Är det inte bara enklast och mest sannolikt att få ersättning, om man gör som jag tror det föreslogs tidigt i tråden, att ringa och ta reda på vem som är entreprenören och prata med denne direkt.

Bilderna som TS lagt upp är ju rätt tydliga över vad som hänt...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Är det inte bara enklast och mest sannolikt att få ersättning, om man gör som jag tror det föreslogs tidigt i tråden, att ringa och ta reda på vem som är entreprenören och prata med denne direkt.

Bilderna som TS lagt upp är ju rätt tydliga över vad som hänt...
Håller jag med om.
Missade att vi inte var i juridikforumet, då jag uppfattade (följd)frågan som en sådan...

C
R Räknenisse skrev:
Om det är trafikskadeersättning du vill ha
Jag tänker minsta motståndets lag. Jag har ju inget bevis för, och tror heller inte att det nödvändigtvis handlar om regelrätt vårdslöshet.

Av Trafikverkets webbsida att döma kommer det vara meningslöst att göra en skadeanmälan den vägen. De är inte heller intresserade av att prata om skadan, t.ex. hänvisa till entreprenören.

Då borde väl trafikskadeersättning vara lämplig alternativ väg? Givetvis vänder jag mig i så fall någon annanstans än till Trafikverket. Är det direkt till trafikförsäkringsföreningen man vänder sig? Jag fick för mig att trafikskadeärenden i första hand handläggs av Polisen, men jag kan ha fel?

Angående tillämpligheten hittade jag ett examensarbete i ämnet trafikskador:
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1558371&fileOId=1564631
Där står bl.a.:
"När en maskinell anordning kopplas till ett fordon ses hela fordonskombinationen som en enhet. När fordonet förflyttar sig är skadan utan tvekan uppkommen i följd av trafik.", samt lite resonemang och bakgrund till detta. Verkar klockrent. Gråzonerna verkar uppstå då själva fordonet inte varit i rörelse när skadan uppstått.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tänker minsta motståndets lag. Jag har ju inget bevis för, och tror heller inte att det nödvändigtvis handlar om regelrätt vårdslöshet.

Av Trafikverkets webbsida att döma kommer det vara meningslöst att göra en skadeanmälan den vägen. De är inte heller intresserade av att prata om skadan, t.ex. hänvisa till entreprenören.

Då borde väl trafikskadeersättning vara lämplig alternativ väg? Givetvis vänder jag mig i så fall någon annanstans än till Trafikverket. Är det direkt till trafikförsäkringsföreningen man vänder sig? Jag fick för mig att trafikskadeärenden i första hand handläggs av Polisen, men jag kan ha fel?

Angående tillämpligheten hittade jag ett examensarbete i ämnet trafikskador:
[länk]
Där står bl.a.:
"När en maskinell anordning kopplas till ett fordon ses hela fordonskombinationen som en enhet. När fordonet förflyttar sig är skadan utan tvekan uppkommen i följd av trafik.", samt lite resonemang och bakgrund till detta. Verkar klockrent. Gråzonerna verkar uppstå då själva fordonet inte varit i rörelse när skadan uppstått.
Jag läste här https://svjt.se/svjt/2008/371

Det ska först konstateras att fordonet är i trafik. Men bara det räcker inte.
Sen ska man se om det finns ett" rättsligt relevant orsakssamband" mellan skadan och trafiken.
"I undantagsfall förekommer det emellertid att en skada, trots att den orsakats genom mekanisk inverkan från ett fordon i trafik, ej ansetts utgöra en adekvat följd härav."

Tänker att skaderisken med roterande knivar inte har så starkt samband med "trafikerandet".
Jag vet som sagt inte vad utfallet skulle bli. Men tror inte att det är helt klockrena tolkningar.

Ber om ursäkt i förväg, men jag "skrattade" på nytt när jag såg dina bilder och förödelsen.
Men även kommunens miljökontor kanske är intresserade av nedskräpning i naturen;)
Ser ut som det varit en tryckt staketstolpe, byt ut den mot ett 2" galvat skyltrör så kommer man garanterat att vara mera försiktig och dit med en ny postlåda så för 300:- är det fixat:)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fast jag har sett vad slåtteraggregaten gör med en sån stolpe också, iofs mådde nog inte aggregatet bra efteråt.

Här mulade de ner Televerkets små betongklumpar med märkning på.

Jag skrev att "så kommer man garanterat att vara mera försiktig", inte att den skulle stå emot t.ex. kedjorna i ett slåtteraggregat.;)

Det har du helt rätt i, men det stoppar inte en disträ slåttergubbe ;)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
richardtenggren
Det finns ju grov härdad stång att köpa?:)

Men intressant om alla skulle resonera att det bara är att köpa en ny låda, om det varit en låda för 8 kkr?

Och den som slår märker definitivt att man kört på något som man skulle undvika.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns ju grov härdad stång att köpa?:)

Men intressant om alla skulle resonera att det bara är att köpa en ny låda, om det varit en låda för 8 kkr?
Vi utgår nog från den gröna plastlådan som finns på bild, kostnad mellan 150-300 beroende fabrikat, som ts hade uppsatt.
Allt blir ju hur långt är ett snöre om man ska dra fram hypoteser om postlådor för 8000 eller varför inte en målad av en känd konstnär idag avliden som inte kan återanskaffas. Har en bekant med en sådan, var kanske inte så känd men dock konstnär och avliden, samt grannens affektionsvärde då det var en 50-årspresent.;)

• Gilla
hsd
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Vi utgår nog från den gröna plastlådan som finns på bild, kostnad mellan 150-300 beroende fabrikat, som ts hade uppsatt.
Plastlåda? Den var faktiskt av stålplåt :) En likadan går på en fyrhundring.
Men jag har både ny låda och stolpe på lager. Det är arbetstiden som är det största värdet i sammanhanget.
Men en skadeståndsbegäran är förstås i första hand en principsak. Har som sagt väldigt svårt att tro att föraren inte skulle märka om en brevlåda åkte in i aggregatet.

Vi får ju dock inte glömma bort kuvertet med sedlar från farmor som låg i lådan ;)

• Gilla
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
Lite OT. Har haft en besvärlig granne som jag hade delad infart med. 6 meter bred med tomtgräns ungefär i mitten.

Om jag hade gäster vars bil stod på vägen mätte hon med tumstock och knackade på med krav om omgående flytt... ända tills hon själv lyckades backa ner och mosa min brevlåda :D

Jag betraktar brevlådor som förbrukningsartiklar och skrattade åt saken. Hon vågade inte prata med mig efter händelsen. Välanvända 300kr ;).

Mvh Findus

• Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
A
S Stadsfiskalen skrev:
Postlådan var ju inte direkt vacker och med tanke på åldersavdraget, lär du inte förvänta dig för mycket.
Så det ska vara fritt fram att förstöra annans egendom bara för att den är gammal? :rolleyes:

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S
Erik_Hansson skrev:
Så det ska vara fritt fram att förstöra annans egendom bara för att den är gammal? :rolleyes:
Självklart inte. Men att processa i veckor/månader, för någon hundring är nått en normal människa inte gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.