992 783 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Ingen förkultivering utan nya blompinnar, norpade med mig en laddning som skulle flisas upp, löspluggsämnen med skavanker vill soldaterna inte ha att leka med.
Växterna är inte lika kinkiga....
Längtar till sommaren!
/P-A
Växterna är inte lika kinkiga....
Längtar till sommaren!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/P-A
Om någon var nyfiken hur ”orangeriet” ser ut utifrån så kommer en bild här.
Har rivit ut allt invändigt i farstun. Isolerat så mycket det gick (typ 70mm), satt upp ny panel som vägg. Taket är isolerat med frigolit-skivor. Fönster och dörr är fortfarande enkelglas. Lite klassiskt drag från fönster och dörr ger en bra luftomsättning som givit ett bra klimat.
Logga in
Skapa konto
Har rivit ut allt invändigt i farstun. Isolerat så mycket det gick (typ 70mm), satt upp ny panel som vägg. Taket är isolerat med frigolit-skivor. Fönster och dörr är fortfarande enkelglas. Lite klassiskt drag från fönster och dörr ger en bra luftomsättning som givit ett bra klimat.
jackt skrev:Om någon var nyfiken hur ”orangeriet” ser ut utifrån så kommer en bild här.
[bild]
Logga in
Skapa konto
70mm isolering är väl inget!
Våra växthus har flera dm isolering, till och med odlingsområdet är isolerat...
Nyaste modellen av isolerglas, de syns knappt..
Mvh P-A
I väntans tider!
Längtar till vårvärmen, pilla i trädgården.
I år skall vi inte tokodla tomater och physalis, vi skall ha några få plantor, tror jag.
Inget har dykt upp ur jorden ännu, detta är första omgången plantor, fler skall sås om ett par månader.
En övervintrare som längtar ut i friska luften.
Persiljan vill inte vara kvar inomhus den heller.
Kapkrusbärsplantorna gillade värmen och ger lite bär, jag har hållit dem utan näring och ett minimum med vatten, vill inte att de skall växa ännu.
Gyllenbären växer ur krukorna, de måste klippas ner några gånger i månaden.
Soliga dagar satte fart på de flesta övervintrande plantorna.
Gyllenbären har gett några "physalis" redan, lite syrliga, men en försmak av sommaren.
Mvh P-A
Längtar till vårvärmen, pilla i trädgården.
I år skall vi inte tokodla tomater och physalis, vi skall ha några få plantor, tror jag.
Logga in
Skapa konto
Inget har dykt upp ur jorden ännu, detta är första omgången plantor, fler skall sås om ett par månader.
Logga in
Skapa konto
En övervintrare som längtar ut i friska luften.
Logga in
Skapa konto
Persiljan vill inte vara kvar inomhus den heller.
Logga in
Skapa konto
Kapkrusbärsplantorna gillade värmen och ger lite bär, jag har hållit dem utan näring och ett minimum med vatten, vill inte att de skall växa ännu.
Logga in
Skapa konto
Gyllenbären växer ur krukorna, de måste klippas ner några gånger i månaden.
Logga in
Skapa konto
Soliga dagar satte fart på de flesta övervintrande plantorna.
Gyllenbären har gett några "physalis" redan, lite syrliga, men en försmak av sommaren.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Rensat en av rabatterna och flyttat några stockrosor som satt lite väl nära huset.
Passade på att lägga om ena plattraden på altantrappan (ena sidan har inget som håller mot utan sanden har runnit bort) gjorde ett enkelt stöd av överbliven gotlandssten samt fyllde upp med sand (tur ena halvan av tomten kan agera sandtag).
Vi avslutade med att spika upp en fågelholk.
Passade på att lägga om ena plattraden på altantrappan (ena sidan har inget som håller mot utan sanden har runnit bort) gjorde ett enkelt stöd av överbliven gotlandssten samt fyllde upp med sand (tur ena halvan av tomten kan agera sandtag).
Vi avslutade med att spika upp en fågelholk.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Inspirerad av det fina vädret (+4 och muligt) fortsatte vi idag.
Först bilder från igår.
Sen dagens gärning: tagit bort en liten styvmoderligt behandlad plätt och sätt gräs, blev lite lökar över som planterades på annan plats. Sedan röjde vi en annan plätt. Och på det så sådde jag gräs på en tredje plätt. Avslutade med att rensa trappen på gräs (fick lossa två steg för att komma åt bakom) och sedan satte vi upp en gunga till lillen. Någonstans i mitten grillade vi korv till lunch.
Först bilder från igår.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen dagens gärning: tagit bort en liten styvmoderligt behandlad plätt och sätt gräs, blev lite lökar över som planterades på annan plats. Sedan röjde vi en annan plätt. Och på det så sådde jag gräs på en tredje plätt. Avslutade med att rensa trappen på gräs (fick lossa två steg för att komma åt bakom) och sedan satte vi upp en gunga till lillen. Någonstans i mitten grillade vi korv till lunch.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Själv har jag grävt i odlingsområdet, ja grävt och grävt, skottat snö i alla fall.....13th Marine skrev:Inspirerad av det fina vädret (+4 och muligt) fortsatte vi idag.
Först bilder från igår.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Har ju inte uppdaterat någon status på ett tag, så jag får väl lov att kasta in lite bilder
Här har det försåtts salvia..
Här har det försåtts violer..
Här har småttingtomaterna blivit sådda, ampel och buskvarianter. 2-metersplantorna får vänta nån vecka till minst.. för annars växer de oss ur huset haha..
Det är också dags att plantera om första gänget chilisar.. det har gått riktigt bra än så länge - kolla in det fina rotsystemet (hoppas de överlever flytten..)
Ena "brickan" klar i sin omplantering..
Andra brickan klar i sin omplantering..
Små sötnosar..
Vi har aldrig lyckats få så många blad, på så små stabila plantor..
Kul om det håller i sig och de växer i lagom maklig takt! De älskar vår (för året) nya lampa 4x54 w det håller dem ifrån att bli rangliga.. det var bara en enda planta vi behövde plantera ner i år (eg var det en till men vi beslöt oss för att vänta till nästa omplantering).. alla andra är korta o tjocka
De (chillisarna) planterades om förra veckan.. och då sattes även tomaterna och nästa gäng av chilis
Nästa gäng av chilis...
Har jag berättat att jag inte äter chili? haha
Nu har även tomaterna grott..
Happy weekend på er !
Logga in
Skapa konto
Här har det försåtts salvia..
Logga in
Skapa konto
Här har det försåtts violer..
Logga in
Skapa konto
Här har småttingtomaterna blivit sådda, ampel och buskvarianter. 2-metersplantorna får vänta nån vecka till minst.. för annars växer de oss ur huset haha..
Logga in
Skapa konto
Det är också dags att plantera om första gänget chilisar.. det har gått riktigt bra än så länge - kolla in det fina rotsystemet (hoppas de överlever flytten..)
Logga in
Skapa konto
Ena "brickan" klar i sin omplantering..
Logga in
Skapa konto
Andra brickan klar i sin omplantering..
Logga in
Skapa konto
Små sötnosar..
Logga in
Skapa konto
Vi har aldrig lyckats få så många blad, på så små stabila plantor..
Kul om det håller i sig och de växer i lagom maklig takt! De älskar vår (för året) nya lampa 4x54 w det håller dem ifrån att bli rangliga.. det var bara en enda planta vi behövde plantera ner i år (eg var det en till men vi beslöt oss för att vänta till nästa omplantering).. alla andra är korta o tjocka
De (chillisarna) planterades om förra veckan.. och då sattes även tomaterna och nästa gäng av chilis
Logga in
Skapa konto
Nästa gäng av chilis...
Har jag berättat att jag inte äter chili? haha
Logga in
Skapa konto
Nu har även tomaterna grott..
Happy weekend på er !
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Vad är det för lampa du har? Ser ju onekligen praktisk ut.