91 381 läst · 244 svar
91k läst
244 svar
Sommarstugan - utan allt men med underbart läge
Jag har för mig att den ena är bättre till stående panel och den andra till liggande.H husdrommaren skrev:
Men fråga på en färghandel så får du nog ett mer korrekt svar
Så här har jag. Hällen till vänster, bänk och sen ugnen i ett högskåp. Tycker det är otroligt skönt att ha ugnen där. Enkelt att sätta in/ta ur och man slipper värmestrålningen när man har både ugn och häll igång samtidigt. Och eftersom jag dels gillar att laga mat och dels är singel med små barn så är det endast jag som lagar mat
Perfekt lösning och stiligt kök. Vi har det likadant fast spegelväntj.f.s skrev:Så här har jag. Hällen till vänster, bänk och sen ugnen i ett högskåp. Tycker det är otroligt skönt att ha ugnen där. Enkelt att sätta in/ta ur och man slipper värmestrålningen när man har både ugn och häll igång samtidigt. Och eftersom jag dels gillar att laga mat och dels är singel med små barn så är det endast jag som lagar mat
Dåligt med inlägg från min sida men det är för att vi har varit upptagna med att bära (hur mkt material kan en liten stuga rymma?!) och välja färg, tapeter, vitvaror mm. Så nu blir det en rejäl uppdatering.
Stugan var ju en aning sne om man säger så . Har tyvärr ingen bild av när de lyfte stugan utan endast slutresultat. De började med att ta det högsta hörnet som referenspunkt och sedan så hyrdes flera domkrafter och även någon sorts plåt för att ha mellan domkrafterna. Innan de började lyfta tog de ur alla fönster samt ytterdörren och satte ett antal tvärslå på alla sidor för att göra det stabilare. Vi har ju inga rör eller el att ta hänsyn till så det momentet slapp de.
Man kan skönja en viss skillnad på nya och gamla plinten
Stugan var ju en aning sne om man säger så . Har tyvärr ingen bild av när de lyfte stugan utan endast slutresultat. De började med att ta det högsta hörnet som referenspunkt och sedan så hyrdes flera domkrafter och även någon sorts plåt för att ha mellan domkrafterna. Innan de började lyfta tog de ur alla fönster samt ytterdörren och satte ett antal tvärslå på alla sidor för att göra det stabilare. Vi har ju inga rör eller el att ta hänsyn till så det momentet slapp de.
Man kan skönja en viss skillnad på nya och gamla plinten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grunden dömdes ut totalt och med all rätt! Efter att de lyft upp stugan så bröt de upp insidan tills de kom ned på backen. När det väl var där så såg de en rätt unik grund.Det fanns inga riktiga syllar, handhuggna reglar låg lite huller om buller samt var upp-pallade med lösa stenar och plankbitar... Man kan väluttrycka det så här, tack och lov att vi åtgärdade detta och vilken tur att ”skiten” inte vält .
Lite bilder på det nya. Stenarna som syns på bilderna var det som höll upp stugan i mitten fram tills nu.
Blir ett litet roligt uppdrag att krypa under här och rensa ut allt bös, tur att vi har semester nu
Lite bilder på det nya. Stenarna som syns på bilderna var det som höll upp stugan i mitten fram tills nu.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir ett litet roligt uppdrag att krypa under här och rensa ut allt bös, tur att vi har semester nu
Allt är nu stabilt och fint, dags för lite ny fasad samt nya fönster (valde pvc) samt en ny ytterdörr som man dels inte lyfter på plats och dels inte är en förrådsdörr. Även en altandörr vid köksdelen sattes in.
Visa bilaga 278614
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Nu börjar den roligaste delen, insidan
Till golvet så valde vi ett furugolv, 25 mm tjockt och 158 mm brett. Detta skall vi hårdvaxolja (för att få ett grundskydd då vi har djur) sedan blir det hederlig gammal linoljesåpa som underhåll. Doften av såpa är något som jag verkligen uppskattar och för mig tillbaka till min barndoms sommarparadis. Rummen är ju av naturliga skäl pyttesmå, men det känns som att det kommer funka okej. På bilderna är dom som ni ser inte riktigt klara än. Fattas: gips, lister och innerdörr.
Sovkojan:
Bild tagen från blivande köksbänken.
Till golvet så valde vi ett furugolv, 25 mm tjockt och 158 mm brett. Detta skall vi hårdvaxolja (för att få ett grundskydd då vi har djur) sedan blir det hederlig gammal linoljesåpa som underhåll. Doften av såpa är något som jag verkligen uppskattar och för mig tillbaka till min barndoms sommarparadis. Rummen är ju av naturliga skäl pyttesmå, men det känns som att det kommer funka okej. På bilderna är dom som ni ser inte riktigt klara än. Fattas: gips, lister och innerdörr.
Sovkojan:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bild tagen från blivande köksbänken.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tackar för svar,maah skrev:
Jag dök in en färghandel och de tyckte antingen fortsätta med den varianten som det är grundmålat med eller en hybrid. Så just nu lutar det faktiskt åt Biltema då deras färg fick bra omdöme av Folksam samt är en hybrid.
Mvh
Vilken standardhöjning det blir.
Ni kommer verkligen få ett smultronställe där ute
Och fattar inte kommuntanten som ifrågasatte varför man ska vilja lägga ner så mycket pengar om man inte får göra det till permanentboende.
Bor man redan "i civilisationen" är ju en sån här stuga en perfekt motvikt Sen att man kanske vill lägga pengar på att få grundläggande bekvämligheter med verkar en del inte förstå...
KUL att följa och roligt med alla bilder och ert glada humör trots allt Bärande.
Keep it up!
Och fattar inte kommuntanten som ifrågasatte varför man ska vilja lägga ner så mycket pengar om man inte får göra det till permanentboende.
Bor man redan "i civilisationen" är ju en sån här stuga en perfekt motvikt Sen att man kanske vill lägga pengar på att få grundläggande bekvämligheter med verkar en del inte förstå...
KUL att följa och roligt med alla bilder och ert glada humör trots allt Bärande.
Keep it up!
Eller hur, detta är vårt ”happy place” och andningshål. Det som är lite ironiskt är att vi naturmuppar gör vårt bästa för att minimera åverkan samt helst förbättrar/vårdar naturen. Vi bär eller transporterar glatt alla burkar mm som alla tidigare ägare grävt ned sedan slutet av 50-talet och fram till nutid. Menmen så är det och alltid lär man sig nåt nytt. Vi fick ju en utmärkt anledning till att köpa vår bryggbåt och som bonus är den helt fantastisk att på kvällen åka ut mitt i sjön och ha picknick och bada. Vår son är väldigt nöjd med att kunna dyka och hoppa från flotten.Appendix skrev:Vilken standardhöjning det blir.
Keep it up!
Tack
Det tar sig mer och mer. Snickarna är nu klara så nu börjar våran del. Men först en bild på det sista från snickarna:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köksplanlösningen är nu spikad och beställd. Då jag själv har rollen ”sitt still, njut av ditt vin, bygg upp apitit samt var ett stimulerande sällskap” (jobbig roll ) så fick matlagaren sista ordet på planlösningen. Efter lite trixande på IKEA’s köksrådgivning angående luckplacering så blev det riktigt bra utseendemässigt ändå. Tycker jag iallafall .
Logga in
Skapa konto
Som jag nämnt innan så ville vi ha furugolv, massivt och såpskurat. Det vi valde var ett obehandlat golv från Södra, det rekommenderar jag ej till någon. Trots att detta är en sommarstuga och man har en lägre nivå på standarden så var detta golvet en ren katastrof. Vi räknade med ett spill på 10-15%. Det blev en bit över 50%. Sprickor rakt igenom och upp till 40 cm långa, kvisthål där kvisten var helt bort så endast en grop. Man får ju ej lämna tillbaka trä så vi kommer använda det kasserade golvet till att elda med i braskaminen, snacka om dyr brasved . Men det som vi behöll blev kanon och nu är det hårdvaxoljat.
Var lite rädd för att göra behandlingen själv då vi aldrig gjort det, men det var faktiskt jättelätt. Tog en dag inklusive torktid att göra två strykningar på en stuga på 35m2. Vi valde Herdins hårdvaxolja och gick på reklamen och köpte till deras utstrykare. Bra beslut! Den underlättade något sjukt mycket. Vi gjorde dock en miss, man skall polera golvet med en vit nylonskurduk. Jag valde att köpa en per omgång men skulle valt 2 per omgång alltså totalt 4 stycken istället för 2. I slutet var det olja i den vilket gjorde att oljan trycktes ut när man polerade och lämnade små områden med alldeles för tjockt lager olja. Tanken är att vi skall slipa ned dessa ”pölar” och lägga på ett tunt lager igen.
Bildbevis, trots att man kanske inte ser så stor skillnad på obehandlat
Var lite rädd för att göra behandlingen själv då vi aldrig gjort det, men det var faktiskt jättelätt. Tog en dag inklusive torktid att göra två strykningar på en stuga på 35m2. Vi valde Herdins hårdvaxolja och gick på reklamen och köpte till deras utstrykare. Bra beslut! Den underlättade något sjukt mycket. Vi gjorde dock en miss, man skall polera golvet med en vit nylonskurduk. Jag valde att köpa en per omgång men skulle valt 2 per omgång alltså totalt 4 stycken istället för 2. I slutet var det olja i den vilket gjorde att oljan trycktes ut när man polerade och lämnade små områden med alldeles för tjockt lager olja. Tanken är att vi skall slipa ned dessa ”pölar” och lägga på ett tunt lager igen.
Bildbevis, trots att man kanske inte ser så stor skillnad på obehandlat
Logga in
Skapa konto