3 396 234 läst · 18 266 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Det var de som jag avsåg. Ser ut att kanske vara 5-6 stycken som går upp i "väggdelen" på sista bilden. Nu framgår det inte riktigt vilka dimensioner som du har på väggen. Men för egen del hade jag inte valt att ha mer än 300 mm mellan järnen, gärna tätare. Sedan "känns" skänkeln nere i plattan kort. Hur hög blir betongdelen ovanför plattan?
Som högst (vilket är i hörnet) så blir den 36cm ovanför plattan. I hörnet har jag 3 st L-bockade 12 mm järn. Resten är 8mm järn bockade som uppochnedvända U:n med fötter på.R roli skrev:Det var de som jag avsåg. Ser ut att kanske vara 5-6 stycken som går upp i "väggdelen" på sista bilden. Nu framgår det inte riktigt vilka dimensioner som du har på väggen. Men för egen del hade jag inte valt att ha mer än 300 mm mellan järnen, gärna tätare. Sedan "känns" skänkeln nere i plattan kort. Hur hög blir betongdelen ovanför plattan?
Både i plattan i botten och i överkant på de stående järnen kommer jag ha 12mm liggande järn som är bockade i hörnet och går hela vägen från kant till kant, obrutna.
För den lilla höjden och den lilla belastning det kommer bli har jag svårt att se att det inte håller. Men jag är långt ifrån någon expert.
Med en vägghöjd på 360 mm blir det inte så mycket jordtryck mot muren men tjäle (fuktig fyllning som fryser) och last från byggnaden kan ju ge lite påkänning. Eller skall huset stå på muren? Hur tjock blir väggmuren? Är lite "miljöskadad" från jobbet när det gäller armering, dock var det ett tag sedan jag ritade armering då det de senaste 10-15 åren mest varit stål som varit på arbetsbordet. Men i vår "bransch" är det aldrig mindre än ø10 med s-avstånd max 300 mm i alla led eller ännu tätare armering.
Husets platta kommer stå 30cm innanför innerkant på muren och någon vidare tjälpåkänning tror jag inte det blir då det ej fomms tjälfarligt material innanför muren, 0-18 kross och sista 20 cm blir 8-16 makadam. Undersidan av husets platta hamnar dessutom 15 cm under ovansidan av muren jag gör nu så det blir inte mycket av höjden som får påkänning av plattans tyngd.R roli skrev:Med en vägghöjd på 360 mm blir det inte så mycket jordtryck mot muren men tjäle (fuktig fyllning som fryser) och last från byggnaden kan ju ge lite påkänning. Eller skall huset stå på muren? Hur tjock blir väggmuren? Är lite "miljöskadad" från jobbet när det gäller armering, dock var det ett tag sedan jag ritade armering då det de senaste 10-15 åren mest varit stål som varit på arbetsbordet. Men i vår "bransch" är det aldrig mindre än ø10 med s-avstånd max 300 mm i alla led eller ännu tätare armering.
@vectrex i ditt fall hade jag valt att lägga lite klenare armering typ ø8-10 med lite tätare avstånd typ 200 mm eller tätare. Gles armering ökar chansen till att få synliga krympsprickor medans tät armering fördelar ut påkänningen och varje spricka blir mindre = svårare att upptäcka. Om muren är tjockare än 180-200 mm hade jag också valt att göra armeringen dubbelsidig, men så är jag också "miljöskadad".....
Att bottenplattan ligger 150 mm under murkrön är positivt och minskar påkänningen på muren.
Att bottenplattan ligger 150 mm under murkrön är positivt och minskar påkänningen på muren.
Har ett gäng 4-meter 8mm armeringsjärn liggande så jag bockar väl till några till innan jag gjuter ikväll! Better safe than sorry!R roli skrev:@vectrex i ditt fall hade jag valt att lägga lite klenare armering typ ø8-10 med lite tätare avstånd typ 200 mm eller tätare. Gles armering ökar chansen till att få synliga krympsprickor medans tät armering fördelar ut påkänningen och varje spricka blir mindre = svårare att upptäcka. Om muren är tjockare än 180-200 mm hade jag också valt att göra armeringen dubbelsidig, men så är jag också "miljöskadad".....
Att bottenplattan ligger 150 mm under murkrön är positivt och minskar påkänningen på muren.
Sågat upp lite körsbär, känns som att bitar omkring 20cm i diameter som är 1,20m långa verkligen är på gränsen för min bandsåg så jag undrar vad jag ska göra med monsterstocken Robinia som jag har haft liggande på golvet ett tag...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 558 inlägg
Du gör som jag gjorde i inlägg #3175 i den här tråden? (Länken vill inte följa med..)B badtastex skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 558 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 558 inlägg
Tips är att barka först så är det lättare att se var sprickorna sticker
Verktygstokig
· Halland
· 7 558 inlägg
Stocken är inte körsbär utan Robinia (även kallad fusk-Akacia), den är extremt tung och ändarna påminner verkligen om ek i färgen.
Jag fick tag på stocken på jobbet, det var avverkning på innergården och jag stack ut huvudet och frågade om jag kunde ”få en bit”...
Jag fick tag på stocken på jobbet, det var avverkning på innergården och jag stack ut huvudet och frågade om jag kunde ”få en bit”...
Är det en dum ide att ladda upp stocken på justersågen och försöka förankra den i justerbordet? Det skulle ju underlätta ol man kunda få till en rak/plan sida för att sedan köra i bandsågen...
Verktygstokig
· Halland
· 7 558 inlägg
Om du bara får fast den ordentligt så borde det funka fint. Annars får du ta till yxan för en plan ytaB badtastex skrev: