FG FG skrev:
Jag hade krävt att de kör sina tåg någon annanstans!
Njä, men hur mycket buller är det från järnvägen? På mina föräldrars landställe kör tågen förbi en bit bort och inte så ofta; då kan det vara lite gemytligt. Hos en bekant vibrerar huset när tågen dånar förbi, då är det inte lika behagligt.
Haha, jo jag tror att det kan bli svårt. Bor i Sveriges största järnvägsknut där typ 50% av befolkningen jobbar med tåg, så det kan lätt bli dålig stämning i grannskapet ifall man fick igenom något sådant. Dessutom var järnvägen här ca 60 år före huset om jag minns rätt, så jag är rädd att det är vårt hus som skall flytta på sig.;)

Men om jag skall vara lite seriös så passerar det säkert 5-7 tåg i timmen dagtid betydligt färre kvällar och helger, men de går sakta eftersom vi har station och rangerbangård i närheten, vilket gör att de är ganska ljudlösa.

Vi har fått 9 fönster och en ytterdörr bytta av Trafikverket för drygt 3 år sedan. Bor i ett hus byggt 1976 så för vår del var det ett enkelt val. Men, hade vi haft ett äldre hus hade jag absolut inte bytt! Vi äger ett par andra hus också där dåvarande vägverket gjorde åtgärder för snart 10 år sedan. Då satte de en extra ruta på insidan av de befintliga fönstren. Numera används den metoden mycket sällan av Trafikverket. Dels blir det sämre bullerreduktion, dels fungerar det inte på lite större fönster som är öppningsbara eftersom man inte kan säkerställa att det inte blir för tungt, så fönstret blir skevt. Om du väljer alternativet med att få pengar och åtgärda själv är en hake att Trafikverket kräver att du ska uppnå en viss nivå av bullerdämpning. Vilken nivå beror på vad du har för bullernivåer vid ditt hus. De alternativ som diskuterats här i tråden är trevliga varianter men ytterst tveksamma om de klarar de höga krav på bullerdämpning jag misstänker du har.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Skulle aldrig någonsin ersätta hantverk som håller i hundratals år med ngt nytt gjort av skräp. Som att byta en jaguar etype i perfekt skick mot en ny Skoda.
En vän till mig fick måttbeställda innerfönster till ett 1800 tals hus pga av buller helt betalda. De tog i princip bort allt buller, samt att han nu fick öppningsbara innerfönster.

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Skulle aldrig någonsin ersätta hantverk som håller i hundratals år med ngt nytt gjort av skräp. Som att byta en jaguar etype i perfekt skick mot en ny Skoda.
En vän till mig fick måttbeställda innerfönster till ett 1800 tals hus pga av buller helt betalda. De tog i princip bort allt buller, samt att han nu fick öppningsbara innerfönster.
Varför skulle nya fönster inte kunna se ut som gamla?
Varför skulle nya fönster vara skräp?
Och gämföra en bil för 5-10 miljoner mot en ny Skoda vad har det med detta hus med att göra ?

T Polos skrev:
Varför skulle nya fönster inte kunna se ut som gamla?
Varför skulle nya fönster vara skräp?
Och gämföra en bil för 5-10 miljoner mot en ny Skoda vad har det med detta hus med att göra ?
Man kan nytillverka med kvalité, har själv låtit måttbeställa samtliga fönster i ett hus i kärnvirke och handblåsta glas. Om Trafikverket betalar en exakt kopia av fönstren i motsvarande kvalité skulle det vara en annan sak, men så är knappast fallet då då sådana fönster skulle kosta bra mycket mer.
Man ersätter vackra saker med fulare.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Akahigi
Ta in en offert på handgjorda nya likadana fast moderna och kolla hur mycket de är villiga att betala. Lägg resten själv. Då har du iaf fått lite rabatt...

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
B Bjoellander skrev:
Ja, det finns ett alternativ som går ut på att man utför åtgärder i egen regi och kan få ersättning för utlägg. Det var därför jag var lite intresserad av andra lösningar som bevarar de befintliga fönstren i möjligaste mån.
Jag äger ett 1800-tals hus beläget 0,7m från vältrafikerad landsväg och står i liknande situation. Trafikverket har ställt krav på att ifall de bekostar åtgärden måste de få att certifikat att det nya fönstret har en bullerreducerande förmåga av minst 38 dB Rw ctr, innan jag beställer fönstret . Nu försöker jag hitta ett fönster som uppfyller dessa krav och det är inte så enkelt. De godkände inte Mockfjärds offert. Har du fått samma direktiv?

Till mina femkantiga munblåsta kattvindsfönster (som trafikverket inte vill bekosta eftersom det inte är sovrumsfönster) Femkantigt munblåst kattvindsfönster med måttstock hållen av person för att visa storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tänker jag förresten beställa argonkasetter och sätta fast dem med löstagbara lister likt lösningen i Malmö .

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi bytte glas i fyra fönster, buller från den sidan, sovrum. Det hjälpte bra.
Dvs fyra st tvåglasfönster, m/1970, kopplade, satte in fyra nya, något tjockare, laminerade glas, tyngre. Jag har inga siffror på dämpningen men den blev avsevärd. Plus tätlister förstås.
Utgift 4000 kr, glas och glasmästare, ca 1995. Jag har för mig att det är s k säkerhetsglas, dvs två Ihopklistrade glas. Som i bilars vindrutor och vissa skyltfönster. 2+2 mm?

Utseendet förändrades inte alls, men det satt helglas i ytterbågen, inga spröjs i den, de sitter i inre bågen.

Utöver detta skulle vi kunna montera en lös extra, inre båge, både för buller och ljud, men hunden och hundägaren är döda, och värmepumpen billig och bra, och elräkningen låg och veden till kakelugnen är gratis.

Jag antyder alltså att lösa det hela själv, ta en bra, billig lösning ur egen ficka. Inte styras helt av andras påhitt (statens).

Redigerat:
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
B Bjoellander skrev:
Står inför ett dilemma. Vi bor i ett jugendhus från 1923 med orginalfönster kvar (antikglas). Dessa är visserligen i behov av ommålning med annars i stort sett friska. Huset ligger med tomtgräns till järnväg där Trafikverket nu skall uppdatera bullerskyddet. I samband med detta har de varit hos oss och besiktigat våra fönster. Enligt besiktningsmannen kommer de mest troligt att erbjuda oss nya fönster på tre sidor om huset (totalt 17 fönster) likvärdiga med det sortiment som finns hos Domlux (Domlux.se), men vi har ännu inte fått något färdigt erbjudande. Det var också på tal om huset eventuellt skulle behöva tilläggsisoleras för att nya fönsterkarmar skulle få plats på bredden. Själva tilläggsisoleringen kommer nog att ske över min döda kropp då jag ägnat flera hundra timmar åt att gå över fasaden med speedheater de två senaste sommrarna för att kunna behålla orginalutseendet.

Vi störs inte speciellt av ljudet från järnvägen, det har vi vant oss med, och vi gillar våra gamla fönster. Samtidigt känns det dumt att tacka nej till något som rimligtvis borde höja värdet på fastigheten.

Jag förstår att det i princip omöjligt för någon annan att svara på vad vi skall göra. Men vad skulle ni göra i vårt ställe? Är det någon som varit med i liknande process och har några tips? Vet ni om det finns något bra sätt att bulllerdämpa de befintliga fönstren utan att deras charm går förlorad?
Kan du åtminstone byta till 3 mm glas om du har två mm idag. Vi har Älvdalsfönster med 2+1, kassett och 3 mm glas och har fastighet 40 m från mindre trafikerad järnväg. det fungerar bra.(Godstågen är långa men inte så frekventa.

• Gilla
ValterP
  • Laddar…
Fönstren är husets ögon och är med huset en helhet som inte skall rubbas. Ett hus med originalfönster från 1920 bör vara glasat med vitt munblåst glas (antikglas) och gör att husfasaden lever, sett från utsidan.

Byter du ut fönstren kommer hela husets karaktär att försvinna och troligen behöver sedan fönstren succesivt bytas ut i den takt de ruttnar. Det kärnvirke som finns i dina originalfönster går inte att uppbringa idag. Sköts dessa bågar kommer de att hålla hundra år till. Så snälla, var rädd om originalfönstren och vård dem med äkta linoljefärg.

Mer information kan du också kanske få via Svenska Byggnadsvårdsföreningen, http://byggnadsvard.se/
och Gysinge centrum för Byggnadsvård, https://www.gysinge.com/categories/762/fönster-och-fönsterglas.
Rödorange byggnad med originalfönster från 1920 och ett tegeltak, omgiven av grönska och en svensk flagga.
Skapa konto

• Gilla
Wilfa och 8 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag tycker att fler borde vilja bli av med sina gamla dragiga fönster, oavsett byggår. Jag tycker att fler borde göra vad de kan för att spara energi, oavsett byggår. Jag tycker att fler skulle välja produkter som passar sitt hus när de renoverar, oavsett byggår.

Att byta betyder inte att man måste försämra, men man kan naturligtvis inte åka till Byggmax och köpa billigaste möjliga.
Och hur mycket energi går det inte åt till att tillverka nya fönster? Fönster som sedan inte går att underhålla utan måste bytas ut efter 30 år p.g.a. att de är slut. Ta då ett fönster tillverkat före 50-talet och av kärnfuru avsett att kunna underhållas och hålla i flera hundra år. Hur mycket energi lagrar inte det i materialet? Det är också energi som frigörs vid destrueringen om de byts ut och slängs. Att byta fönster av energibesparningskäl är bara lönsamt när fönstren är i så pass dåligt skick att de inte går att renovera. Det finns flera rapporter om detta. Något som också Energimyndigheten har haft bra information om.

• Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
N
Bor i ett jugend/nationalromantiskt hus från 1919 med löstagbara innerfönster. Samtliga fönster med originalglas som ger charm åt huset med sin oregelbundna ytstruktur. Flera hus i området har ”lurats” till att byta till nya för att ”spara energi” (http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/fönster/energisnalt-utan-foensterbyte) eller för att man inte vill/orkar underhålla de gamla originalfönstren. Tyvärr så har dessa hus nu förlorat sin originalitet då de nya fönstren, om ändock i samma stil, inte har samma proportioner som de gamla. Karmarna är betydligt bredare med fuskspröjs. Glaset är helt plant och livlöst. Husen har i mina ögon förfulats och tappat i värde. Så för min del skulle jag aldrig byta fönster och jag förstår att det inte heller är ett krav.

• Originalfönster från 1919 med oregelbunden glasytstruktur i ett jugendstilhus, utsikt mot trädgård, med växter på fönsterbrädan.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Aldrig skulle jag byta ut gamla fungerande fönster. Ska ni sälja detta hus så kommer det att uppskattas med fönster som är original.
Jag har satt in innerfönster. Sök på "secondary glazing". Kolla fotot på länken https://clearviewsg.co.uk/acoustic/noise-reduction-secondary-glazing/

Jag bor i ett nästan 150 år gammalt hus på British Isles.

• Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig i livet byta ut de fina fönsterna. Komplettera med extra innanfönster och underhåll av de befintliga är nog det mest resurseffektiva samtidigt som du behåller charmen i det gamla hantverket. Gratis är inte alltid bäst.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Mikael_L
rogu rogu skrev:
Ett hus med originalfönster från 1920 bör vara glasat med vitt munblåst glas (antikglas)
TS har antagligen inte blåst glas i sitt hus, det är för stora glasytor på den nedre delen i bågarna.
Troligen är det valsat glas, som även det är lite vågigt och har en del "defekter".

Huset är från 1923 enligt uppgift, det skulle kunna varit munblåst glas i hela bågen, men då borde det varit ett tvärspröjs till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.