Händelse!

Jag och min kusin bor bredvid vår farfars gamla bondgård som nu ägs av våra fäder.

Där har stallet hyrts ut åt hästägare, som har funkat förhållandevis bra med nån enstaka smitning genom våra trädgårdar.

Nuvarande hästägare bryr sig uppenbarligen inte så mycket då dennes hästar har smitit ca 10ggr på 7månader, varav 5ggr sista 2 månaderna, jag själv med hjälp av kusin har fångat in dom flertalet ggr, ja vi vet att hästar kan smita :)

Nu har jag och kusin ledsnat och tycker att denna hästägare ska sägas upp, men det tycker då inte stallsägarna.

Frågan är nu.
1. Vad kan man göra åt problemet?
2. Är det mellan oss och hästägaren diskussionen ska vara?
3. Har stallsägaren nåt ansvar i detta?

Vad tycker ni i övrigt om detta scenario, ska vi finna oss i att hästarna smiter gång på gång o trampar i våra trädgårdar? brukar vara 3-4st hästar åt gången ibland 1.

Eller borde våra fäder ta sitt ansvar och styra upp siuationen?

harry73
Om hästarna smiter är staketet för lågt.
Jag tror det är dags att skicka skadeståndskrav till stallägaren eller hästägaren. Säga upp kontraktet är såklart inget ni kan göra.

Men förstår jag det rätt att din far äger gården, men hyr ut stallet till någon annan som hyr ut stallplatser?

Det är för dåligt staket och för dåligt med ström i staketet om hästarna smiter. Vem sköter staketet, är det hästägaren eller stallägaren? Den som ansvarar för staketet bör se till så att det håller hästarna inne.

Hästar på vift är farligt, om det finns vägar i närheten är risken stor för olyckor och att köra på en häst är som att köra på en älg.

Hur det ser ut rent juridiskt vet jag inte, men jag skulle tro att man kan anmäla hästägaren för vanvård till länsstyrelsen i och med att hästarna smiter hela tiden - dvs hästägaren utsätter dem för fara genom att inte ha ordentliga staket.

Jag har haft häst i 15 år och bara varit med om att hästar smitit en handfull gånger, dvs ca vart tredje år.

Nej. Det är det som är problemet. Jag o kusin är helt överens om att nuvarande hästägare ska bort helt enkelt, då vi ledsnat på deras nonchalans beträffande smitningar och deras sätt att hantera allt det inträffade.

Ja. Min far och hans bror äger gården.
Dom hyr ut till en person som jag tror har hand om alla hästar. Är inte helt insatt i det.

• Gilla
1
  • Laddar…
Lite knepigt i och med att fastighetsägaren är era pappor, men som jag förstår det ska ni gå på fastighetsägaren och fastighetsägaren går på arrendatorn i sin tur. Vilket de inte vill. Men fråga dem för allt i världen om det står i arrendeavtalet om det är de själva eller hästägaren som sköter staketet. Det är steg ett.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
N Nette skrev:
Det är för dåligt staket och för dåligt med ström i staketet om hästarna smiter. Vem sköter staketet, är det hästägaren eller stallägaren? Den som ansvarar för staketet bör se till så att det håller hästarna inne.

Hästar på vift är farligt, om det finns vägar i närheten är risken stor för olyckor och att köra på en häst är som att köra på en älg.

Hur det ser ut rent juridiskt vet jag inte, men jag skulle tro att man kan anmäla hästägaren för vanvård till länsstyrelsen i och med att hästarna smiter hela tiden - dvs hästägaren utsätter dem för fara genom att inte ha ordentliga staket.

Jag har haft häst i 15 år och bara varit med om att hästar smitit en handfull gånger, dvs ca vart tredje år.
Det är hästägaren som ansvarar för staketet.

Anna_H Anna_H skrev:
Lite knepigt i och med att fastighetsägaren är era pappor, men som jag förstår det ska ni gå på fastighetsägaren och fastighetsägaren går på arrendatorn i sin tur. Vilket de inte vill. Men fråga dem för allt i världen om det står i arrendeavtalet om det är de själva eller hästägaren som sköter staketet. Det är steg ett.
Hästägaren ansvarar för staketet.
Ja, problemet nu är att måttet är rågat. Och vi vill helt enkelt bara ha bort dom efter alla incidenter.

Ytterligare en fråga, vad tycker man då om stallsägarna som mer försvarar hästägaren än lyssnar på sönerna? Bara en fundering?

harry73
ni kan inte kräva att hästägarens avtal sägs upp. Så ni ska kräva hästägaren och evt stallägaren på skadestånd.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
ni kan inte kräva att hästägarens avtal sägs upp. Så ni ska kräva hästägaren och evt stallägaren på skadestånd.
Nej, absolut förstår vi att vi inte kan KRÄVA det, tro mig för då hade dom vart borta sen länge :)

Vad är en skälig ersättning att kräva? 500kr, 1000kr per gång?

För i tiden när tidigare hästägare hade rymningar så räckte det gott med en flaska vin o ett ursäkta. Och möjligtvis att dom lade i dom värsta groparna med lite jord, för hur det än är, så blir gräsmattan för jävlig av hästhovar.

Men nu när det bara fortsätter med rymning gång på gång så blir man lite upprörd.

Anmäl till länsstyrelsen?

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Anmäl till länsstyrelsen?
Haha, tanken har slagit mig. Men det ser jag som ett väldigt långt bort alternativ.

harry73
G Great skrev:
Vad är en skälig ersättning att kräva? 500kr, 1000kr per gång?
Förstör dom buskar kan 1000kr absolut vara lämpligt, är det bara att fylla med lite jord och kanske stödså, då är 500kr mer rimligt.

• Gilla
Great
  • Laddar…
Om hästar är som andra djur vad gäller staket så är det lite så att om de väl börjat rymma och fått smak "på andra sidan" så är det en ful ovana som är svår att bryta. Det i kombination med att hästar är mer än lovligt envisa gör att det nog är en liten utmaning att få rätsida på det.

Ansvaret för djurägare skiljer. En hundägare har sk. strikt ansvar, det har inte en hästägare Därför är hästägaren bara skadeståndsskyldig om denne varit vårdslös/oaktsam (culpös) vilket du har att bevisa. Jag har för mig att det finns ett liknande fall med just hästar som rymt många gånger och orsakat skada. Där friades hästägaren.

Nu hindrar inte detta dig från att skicka fakturor för att återställa din gräsmatta i alla fall. Spontant låter 1000 kronor billigt, det får du inte ut en firma som gör arbetet för.

Om hästägarna är helt oresonliga så kan du ju också pröva att flytta på problemet. Skräm hästarna till skogs så får de ut och leta. Skulle tippa på att de tröttnar innan du gjort det.

Sista utvägen är väl nödslakt (för hästen i första hand)

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag inte varesig jurist eller advokat själv. Men lawline ger jag inte så mycket för, finns ibland direkt felaktiga råd. Tror det är hempularen som brukar säga att det är juristkandidater som svarar på frågorna och att kvaliteten därför blir därefter.

Min paradgren är inte att leta domar tyvärr och det är väl dessutom som vanligt skillnad på att ha rätt och att få rätt.

För TS del så är det nog antagligen en betydligt mer framkomlig väg att börja med att skicka fakturor och om de inte betalas så får man utreda rättsläget därefter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.