Har som bekant kapat panel och gjorde en fin kapjigg för att slippa mäta stup i ett.

Kapade träbrädor på en kapjigg med byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bråttom med att kapa det sista 6 brädorna innan det blev för sent men när brädorna skulle upp på väggen var dessa för korta!!!! :thinking:

Idiot hantverkaren :oops: hade lyckats vända jiggen uppochner så brädorna blev kortare för varje snitt istället för längre. Blir till att komplettera med 6 nya brädor och stopp i produktionen av ny vägg då dessa behöver målas och fixas med. Som väl kan jag nyttja dessa korta på andra ställen på väggen.

Note to self - MARKERA UPP SIDAN PÅ JIGGEN!!! - som jag gjorde på den andra jiggen jag gjorde ...

• Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Har som bekant kapat panel och gjorde en fin kapjigg för att slippa mäta stup i ett.

[bild]

Lite bråttom med att kapa det sista 6 brädorna innan det blev för sent men när brädorna skulle upp på väggen var dessa för korta!!!! :thinking:

Idiot hantverkaren :oops: hade lyckats vända jiggen uppochner så brädorna blev kortare för varje snitt istället för längre. Blir till att komplettera med 6 nya brädor och stopp i produktionen av ny vägg då dessa behöver målas och fixas med. Som väl kan jag nyttja dessa korta på andra ställen på väggen.

Note to self - MARKERA UPP SIDAN PÅ JIGGEN!!! - som jag gjorde på den andra jiggen jag gjorde ...
Jag gjorde en mall till reglarna till mina gavelfönster. La den bredvid och ritade (inte på) så alla bitar blev spegelvända och för korta. Skönt när man sågat upp alla 9 och det bara är mallen som passar ;)

Mallen i mitten till vänster.
De andra gick att använda men blev pilligt med isoleringen ;)
Byggnadsställning framför en delvis isolerad husvägg med träreglar för gavelfönster, där en mall ligger till vänster.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Nilstyko och 6 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Som anställd på en ortopedisk operationsavdelning så kan jag meddela att alla verktyg ni gör er illa på har vi i motsvarande fast laga er med. Förutom gräsklippare. Såna har vi inga motsvarigheter till.

Tilläggas bör att jag själv älskar maskiner och gärna använder dem även när någon påstår att det "går fortare för hand". Och dessutom även älskar mitt jobb :rofl:

[bild] om
Verktyg för den som vill arbeta på egen hand?

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara snäll och hjälpa ex-frun med ett skåp och bänk i hennes kök..
Varmt som attan och den klassiska missen med talmetern var ett faktum.

• Träbänkskiva som inte passar mot vägg med mätfel, synliga borrspår och skruvhål på vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Tokslut och 9 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Skulle vara snäll och hjälpa ex-frun med ett skåp och bänk i hennes kök..
Varmt som attan och den klassiska missen med talmetern var ett faktum.
Lätt gjort .. Använder numera Festools där siffran avläses i en ruta ovanpå caset till skillnad från tidigare Hultafors som har 2 graderingar en röd och en svart .

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Lätt gjort .. Använder numera Festools där siffran avläses i en ruta ovanpå caset till skillnad från tidigare Hultafors som har 2 graderingar en röd och en svart .
Ännu enklare med hultafors 2,4m talmeter :)

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Klantigt som attan men skyller på värmen, har aldrig blivit fel förut ..

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
J jonko skrev:
Värre när det är en kunds måttbeställda persienner som saknarar en dm...

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Värre när det är en kunds måttbeställda persienner som saknarar en dm...
Det har jag varit med om, men det var jag själv som tog måtten. :thinking:
Alla fyra persiennerna i vardagsrummet konstigt nog en dm för smala! Löstes med att persiennbutiken fixade nya lameller med specialhålning, så vi kunde behålla resten. Lagom roligt att trä snörena.

Cheesen
Mazen Mazen skrev:
Den har jag kastat dit solen aldrig lyser. Haft två stycken nu. Den ena visade en millimeter för mycket, den andra en millimeter för lite. Gissa om jag var upprörd när inga lister passade. Hade ett Måttband i fickan, ett vid sågen.

thomas33 thomas33 skrev:
Det har jag varit med om, men det var jag själv som tog måtten. :thinking:
Alla fyra persiennerna i vardagsrummet konstigt nog en dm för smala! Löstes med att persiennbutiken fixade nya lameller med specialhålning, så vi kunde behålla resten. Lagom roligt att trä snörena.
Vet.. jobbat med det samma!

Cheesen Cheesen skrev:
Den har jag kastat dit solen aldrig lyser. Haft två stycken nu. Den ena visade en millimeter för mycket, den andra en millimeter för lite. Gissa om jag var upprörd när inga lister passade. Hade ett Måttband i fickan, ett vid sågen.
Om man mäter med samma måttband, tumstock el talmeter så är man på säkra sidan. Väl :)

J jonko skrev:
Vi nickar alla igenkännande och lider med dig.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Mazen Mazen skrev:
Om man mäter med samma måttband, tumstock el talmeter så är man på säkra sidan. Väl :)
Inte om kunden har beställt en fönsterbänk som ska vara 1009 mm och den levereras 1010mm.

• Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Inte om kunden har beställt en fönsterbänk som ska vara 1009 mm och den levereras 1010mm.
Sant. Men då har väl fabriken fel på sitt måttband..

• Gilla
Jagkanalltomallt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.