Björn Melander Björn Melander skrev:
Härligt att det rör på sig.
Vad gäller isoleringen ska den inte komprimeras utan vara löst packad och helst inte koppla ihop strukturerna om du vill ha en så bra ljudreduktion som möjligt. Kom ihåg att foga runt om samt alla genomföringar när du skivar med gips sen. Åsså inga generalskarvar försås.:)
Tack för uppmuntran och tips!

Har läst att man bör komprimera isolering för att det ska ge bättre ljudisolerande effekt, men det kan såklart vara fel. :/

Har bunkrat rejält med byggfog, både vit och brun. (Lär dessvärre bli svårt att utvärdera om den ene är bättre än den andra... ;) ) Generalskarvar ska undvikas.

//Ronnie
 
Isoleringens absorptionsegenskaper (flödesresistiviteten) påverkas till det sämre när den komprimeras. Vad gäller mjukfog så har den en tendens att kolapsa över tid när man fogar större spalter. Se därför till att ha någon form av bottningslist / drev bakom fogen samt lägg fogen i flera omgångar.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Isoleringens absorptionsegenskaper (flödesresistiviteten) påverkas till det sämre när den komprimeras. Vad gäller mjukfog så har den en tendens att kolapsa över tid när man fogar större spalter. Se därför till att ha någon form av bottningslist / drev bakom fogen samt lägg fogen i flera omgångar.
Stort tack igen!

//Ronnie
 
Flytspackling, absolut, men hur?

Tro det eller ej, men renoveringen börjar lida mot sitt slut. Har börjat sätta upp skivor på väggarna och sedan taket, därefter ska bara en elektriker in och göra sitt så kan jag börja "inreda" verkstaden och sedan använda den. Känns häftigt.

Frågan är bara om det inte finns något sätt att skjuta på det senare — när jag visade upp garaget i går för min Jenny nämnde jag i förbigående att jag har för avsikt att flytspackla det ojämna golvet "inom ett par års tid".
Jenny som ofta är klokare än jag tyckte att det var väl lika bra att ta direkt, vilket jag rent objektivt kan hålla med om. Det som får mig att vilja skjuta på det är att det finns en golvbrunn som måste bilas upp och sättas igen, kostnaden, arbetet och att jag vill få igång verkstaden NU.

Nu har jag funderat lite och det lutar ändå att det blir flytspackling och då har jag (trots att jag kollat trådar på forumet i ämnet) några frågor:

1. Behöver en yta som tål relativt hög punktbelastning tror jag, om inte annat ska jag kunna köra en handtruck/pallyftare med tunga maskiner på den. Är Finja 520 Industrial eller Webers motsvarighet enda/bästa alternativen?

2. För att uppskatta åtgången har jag sett formeln 1,8 kg (torrt) spackel per kvadratmeter och millimeter tjocklek, verkar det vettigt?

3. Har någon tips om var jag kan köpa det flytspackel jag behöver till bästa pris? Hämtar gärna själv inom triangeln Göteborg-Borås-Halmstad, annars får fraktkostnaden vara överkomlig.
För det är väl ingen som har 15-20 säckar flytspackel för industrigolv över till en rimlig peng? ;)

4. Är det något speciellt jag ska tänka på i sammanhanget? Har flytspacklat ett köksgolv med bra resultat men är såklart ingen expert för det. Kan ju t ex vara så att jag missat att ställa någon väsentlig fråga här och nu.

Som alltid tacksam för all vettig input!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Flytspackling, absolut, men hur?

Tro det eller ej, men renoveringen börjar lida mot sitt slut. Har börjat sätta upp skivor på väggarna och sedan taket, därefter ska bara en elektriker in och göra sitt så kan jag börja "inreda" verkstaden och sedan använda den. Känns häftigt.

Frågan är bara om det inte finns något sätt att skjuta på det senare — när jag visade upp garaget i går för min Jenny nämnde jag i förbigående att jag har för avsikt att flytspackla det ojämna golvet "inom ett par års tid".
Jenny som ofta är klokare än jag tyckte att det var väl lika bra att ta direkt, vilket jag rent objektivt kan hålla med om. Det som får mig att vilja skjuta på det är att det finns en golvbrunn som måste bilas upp och sättas igen, kostnaden, arbetet och att jag vill få igång verkstaden NU.

Nu har jag funderat lite och det lutar ändå att det blir flytspackling och då har jag (trots att jag kollat trådar på forumet i ämnet) några frågor:

1. Behöver en yta som tål relativt hög punktbelastning tror jag, om inte annat ska jag kunna köra en handtruck/pallyftare med tunga maskiner på den. Är Finja 520 Industrial eller Webers motsvarighet enda/bästa alternativen?

2. För att uppskatta åtgången har jag sett formeln 1,8 kg (torrt) spackel per kvadratmeter och millimeter tjocklek, verkar det vettigt?

3. Har någon tips om var jag kan köpa det flytspackel jag behöver till bästa pris? Hämtar gärna själv inom triangeln Göteborg-Borås-Halmstad, annars får fraktkostnaden vara överkomlig.
För det är väl ingen som har 15-20 säckar flytspackel för industrigolv över till en rimlig peng? ;)

4. Är det något speciellt jag ska tänka på i sammanhanget? Har flytspacklat ett köksgolv med bra resultat men är såklart ingen expert för det. Kan ju t ex vara så att jag missat att ställa någon väsentlig fråga här och nu.

Som alltid tacksam för all vettig input!
//Ronnie
Långt ifrån någon expert på flytspackel. Men för att få ett bra svar så tror jag du behöver komplettera med lite information:

Hur är det nuvarande golvet utfört? Finns det underliggande isolering? Tillskjutande fukt?

Har du tänkt använda golvet "som det är" sedan, eller har du tänkt göra något mer? Klinker, måla med epoxy eller liknande?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack, vectrex, hade jag så klart missat helt.

Golvet i dag är ett betonggolv, förmodligen oisolerad platta på mark (huset är byggt -73), inga fuktproblem.

Hade från början avsikt att ha trägolv av Nivelltyp men har frångått det. Blir det som jag tänker bygger jag in den vidliggande carporten och då blir det trägolv där istället och det som är garage i dag blir "maskinhall" för justersåg, rikt/plan mm och då är betonggolv helt ok. Inga planer på förädling alltså.

//Ronnie
 
Ska du flytspackla bör du fräsa/slipa ytan för att få det att fästa (ett riktigt skit-jobb så det vill du inte göra när du blrjat använda verkstaden). Sedan primer.

Eftersom det är relativt stor yta är det lite klurigt att få till spacklingen. Jag körde med Weber Industri (jag tror egentligen den ska ha ett toppskikt också) och har för mig att jag betalade 400-450kr/säck. Så det blir dyrt då det går åt massor!

Hyr en blandare som tar flera säckar åt gången så det lite lättare.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fräsa/slipa golvet är nog inte nödvändigt, finns inga oljefläckar eller dylikt som ställer till det. Det är ett rent betonggolv så att prima borde räcka som jag ser det.
Bra tips med blandaren dock.

//Ronnie
 
Ronnie, jag hade ungefär samma förutsättningar som du har när jag byggde min verkstad. När allt var skivat och målat, gjöts brunnen igen, betonggolvet rengjordes och primades. Sedan på med flytspackel (LIP). Avslutade med epoxi som målades upp 10 cm på gipsväggarna. Blev kononbra.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Flytspackling, absolut, men hur?

Tro det eller ej, men renoveringen börjar lida mot sitt slut. Har börjat sätta upp skivor på väggarna och sedan taket, därefter ska bara en elektriker in och göra sitt så kan jag börja "inreda" verkstaden och sedan använda den. Känns häftigt.

Frågan är bara om det inte finns något sätt att skjuta på det senare — när jag visade upp garaget i går för min Jenny nämnde jag i förbigående att jag har för avsikt att flytspackla det ojämna golvet "inom ett par års tid".
Jenny som ofta är klokare än jag tyckte att det var väl lika bra att ta direkt, vilket jag rent objektivt kan hålla med om. Det som får mig att vilja skjuta på det är att det finns en golvbrunn som måste bilas upp och sättas igen, kostnaden, arbetet och att jag vill få igång verkstaden NU.

Nu har jag funderat lite och det lutar ändå att det blir flytspackling och då har jag (trots att jag kollat trådar på forumet i ämnet) några frågor:

1. Behöver en yta som tål relativt hög punktbelastning tror jag, om inte annat ska jag kunna köra en handtruck/pallyftare med tunga maskiner på den. Är Finja 520 Industrial eller Webers motsvarighet enda/bästa alternativen?

2. För att uppskatta åtgången har jag sett formeln 1,8 kg (torrt) spackel per kvadratmeter och millimeter tjocklek, verkar det vettigt?

3. Har någon tips om var jag kan köpa det flytspackel jag behöver till bästa pris? Hämtar gärna själv inom triangeln Göteborg-Borås-Halmstad, annars får fraktkostnaden vara överkomlig.
För det är väl ingen som har 15-20 säckar flytspackel för industrigolv över till en rimlig peng? ;)

4. Är det något speciellt jag ska tänka på i sammanhanget? Har flytspacklat ett köksgolv med bra resultat men är såklart ingen expert för det. Kan ju t ex vara så att jag missat att ställa någon väsentlig fråga här och nu.

Som alltid tacksam för all vettig input!
//Ronnie
Ta en titt på PCI Periplan cf40!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Ta en titt på PCI Periplan cf40!
Mycket intressant tips, stort tack!

Och åtgången, hur ska jag räkna på den?
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Mycket intressant tips, stort tack!

Och åtgången, hur ska jag räkna på den?
//Ronnie
Hej, rätt säker på att årgången är väldigt lik betong. Dvs 13 liter färdig betong från en 25kg säck. Med andra ord 13 mm per kvadratmeter för 25 kg säck.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Mycket intressant tips, stort tack!

Och åtgången, hur ska jag räkna på den?
//Ronnie
Det beror lite på hur tjockt du ska flyta!
Du kan flyta så tunt som 3mm har jag för mig.
 
Drygt tre (mycket varma) månader sedan sista posten och vad har hänt sedan dess?

Mindre än vad jag önskade såklart — har inte haft så mycket tid att lägga på verkstadsbygget som jag vill. Till det kommer min tidsoptimistiska läggning plus att jag tydligen har en förmåga att underskatta svårighetsgraden i vissa situationer. Helt enkelt har bygget gått lite i stå en tid.

MEN — trots lite kapacitetsbrist just nu av olika anledningar har det gått långsamt framåt. Har nu ca fem meter vägg kvar att sätta OSB + spånskiva på och sedan återstår att sätta innertak i form av spånskiva. Nu är de trixigaste partierna med ventiler och rörgenomföringar avklarade så det är mera "mäta bredd och höjd, såga till och montera" som gäller. Känns skönt.

Ett hinder för tillfället är att min Jenny drabbats av ett virus på balansnerven vilket ger upphov till synrubbningar och svår yrsel och hon klarar sig inte själv för tillfället. Risken för fall är stor (vi har haft några incidenter redan) vilket innebär att jag får ta allt arbete som rör hemmet, vara personlig assistent samt ta hand om våra mopsar.
Självklart inget problem i sig men det ger ju såklart inga tidsvinster. Trösten är att hon kommer att bli återställd så småningom, buden är inom sex till tolv månader beroende på vilken läkare man pratar med...

Nåväl, åter till verkstaden; vecka 33 kommer en elektriker hit för att som ett första steg dra in trefas i verkstaden. Han kommer att sätta upp en undercentral samt uttag för 400 resp 240 volt (om jag har förstått det här med volt rätt?) till att börja med. Senare i höst när jag förhoppningsvis vet var jag vill ha maskiner och annat ska vi gå vidare med ytterligare eldragning.
Det här är en ung, duktig kille från en firma som heter Spindel. Supertrevlig, punktlig (har ringt och varit här enl ök), förstått mina behov och föreslagit förenklingar som gör jobbet billigare, har en "no problem-attityd" som gör att man vill adoptera honom. Han har dessutom gjort en hel del jobb på Jennys mottagning och varit überbra i alla avseenden. Känns tryggt.
Pris? Estimering på plats: sex till sjutusen kr. Billigt, dyrt? Vet inte men nu vill jag bara ha det gjort. Hade hit en annan elektriker, en riktig tomte som inte ville ge offert, "Jag jobbar så fort och så billigt som jag kan." Ja tjena, honom vill vi ha... Näe!

Oj, det här blev långt (igen), beklagar det. Hade egentligen en fråga men tar det i nästa post så blir det lite redigare tror jag. Men då har vi i alla fall en liten uppdatering.
//Ronnie
 
Varde ljus.

Visst. Men hur mycket och var?

Har köpt på mig ett antal lysrörsarmaturer, 2 x 36W, IP65, till verkstaden. Nu funderar jag på hur de ska konfigureras. Tänker mig (minst) två grupper som tänds separat, en för OK allmänljus plus en för "nu jävlar ska det lysa".

Spelregler: utrymmet är ca 3,6 x 7,6 m, antalet armaturer är exakt tio st och rören är 1200 mm, två per armatur. Verkstad för snickeri, icke bilpul eller annat.

Utmaning: Hur skulle du fördela dessa?

(Självklart kommer det att finnas "task light" på vissa stationer, det här handlar bara om allmänbelysning.)

Tacksam för alla tips och erfarenheter då jag känner mig extremt villrådig och helt famlar i mörkret. (Haha)
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.