E etompau skrev:
Har du testa olika koppling av blå ledare? Enbart till GND eller enbart till COM?
Annars har jag inte mycket mer att tillföra. Har inte pysslat med detta larm
Jag har testat alla tre varianterna nu, samma fel. Det konstiga är att den fungerar som tänkt när den har kontakt med metall och ett tag efter den "släppt" sen blir det jordfel efter ca 5-10 sek

Ska seriekoppla och dubbelbalansera 2st mk 440 till samma sektion, någon som kan hjälpa mig med inkopplingen?

• Hand håller ett MK 440-kort med inkopplingsschema mot en träbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RilleRock
K Kidtror skrev:
Ska seriekoppla och dubbelbalansera 2st mk 440 till samma sektion, någon som kan hjälpa mig med inkopplingen?
Får överkoppla lila till mk2 också.

Handritad skiss som visar elektrisk koppling mellan MK2 och MK1 med beteckningar och linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Filestorm
  • Laddar…
Hej! Är det någon som vet om det finns en trådbunden vattendetektor som kan kopplas till SPC?

RilleRock
P Peter_GA skrev:
Hej! Är det någon som vet om det finns en trådbunden vattendetektor som kan kopplas till SPC?
Elgrossisten Solar har annars kan du ju bygga en egen för bara några kronor.

RilleRock RilleRock skrev:
Elgrossisten Solar har annars kan du ju bygga en egen för bara några kronor.[/QUOTE
Tack för tipset om Solar, ska kolla där. Hur bygger man en själv?

RilleRock RilleRock skrev:
Denna har de på solar.
[länk]

2 metallspröt en plint eller en sockerbit.
Tejpa spröten mot underlaget.
De larmar när de blir kontakt mellan spröten.
Tackar, lysande! :) Då ska larmingången för hemmabygget ställas om till NO antar jag? Gäller det även för den köpta varianten?

RilleRock
P Peter_GA skrev:
Tackar, lysande! :) Då ska larmingången för hemmabygget ställas om till NO antar jag? Gäller det även för den köpta varianten?
Helt rätt (y)

Efter att nu i snart tre år jobbat med försäljning och installation av larm så kände jag att det var dax att montera in ett i hemmet. Så nu sitter det äntligen en Spc central i vår enplansvilla med bevakning på både några utvalda dörrar och fönster, rörelsebevakning samt brandvarning. Har även förberett för utomhussiren och lite annat som möjligen komma skall.

Har dock en liten fundering som jag inte lyckats lösa själv.
Kan man tidsstyra en utgång så den blir aktiv (förändrad) vid tillkoppling fast först efter larmet varit aktivt i 2 timmar? Detta för styrning av vattenavstängning. Vill kunna låta en tvättmaskin gå klart innan vattnet bryts.

Vill tacka alla trevliga personer för denna tråd som hjälp mig mycket under dessa tre år i yrket. Det har hunnits med en hel del installationer i nybyggnationer.

Men nu är resan slut och jag går vidare med nya utmaningar i livet. Kommer dock givetvis fortsätta läsa denna tråd för fler ideér kring mitt nya larm och kanske kunna hjälpa någon nybörjare också.

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
J jockelw skrev:
Efter att nu i snart tre år jobbat med försäljning och installation av larm så kände jag att det var dax att montera in ett i hemmet. Så nu sitter det äntligen en Spc central i vår enplansvilla med bevakning på både några utvalda dörrar och fönster, rörelsebevakning samt brandvarning. Har även förberett för utomhussiren och lite annat som möjligen komma skall.

Kan man tidsstyra en utgång så den blir aktiv (förändrad) vid tillkoppling fast först efter larmet varit aktivt i 2 timmar? Detta för styrning av vattenavstängning. Vill kunna låta en tvättmaskin gå klart innan vattnet bryts.

Vill tacka alla trevliga personer för denna tråd som hjälp mig mycket under dessa tre år i yrket. Det har hunnits med en hel del installationer i nybyggnationer.

Men nu är resan slut och jag går vidare med nya utmaningar i livet. Kommer dock givetvis fortsätta läsa denna tråd för fler ideér kring mitt nya larm och kanske kunna hjälpa någon nybörjare också.
Kan kolla någon dag när ja får en lucka men annars kan du styra utgången direkt från mobilen via mapping gate?

Hoppas du tar ditt förnuft till fånga och kommer tillbaka ;)

• Gilla
Filestorm
  • Laddar…
J jockelw skrev:
.
Är det inte bara att skapa en tidsfördröjd händelse som triggas på larmtillkoppling och fördröjs X antal sekunder. Där X verkar kunna vara max 9999 sekunder. Denna händelse kopplar du sedan till en fysisk utgång med en Mapping Gate. Eller missförstår jag dig?

Om du vill ha största möjliga flexibilitet så kan du ju även koppla ditt SPC-larm till ett hemautomationssystem, t.ex Homey, så blir du inte begränsad av SPC:ns regelmotor.

• Gilla
jockelindstrom
  • Laddar…
RilleRock
Funkade bra som GOL skrev.

Händelse 1
Timer 7200 sek
Villkor: Utgång/områdeX/tillkoppling på

Händelse 2
Villkor: Utgång/område/tillkoppling av

Mapping gate
Händelse PÅ
Händelse 2/positiv

Händelse AV
Händelse 1/positiv

Detta innebär att utgången kommer alltid vara aktiv vid frånkopplat av det område du valt och fungerar endast 2h efter tillkopplat område du valt.

Jag kan inte hitta någonstans hur man får in planritningen i appen. Någon som vet?

RilleRock
C crallian skrev:
Jag kan inte hitta någonstans hur man får in planritningen i appen. Någon som vet?
Tryck edit, välj planet och tryck på de 3 punkterna längst upp till höger (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.