galento
Hej,tänkte för ren nyfikenhets skull kolla hur mkt extra
pumpen drog i elförbrukning vid AC körning men att
få totala kostnads uppgifter per kwh från Fortum gick inte då de
inte fick lämna ut nätägarens ( Ellevio) kostnader.

Man har ju hört skräckhistorier om hur dyrt detta ska vara men
montören menade att ca 100 kr / mån är rimligt. Har skrivit av
el mätaren för skojs skulle den sista i varje månad i 16 år och
ska kolla lite mer.

Nån annan som kollat ?

Drar inte märkbart, kör min hela dagarna och det är inga svindlande räkningar.

Här är en veckas körning, tycker förbrukningen är försumbar.

Graf över energiförbrukning över en vecka med tid på x-axeln och förbrukning på y-axeln, fluktuationer förekommer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Runt 5-10:-/dygn enligt en elektriker jag gjorde jobb åt

galento
Ja ganska otroligt med tanke på den förbättrade livskvalitèn
under dessa varma dagar (y)(y)

• Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
Kan du inte kolla vad du betalar på din elräkning?

tommib
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Här är en veckas körning, tycker förbrukningen är försumbar.

[bild]
Lite svårt att säga något när man inte vet vad det är för enheter eller ens var du har mätt. Vad tittar vi på?

• Gilla
J-stedt och 6 till
  • Laddar…
galento
D Daniel 109 skrev:
Kan du inte kolla vad du betalar på din elräkning?
Hej , jo det borde man men testade
att maila Fortum i samband med att
jag reggade mej på deras hemsida då
den gamla inloggningen inte funkade.

Men ska kolla räkningen mer .

Kan tippsa om appen greenely, där kan man ett par veckor efter att man registrerat sig se sin förbrukning i timmar, dagar och per månad, även jämföra mot temeraturen utomhus och jämföra förbrukning mot liknande hushåll. Man ser vilka tider på dygnet man gör av med mest el osv. Väldigt smidigt

• Gilla
UffeH och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
tommib tommib skrev:
Lite svårt att säga något när man inte vet vad det är för enheter eller ens var du har mätt. Vad tittar vi på?
Min Mitsubishi FH35 drar någonstans mellan 300-800W på AC-läget för närvarande och den går mer eller mindre hela tiden på den effekten. Avfuktar enorma mängder (som en öppen kran under pumpen), 114m2 i två plan, dåligt isolerat hus med servrar och annat som går. Har haft 30-32C på kontoret sedan i maj utan AC. Bor fuktigt nära älv, men det gick rätt bra under torkan. Senaste tiden har det varit över 30 kombinerat med 90-95% relativ luftfuktighet ibland (vid 30C blir det mycket vatten!) och då kan jag inte kyla mig själv längre, därför har jag kört ACn varje dag. Öppna fönster hjälper i princip ingenting eftersom det varit väldigt varmt ute, som bekant, och runt 1000W eller mer som värmer invändigt.

Som jag skrev i något annat inlägg så tänkte jag inte ens på kylfunktionen när jag skaffade pumpen, men den har i princip räddat livet på mig denna sommar.

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Vi har haft vår Mitsubishi ställd på kylning senaste veckorna. Fått komentarer om att det är svindyrt men efter att jag mätte på det några år sedan svarar jag att - det kostar ungefär som en glass om dagen, bara välja.

Hos oss jämnar det ut sig, varmt ute, AC på och ingen värme till poolen, normalt ute, ingen AC men värme till poolen ...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Enklaste är väl om LL är kopplad med stickpropp då sätter man i en mätare mellan stickpropp och uttag då vet man.
Så hade elektrikern jag skrev om gjort

• Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Det där med ac kostnader härör framförallt från förr i södra delen av världen.
Jag bodde i Spanien något år för mer än 20 år sedan,jagi hade gaselement för uppvärmning och en rejäl ac för kylning i lägenheten. Gasen var biölig, men elen var på den tiden flera ggr dyrare än i Sverige. Att köra ac var sviiindyrt, för att el var svindyrt och i princip bara användes till tvättmaskin, lampor och ac.
Men idag, i Sverige, att sänka tempen 5 grader på sommaren är såklart mycket billigare än att höja den 20 som man gör på vintern. Coop är väl normalt lite sämre på våra maskiner, men i sammanhanget knappast relevant

• Gilla
marpett och 2 till
  • Laddar…
Elförbrukning juni 248 kWh, juli 266 kWh.
Ökningen är nog framför allt pga kylningen med hjälp av vår LLVP.
Och så klart att kyl och frys får jobba hårdare också i värmen.

• Gilla
Ja-Ma och 1 till
  • Laddar…
Om man läser manualen till sin VP står vilken värme samt även kyleffekt din pump drar.
På min pump står 300-800W kyleffekt. Det innebär att den jobbar i snitt på 500W.
500W = en halv kilowatt timma i timmen.
Jag betalar 1kr/kWh.
Det betyder att i kylläge kostar det per dygn 0,5x1x24kr = 12kr/dygn.
Som någon skrev tidigare mycket komfort för pengarna när det hettar till.

• Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.