12 458 läst · 66 svar
12k läst
66 svar
Hästar i trädgård.
Bor far och farbror på gården? Vad har de för argument för att INTE ta tag i problemet? Vad säger personen som tar hand om alla hästarna, för det låter som att den personen varken är far/farbror eller hästägare? Eller är det en person som äger och tar hand om alla hästar? I så fall låter det ju som att det är personen ni ska gå på och inte egentligen era fäder.
Vad gör ni när hästarna smiter? Att ni fångar in dem skriver du ju men skickar ni tillbaka dem i inhägnaden igen, eller ringer ni hästägaren/skötaren så denne får lösa det? Och hur smiter dem? Är staketet för lågt, har det luckor, är grinden kass, eller springer hästarna helt enkelt ner staketet för att elen inte är tillräcklig?
Nästa gång hästarna smiter kan ni ju fånga in och binda fast dem i gårdens trädgård, gärna vid en lagom klen gren på något träd, eller i något annat ömtåligt, typ en bildörr eller så.
Det är inte så att man kan begära hittelön för upphittad häst? Ring polisen nästa gång och be dem komma och hämta djuren.
Vad gör ni när hästarna smiter? Att ni fångar in dem skriver du ju men skickar ni tillbaka dem i inhägnaden igen, eller ringer ni hästägaren/skötaren så denne får lösa det? Och hur smiter dem? Är staketet för lågt, har det luckor, är grinden kass, eller springer hästarna helt enkelt ner staketet för att elen inte är tillräcklig?
Nästa gång hästarna smiter kan ni ju fånga in och binda fast dem i gårdens trädgård, gärna vid en lagom klen gren på något träd, eller i något annat ömtåligt, typ en bildörr eller så.
Det är inte så att man kan begära hittelön för upphittad häst? Ring polisen nästa gång och be dem komma och hämta djuren.
tack för svaret.mexitegel skrev:Om hästar är som andra djur vad gäller staket så är det lite så att om de väl börjat rymma och fått smak "på andra sidan" så är det en ful ovana som är svår att bryta. Det i kombination med att hästar är mer än lovligt envisa gör att det nog är en liten utmaning att få rätsida på det.
Ansvaret för djurägare skiljer. En hundägare har sk. strikt ansvar, det har inte en hästägare Därför är hästägaren bara skadeståndsskyldig om denne varit vårdslös/oaktsam (culpös) vilket du har att bevisa. Jag har för mig att det finns ett liknande fall med just hästar som rymt många gånger och orsakat skada. Där friades hästägaren.
Nu hindrar inte detta dig från att skicka fakturor för att återställa din gräsmatta i alla fall. Spontant låter 1000 kronor billigt, det får du inte ut en firma som gör arbetet för.
Om hästägarna är helt oresonliga så kan du ju också pröva att flytta på problemet. Skräm hästarna till skogs så får de ut och leta. Skulle tippa på att de tröttnar innan du gjort det.
Sista utvägen är väl nödslakt (för hästen i första hand)
ja, det lutar starkt åt det hållet att skrämma iväg dom istället så blir åtminstone jag av med problemet...
Den ena bor oxå som granne.T ToRy skrev:Bor far och farbror på gården? Vad har de för argument för att INTE ta tag i problemet? Vad säger personen som tar hand om alla hästarna, för det låter som att den personen varken är far/farbror eller hästägare? Eller är det en person som äger och tar hand om alla hästar? I så fall låter det ju som att det är personen ni ska gå på och inte egentligen era fäder.
Argument för att inte göra slag i saken är snålhet/stolthet, för att stallshyra täcker upp försäkring och visst underhåll. det skulle gå att lösa på andra sätt.
Även här tycker jag att som släkt, visa sin goda vilja genom att lösa problemet snyggt.
Ja, jag kan ju tycka att det nu är stallsuthyraren som har makten att göra nåt åt saken.
trodde även att folk nu för tiden var så funtade att man som i detta fall när ens häst smiter, att man direkt gör slag i saken och löser eventuella problem med drabbade, så är inte fallet så vi får helt enkelt bli hårdare
i början så försökte vi fånga in dom och leda tillbaka dom till antingen hage eller stall, nu lägger jag inte ett finger för att fånga in, ringer stallsuthyraren som i sin tur får lösa problemet.
jag vaktar min trädgård flera gånger har vi inte ens vart hemma, utan jag har sett att dom strövat omkring på bevakningskamerorna.
Hur dom smiter har jag inte full koll på, men att det är för dåligt staket är det ju inget snack om.
Annars skulle dom inte smita, eller har jag inte rätt?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
haha, lägg av, sitter du på fullt allvar och menar att man är tvungen att ha staket för att förrymda hästar inte ska komma in, eller missuppfattar jag dig?KnockOnWood skrev:
Mullvadar och kaniner finns inte här, åtminstone inte sett några, rådjur och Vildsvin skjuts redan innan dom kommer i närheten.
Sen är det en viss skillnad på om ett rå går i trädgården jämfört med en häst?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, jag är faktiskt inte helt säker på hur väl man måste stängsla in sin egen mark och man vill freda den,G Great skrev:
och hur mycket kreatursägaren måste göra.
Jag vet alltså inte säkert var hela ansvaret ligger.
ok, så du menar att grundproblemet med att hästarna rymmer och springer runt på annans egendom inte är hästägarens ansvar fullt ut?KnockOnWood skrev:
Att det även är mitt fel som i princip släpper in hästarna?
man kan tolka detta mycket tokigt, jag hoppas att det är de jag gör
jag kan tycka att det är helt och hållets hästägarens ansvar, definitivt efter så många ggr det hänt.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Men snälla du, jag skrev ju attG Great skrev:
Jag vet alltså inte riktigt hur ansvaret mellan djurägare och övriga markägare skall fördelas ute på bondvischan.KnockOnWood skrev:
Förhoppningsvis finns det andra här, som kan detta bättre.
http://www.ja.se/artikel/42710/ansv...712456541512_1006047142841376#f11b5dbca7248d8KnockOnWood skrev:
Citerat ifrån texten
Djurägarens ansvar
– Som djurägare har du nämligen strikt ansvar ifall dina djur kommer ut och skadar mark och grödor. Oavsett om det är grannens havreåker eller någons privata potatisland eller gräsmatta. Detta oavsett hur djuren har kommit ut, säger Anders Råsberg.
Det spelar alltså ingen roll att någon annan öppnat grinden, det är ändå ditt ansvar som djurägare. Men skulle det gå att spåra den som öppnat grinden kan denna ställas till ansvar. Fast privatpersoner har till exempel ingen skyldighet att skydda sin egen mark ifall det skulle komma några djur. Utan det är djurägaren som är ansvarig för att djuren hålls stängslade enligt lagen om ägofred.
Men kommer djuren in i en trädgård och har sönder till exempel en hammock eller annan egendom då gäller andra regler enligt skadeståndslagstiftningen. Då reder man ut vem som är vållande och vilken del man som djurägare hade i fallet.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag vet inte så bra, men antingen skall de väl ha tillgång till en ligghall, där de kan gå in vid behov,
eller också tas in i stall varje kväll. Så verkar det i alla fall hanteras här omkring. Inga hästar står inne dygnet runt.
De behöver ju komma ut och röra på sig också (även om de mest står och hänger och nafsar lite grässtrån).
eller också tas in i stall varje kväll. Så verkar det i alla fall hanteras här omkring. Inga hästar står inne dygnet runt.
De behöver ju komma ut och röra på sig också (även om de mest står och hänger och nafsar lite grässtrån).
Hästar behöver tillgång till mer mat när det är kallt ute. De reglerar värmen genom att äta mer grovfoder (hö/silage). Deras päls reser sig (jämför gåshud) och håller värmen ofta bättre utan täcke än med. Såvida man nu inte klippt dem, då behöver de täcke. Sen är det ju olika från individ till individ. Vår häst frös när det höstregnade och ville in. Polaren av segare virke stod mitt på ängen med rumpan mot vindriktning och njöt även då det snöade
Och de behöver tillgång till färskt vatten som inte fryser! Det kan vara en utmaning.
Sk de gå ute dygnet runt behövs tillgång till vindskydd/ligghall, men får de komma in på nätterna räcker det att hagen mäter minst 10*30meter.
Förvånansvärt lite krav faktiskt. Du som granne kan däremot som du sett kräva ersättning för skadegörelse i din trädgård.
Och de behöver tillgång till färskt vatten som inte fryser! Det kan vara en utmaning.
Sk de gå ute dygnet runt behövs tillgång till vindskydd/ligghall, men får de komma in på nätterna räcker det att hagen mäter minst 10*30meter.
Förvånansvärt lite krav faktiskt. Du som granne kan däremot som du sett kräva ersättning för skadegörelse i din trädgård.
Det är därför jag tycker att en kontakt med Länsstyrelsen är lämplig. Inte som ett hot mot hästägaren utan för att reda ut problemet och ansvaret.G Great skrev:ok, så du menar att grundproblemet med att hästarna rymmer och springer runt på annans egendom inte är hästägarens ansvar fullt ut?
Att det även är mitt fel som i princip släpper in hästarna?
man kan tolka detta mycket tokigt, jag hoppas att det är de jag gör
jag kan tycka att det är helt och hållets hästägarens ansvar, definitivt efter så många ggr det hänt.
Ett par små raketer några ggr får kanske hästägarna att agera.
Hästar är som andra djur gjorda för att leva ute. Om du visste hur många anmälningar som kommer in till komunerna för att bönder har sina kor/får/grisar eller vad som helst ute i regnet . Men dom mår bra!G Great skrev: