S
D danpih skrev:
Ramnemark; hur drar jag kabeln om jag sätter dom direkt mot spontade brädorna med potta?
Sladdlöst. Du behöver inte göra hål i taket heller. (y);)

https://m.clasohlson.com/se/LED-belysning-Dot-It/36-2234
OSRAM DOT-it LED-lampa, en bärbar och sladdlös ljuskälla med tre lysdioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
Om du bara läktar ner 22 mm så får du hitta en väldigt tunn spott.

Jag satte spottar hos min kompis med råspont/sågspån i taket. Vi fällde in pottor i råsponten, plockade ner en bräda för att få fram matningen och sen gipsade de på råsponten. Lite dammigt men det gick ändå rätt smidigt ändå....
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
L
Det går att lösa med att sänka det så lite, använder ibland Hide-a-lite 1202 smart, bygger inte så mycket men ger ett fint ljus. Problemet är att man inte får plats med någon transformator, men det brukar gå att lösa genom att sätta en liten kapsling i en garderob eller något liknande.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Ok. Tack för tipsen. Ska fundera lite innan jag bestämmer. Vi ska ju ha garderober på en vägg. Typ 2.40 meter totalt. Då kan man ju gömma det där. Vill helst att det ska va smidigt. Men idén som bygger 0 är ju intressant. Ska överlägga med elektrikern.
 
D
Nylagt betonggolv i pågående renovering med byggverktyg och hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Det går framåt med rasande fart :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Gör en uppdatering på köket då, som jag lovat länge.

Del av ett nytt vitt köksskåp med svarta handtag och träbänkskiva, efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat kök med vita skåp, träbänkskiva och en kaffemaskin, modern och stilren design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat kök med träbänkskiva, vita barstolar och gula påskliljor i krukor på köksön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt modernt kök med köksö, vita skåp, träskaft och inbyggd ugn efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök med vita skåp, träbänkskivor och kakelvägg, inklusive köksö och moderna apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök med en köksö, trägolv, och ljusa möbler och tapeter, med utsikt mot fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt modernt kök med träbänkar, vita skåp, barstolar och mörkt laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen renoverat kök med vita skåp, träbänkskiva och kakelvägg, vy mot altandörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad hall med trägolv, grå soffa, vita dörrar och fönster med ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barnrum med vit spjälsäng, leksaker på golvet och dörröppning till ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med trägolv, vit dörr, bokhylla och spjälsäng synlig genom dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rum under renovering, möbler och vit byrå syns, samt en öppen dörr till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där spjälsängen står idag, hade vi det gamla köket. I och med denna renovering, gick vi från 2 fungerande sovrum och ett gammalt kök, till 4 fungerande sovrum och nytt kök, även hallen fick en renovering.

Vi förlorade ett vardagsrum, men det känns inte som någon större förlust. Köket är vårt sällskapsrum och vill vi titta på tv och sitta i soffa, så har vi en nyrenoverad gillestuga nere :)

Det som gjordes:

Rev garderober och reglade ny vägg.
Rev allt gips och satte nytt gips o nya tapeter.
Rev gamla köket och gjorde sovrum.
Rev golv och satte golvspån och klinker/laminat
Rev tak och satte huntonit innertak.
Tog bort en kamin i vardagsrummet och murade igen.
Tog upp nya dörrhål och satte igen öppna väggar för att få 2 sovrum till.
Öppnade upp lite mer för nya köket.
Rev puts och mögel från tapet på murstocken, putsade om.
Ny el hela övervåning.
Nytt vatten och avlopp till köket.
Nytt kök i före detta vardagsrummet med osb i väggarna och egen lösning köksö/bardisk.
Nya innderdörrar.
Ny imkanal kök.

Uppskattar att vi lagt kring 130 000:-

Säkert glömt nåt, men vi hade ju typ hela övervåningen öppen. Här är bild från rivningen:
Person håller i kofot i ett rivet rum under renovering med synliga isoleringsmaterial och avfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
D
Vi har egentligen bara 90 kvm på övervåningen, så 4 sovrum, kök, stor hall och 2 badrum på en väldigt liten övervåning är inte så pjåkigt :)
 
D
Nu fortsätter gjutningen efter stambytet.

Det som ska hända är att pannrummet, ska bli min verkstad och förvaring för alla våra verktyg. Detta kommer innebära att garaget blir helt tomt, utom några cyklar och våran bil.

Kommer sätta verktygstavlor på hela väggarna.

Under trappan ner till källaren blir det glasdörrar in till et stort lekrum på 30 kvm och precis under källartrappen blir det en "vinkällare". Ska bli en till fläktkonvektor i detta lekrum och kommer sätta garderober och förvaring för vinterkläder o dylikt. Blir ett tak över utvändiga källartrappen och där kommer man genom en ytterdörr in i lekrummet, så det blir som en liten groventré/hall, där man kan gå in om barnen är jättesmutsiga. Ni får se så småningom förhoppningsvis.

När detta projekt är färdigt, har vi utnyttjat hela huset till MAX! :)

Vill tacka för alla goda tips och råd och snälla ord vi fått. Även tack för orden som varit mer kritiska, men väl menade :)

Väldigt trevlig stämning i tråden här, och om jag verkat lite frånvarande på sistone, så har jag varit just det.

Ska försöka köra uppdateringar löpande på detta.

Har byggt en altan på framsidan också, tror ca 35 kvm, med spotlights i trapp och snart räcke. Detta förtjänar en uppdatering med.

Nu går vi över i en lite lugnare fas med renoveringen, egentligen hände detta redan efter övervåning blev hyfsat färdig och markstenen kommit upp utomhus.
 
  • Gilla
Location
  • Laddar…
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Renoveringsarbete i lekrum med bilningsmassor uppdelade i sand och sten, rör synliga i grävd fåra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör bilningsmassorna genom ett galler oxå och skiljer sanden från stenarna. Sanden packar jag in under rören och stenarna gjuter jag på, för att inte vätskan ska sugas ur betongen.

Förvattnar rejält, både stenar och gamla kanten. Detta är i blivande lekrummet. Rivna väggen leder till gillestugan. Genomgången ligger under trappan.
 
  • Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat, det är alltid roligt att se utvecklingen i den här tråden.

D danpih skrev:
Nu går vi över i en lite lugnare fas med renoveringen,
Med det tempot du haft hittills misstänker jag att din lugnare fas innebär bra mycket högre tempo än om jag skulle gå in en intensiv fas :D
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Snyggt kök!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Bra jobbat (y)(y)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Riktigt bra jobbat
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.