89 777 läst · 241 svar
90k läst
241 svar
Sommarstugan - utan allt men med underbart läge
Då vi nu har upptäckt lathetens förlovade land är en vattenrenare inhandlad och på plats. Härlig skillnad på att släpa 15 liter vatten 500 m genom skogsväg mot nu. Gå 10 meter, hämta upp en spann sjövatten hälla ned i renare och 12 h senare har man 10 liter renat vatten. Dock vet vi genom tester att vårt sjövatten har en väldigt god kvalitet i grunden annars vette sjutton om jag hade vågat.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Man brukar inte ha öppet köp på trä, men är 50% dåligt så kan du reklamera det. 10-15% är rimligt men inte 50. Jag hade gjort en reklamation.H husdrommaren skrev:Som jag nämnt innan så ville vi ha furugolv, massivt och såpskurat. Det vi valde var ett obehandlat golv från Södra, det rekommenderar jag ej till någon. Trots att detta är en sommarstuga och man har en lägre nivå på standarden så var detta golvet en ren katastrof. Vi räknade med ett spill på 10-15%. Det blev en bit över 50%. Sprickor rakt igenom och upp till 40 cm långa, kvisthål där kvisten var helt bort så endast en grop. Man får ju ej lämna tillbaka trä så vi kommer använda det kasserade golvet till att elda med i braskaminen, snacka om dyr brasved . Men det som vi behöll blev kanon och nu är det hårdvaxoljat.
Var lite rädd för att göra behandlingen själv då vi aldrig gjort det, men det var faktiskt jättelätt. Tog en dag inklusive torktid att göra två strykningar på en stuga på 35m2. Vi valde Herdins hårdvaxolja och gick på reklamen och köpte till deras utstrykare. Bra beslut! Den underlättade något sjukt mycket. Vi gjorde dock en miss, man skall polera golvet med en vit nylonskurduk. Jag valde att köpa en per omgång men skulle valt 2 per omgång alltså totalt 4 stycken istället för 2. I slutet var det olja i den vilket gjorde att oljan trycktes ut när man polerade och lämnade små områden med alldeles för tjockt lager olja. Tanken är att vi skall slipa ned dessa ”pölar” och lägga på ett tunt lager igen.
Bildbevis, trots att man kanske inte ser så stor skillnad på obehandlat
[bild]
Kul projekt. Kommer bli superfint
Vad köpte ni för sortering på golvet? Södra har ett antal. Rustik är deras "sämsta" om jag inte minns fel. Där jag jobbade tidigare (bygghandel) köpte en del snickare det, för det var prisvärt och de sorterade ut själva. Blev billigare så...
Vad köpte ni för sortering på golvet? Södra har ett antal. Rustik är deras "sämsta" om jag inte minns fel. Där jag jobbade tidigare (bygghandel) köpte en del snickare det, för det var prisvärt och de sorterade ut själva. Blev billigare så...
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
På ett golv har man, problemet är att man måste spara/transportera det till återförsäljaren, om det är mycket går företaget komma ut på plats.Ramnemark skrev:
Och tips från mig som tidigare varit handlare -
Alla golvleverantörer tillämpar praxis "Lagt golv godkänt golv", om det exempelvis är utseendemässiga defekter ...
Edit- lät som en jäkla besserwisser nu... Haha ursäkta det
Alla golvleverantörer tillämpar praxis "Lagt golv godkänt golv", om det exempelvis är utseendemässiga defekter ...
Edit- lät som en jäkla besserwisser nu... Haha ursäkta det
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Ta med några av dom värsta bitarna till återförsäljaren och fråga om de själva skulle lägga in samma golv? Och säg att du ska ha avdrag på priset, återförsäljaren får ta itu med tillverkaren. Jag antar att golvet är ändspontat, då ska det gå att lägga utan desto mer spill. Kvisthål ska man inte acceptera.H husdrommaren skrev:Som jag nämnt innan så ville vi ha furugolv, massivt och såpskurat. Det vi valde var ett obehandlat golv från Södra, det rekommenderar jag ej till någon. Trots att detta är en sommarstuga och man har en lägre nivå på standarden så var detta golvet en ren katastrof. Vi räknade med ett spill på 10-15%. Det blev en bit över 50%. Sprickor rakt igenom och upp till 40 cm långa, kvisthål där kvisten var helt bort så endast en grop. Man får ju ej lämna tillbaka trä så vi kommer använda det kasserade golvet till att elda med i braskaminen, snacka om dyr brasved . Men det som vi behöll blev kanon och nu är det hårdvaxoljat.
Var lite rädd för att göra behandlingen själv då vi aldrig gjort det, men det var faktiskt jättelätt. Tog en dag inklusive torktid att göra två strykningar på en stuga på 35m2. Vi valde Herdins hårdvaxolja och gick på reklamen och köpte till deras utstrykare. Bra beslut! Den underlättade något sjukt mycket. Vi gjorde dock en miss, man skall polera golvet med en vit nylonskurduk. Jag valde att köpa en per omgång men skulle valt 2 per omgång alltså totalt 4 stycken istället för 2. I slutet var det olja i den vilket gjorde att oljan trycktes ut när man polerade och lämnade små områden med alldeles för tjockt lager olja. Tanken är att vi skall slipa ned dessa ”pölar” och lägga på ett tunt lager igen.
Bildbevis, trots att man kanske inte ser så stor skillnad på obehandlat
[bild]
Jag har tyvärr varit med om att få erfara samma skit kvalitet (av annan tillverkare) på stuggolv en gång. Inte så kul när man släpat ut virket med båt till en ö och märker att man fått skit. När jag själv arbetat med återförsäljning av virke så skulle jag rekommendera att beställa allt virke tidigt på våren, kvaliteten brukar vara bättre då. På sommaren har sågarna bråttom och dessutom en massa odugliga sommararbetare anställda som skickar iväg vilken skit som helst på ackordlön.
Jag försökte men fick totalt kalla handen. Golvet samt ytterdörren (vars lås är extremt trögt) och lite små kompleteringsskruvar är enda varorna som är inhandlade från Bauhaus resten är inhandlat från Derome (inga problem so far på det stället). Är inte jättesugen på att handla på Bauhaus igen. En liten rolig detalj med golvet är att vi förbeställde samt förbetalade det på nätet men när vi kom dit så hade de sålt det till någon annan. De fick ringa runt till varuhus i närheten och så vi fick vi hämta det där istället. Borde förstått kvaliten redan då, men är man en slow learner så är manRamnemark skrev:
Mvh
Rustik tror jag det hette men det låg inplastat i buntar så gick ej att se brädorna innan man skulle lägga golvet.R ramafred skrev:
Mvh
Det underkända golvet var en sådan ren katastrof så det ligger vi sidan om det lagda golvet och vi fick kompletteringshandla, stugan är 35 m2 totalt fick vi köpa 54,8m2R ramafred skrev:
Vi skall dit imorgon så skall ta lite bilder på eländet.
Mvh
Redigerat:
Ja, det är ju några timmars jobb bakom att få det till stugan!F Finndjävel skrev:Ta med några av dom värsta bitarna till återförsäljaren och fråga om de själva skulle lägga in samma golv? Och säg att du ska ha avdrag på priset, återförsäljaren får ta itu med tillverkaren. Jag antar att golvet är ändspontat, då ska det gå att lägga utan desto mer spill. Kvisthål ska man inte acceptera.
Jag har tyvärr varit med om att få erfara samma skit kvalitet (av annan tillverkare) på stuggolv en gång. Inte så kul när man släpat ut virket med båt till en ö och märker att man fått skit. När jag själv arbetat med återförsäljning av virke så skulle jag rekommendera att beställa allt virke tidigt på våren, kvaliteten brukar vara bättre då. På sommaren har sågarna bråttom och dessutom en massa odugliga sommararbetare anställda som skickar iväg vilken skit som helst på ackordlön.
Det rådet skall jag komma ihåg, nästa sommar skall timmerstuga på tomten renoveras och där vill jag definitivt ha rejält bra virke.
Mvh
Arn går ju men det får man själv avgörs om man orkar. Jag förbetalar aldrig något då det är mycket lättare att reklamera. Nu får du kämpa för att få tillbaka pengar. Har du inte betalt får de kämpa för att få pengarH husdrommaren skrev:Jag försökte men fick totalt kalla handen. Golvet samt ytterdörren (vars lås är extremt trögt) och lite små kompleteringsskruvar är enda varorna som är inhandlade från Bauhaus resten är inhandlat från Derome (inga problem so far på det stället). Är inte jättesugen på att handla på Bauhaus igen. En liten rolig detalj med golvet är att vi förbeställde samt förbetalade det på nätet men när vi kom dit så hade de sålt det till någon annan. De fick ringa runt till varuhus i närheten och så vi fick vi hämta det där istället. Borde förstått kvaliten redan då, men är man en slow learner så är man
Mvh
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Det går också att ringa till försäljarens förman och framföra klagomål. Det brukar ta sväng.
Vi har så mycket att göra med stugan så orken börjar tryta (tyvärr) men jag tänker ju iallafall inte handla där igen så nu blir det till att byta till Bolist som ligger i relativ närhet.Ramnemark skrev:
Men om någon vill ha golv till en vedbod/verkstadsdel i garaget så har jag ett antal m2, man får dock bära det själv genom skogen
Mvh
Bästa sättet att hantera sånt här egentligen.H husdrommaren skrev:Vi har så mycket att göra med stugan så orken börjar tryta (tyvärr) men jag tänker ju iallafall inte handla där igen så nu blir det till att byta till Bolist som ligger i relativ närhet.
Men om någon vill ha golv till en vedbod/verkstadsdel i garaget så har jag ett antal m2, man får dock bära det själv genom skogen
Mvh
Berätta om behandlingen på byggahus.se och sen handla någonannanstanns.
Nu kommer jag akta mig för bauhaus och garanterat andra med mig. Plus då att de inte får se dina pengar heller.
Jag kan nog ta att man får det man betalar för. Men hur man behandlar missnöjda kunder är bland det viktigaste. Och ni verkar rimliga så jag antar att ni inte stått där och varit kränktarga
Vi har tyvärr en Bauhaus nära jobbet så det hade varit väldigt smidigt att använda dem. Men deras lagersaldo på nätet är helt värdelöst. Antingen har de slut när de säger att de har inne. Eller så har de 200 i lager när de skriver de har 10.