7 792 533 läst · 38 153 svar
7793k läst
38,2k svar
Humorhörnan ...
Ja, mitt ex hade stora problem med att förstå min "nothing box".
Hon -Vad tänker du på?
Jag -Inget
Hon -Joo, något tänker du väl på?
Jag -Nä, inget.
Hon -Det ser ut som du tänker på något.
Det kanske därför vi inte bor tillsammans längre
Hon -Vad tänker du på?
Jag -Inget
Hon -Joo, något tänker du väl på?
Jag -Nä, inget.
Hon -Det ser ut som du tänker på något.
Det kanske därför vi inte bor tillsammans längre
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Min fru har accepterat att jag har en nothing box. Det märks när man nattar barnen. Hon kan inte sluta tänka på allt möjligt och barnen uppfattar det som stress vilket gör att de inte somnar. Jag tänker på ingenting, ungarna somnar direkt.
Eller så är det för att jag är narkosläkare
Eller så är det för att jag är narkosläkare
Fick en bild framför mig nu...tommib skrev:
Nu är det läggdags ungar! Kom nu här och andas lite i den här masken.
Jag gör mycket här hemma som jag känner att jag sällan får uppskattning för, men som motvikt får jag erkänna att jag har ett kaffebord som detta utan att visa uppskattning:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Det är en utmärkt filosofisk fråga. Många anger att de drömmer. Av t.ex. propofol (ett vanligt narkosmedel) får många drömmar av sexuell natur av någon anledning. Jag har sett mer än en person vakna fånleende efter en elkonvertering.*Mikael_L skrev:
En ännu mer intressant fråga är: Om man inte kommer ihåg att man har haft ont, har man verkligen upplevt smärta? Kroppen kan förvisso reagera med stress men om man hanterar det och patienten inte minns någon smärta, har den förekommit?
Våldsamt OT även för humorhörnan men någon mer än jag kanske finner nöje i denna typ av filosofiska frågeställningar.
* mest sannolikt drömmer man inte alls under själva narkosen utan det är ett sk. emergencefenomen när man är på väg att vakna. Ibland kör vi EEG på patienter och då kan man se om det pågår någon aktivitet där inne eller inte.
Ahhh, elkonvertering, fina minnen från sena tonåren och några till efter, när jag var stammis på Danderyd för en reset för WPW. Minns inte om jag drömde men kom i alla fall med förslag till syrrorna efter morfinsprutan ...
Annan filosofisk fråga; Om en man säger något och en kvinna inte hör det, har han fortfarande fel?
Annan filosofisk fråga; Om en man säger något och en kvinna inte hör det, har han fortfarande fel?
Ursäkta Off-Topic. Det här är ju humorhörnan, inte Fråga Doktorn, men jag kör ändå:tommib skrev:Det är en utmärkt filosofisk fråga. Många anger att de drömmer. Av t.ex. propofol (ett vanligt narkosmedel) får många drömmar av sexuell natur av någon anledning. Jag har sett mer än en person vakna fånleende efter en elkonvertering.*
En ännu mer intressant fråga är: Om man inte kommer ihåg att man har haft ont, har man verkligen upplevt smärta? Kroppen kan förvisso reagera med stress men om man hanterar det och patienten inte minns någon smärta, har den förekommit?
Våldsamt OT även för humorhörnan men någon mer än jag kanske finner nöje i denna typ av filosofiska frågeställningar.
* mest sannolikt drömmer man inte alls under själva narkosen utan det är ett sk. emergencefenomen när man är på väg att vakna. Ibland kör vi EEG på patienter och då kan man se om det pågår någon aktivitet där inne eller inte.
Jag har bara blivit sövd en gång när jag var ung, och då blev jag tydligen aggressiv, så de fick hålla fast mig tills jag somnade. Minns bara att det var svart, och jag såg blixtar.
Är detta vanligt?
Hoppas jag slipper bli sövd i vuxen ålder, för då får jag nog be dem surra fast mig.
Ett vanligt händelsescenario här hos oss:
Vi är ute och åker bil, inget speciellt mål.. lite ”turistande” bara och jag har kameran med , ifall nått kul/intressant skulle dyka upp..
Åker in ett vackert skogsparti, där solen strålar in mellan löv och grenar..
Jag: åh här var det fint..
Maken: Ja.
Allt medan han kör vidare..
... jag lägger tillbaka kameran i väskan!
Vi är ute och åker bil, inget speciellt mål.. lite ”turistande” bara och jag har kameran med , ifall nått kul/intressant skulle dyka upp..
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Jag har inte sett det i samband med vanlig sövning på vuxna/barn utan utvecklingsstörningar. Det är vanligare med bensodiazepiner. Iofs kan du säkert ha fått det i samband med en sövning. Om man håller fast någon och söver på mask så kan det dock bli så, men då har man ofta en situation innan som är stökig med någon som inte är så intresserad av att bli sövd.L lordi skrev:Ursäkta Off-Topic. Det här är ju humorhörnan, inte Fråga Doktorn, men jag kör ändå:
Jag har bara blivit sövd en gång när jag var ung, och då blev jag tydligen aggressiv, så de fick hålla fast mig tills jag somnade. Minns bara att det var svart, och jag såg blixtar.
Är detta vanligt?
Hoppas jag slipper bli sövd i vuxen ålder, för då får jag nog be dem surra fast mig.
Personligen tycker jag att det är vanligare när folk vaknar, det tar mycket längre tid. Själva sövningen, från att man börjar känna något tills man sover, tar på en frisk person kanske 20-30 sekunder så då hinner man oftast inte bråka så mycket. Uppvaknandet har en betydligt längre period av "luddighet" där folk ibland gör korkade saker.
Du får kanske formulera dig ngt tydligare, fråga om han behöver en paus eller såSnigla skrev:Ett vanligt händelsescenario här hos oss:
Du måste be honom att stanna. Då kan han ta fram "Fin utsikts-lådan" i sin hjärna. Sen kan ni njuta av platsen båda två. När han kör bil så har han sin "bil-låda" öppen och kan inte öppna två lådor samtidigt, som vi lärde oss av det tidigare postade filmklippet.Snigla skrev:Ett vanligt händelsescenario här hos oss:
Nä, subtila vinkar är inget för män. Jag har en kollega som brukar berätta om när hon sa till sin man ”Älskling, sopkorgen är full”. Någon timme senare: ”Älskling, sopkorgen är ju FORTFARANDE full!”, varpå han svarade: ”Jaha, menade du att jag skulle gå ut och tömma den???”
(Nu är vi nästan tillbaka on topic på humor igen)
(Nu är vi nästan tillbaka on topic på humor igen)