Jag har inte gjort någonting alls, men Praktikant-Ronnie tillverkar bockar i högsta klass. Eftersom det är en kombination av att träna och behov av bockar så skall många olika tekniker provas. Benen sätts med dubbla tappar i foten och mellanstaget fästs med kilade tappar i benen (tapphålen är alltså kilformade).

Person som tillverkar träbockar genom att applicera lim på tappar för att montera ihop delarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Träbockdelar med dubbla tappar och kilade tappförbindelser på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en träbock under tillverkning med dubbla tappar och kilade tapphål, i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 8 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har inte gjort någonting alls...
På nått vis har jag svårt att se det framför mig, eller så far du med viss osanning? :)
 
Haha lite småljug kanske

Jag bygger sågbänk t nya kapen:

Halvfärdig sågbänk i trä under konstruktion i en verkstad med olika verktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Daniel, när använder du kapen? Är det mest till grovkapning eller är det tillräcklig precision för slutkapning? Använder du justersågen för kapning också? Är Intresserad av ditt arbetsflöde.
 
S
Jag behöver ha vissa maskiner mobila och har levt med en riktigt yxig lösning så länge jag har haft dessa, sågen står på en pall och fräsen behöver ha reglar under fötterna så att palldragaren kommer under. Hur skulle detta lösas? Började kolla instruktionsböckerna och se på f%#(/%” under fötterna är det förberett för M12:surprised:r:D, då är det bara att sätta igång och baxa:strong:

Maskin på en pall med reglar under, slang ansluten, i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskin stående på pall med reglar under, förberett för hjulmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsmaskin står på träreglar för att göra den mobil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskin försedd med justerbara fötter stående på reglar för att underlätta mobilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinfötter på en vit maskin, övre bilden visar fötter utan hjul, nedre med hjul för mobilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
katos katos skrev:
Daniel, när använder du kapen? Är det mest till grovkapning eller är det tillräcklig precision för slutkapning? Använder du justersågen för kapning också? Är Intresserad av ditt arbetsflöde.
Kapen står i ”grovkaprummet”, första stället som massivträet från virkeslagret kommer till. Där grovkapas allting innan klyvning/hyvling. Dels kapar jag bort änden ”skalken” för att undvika att få skit från ett ändträ som ev varit i smuts i hyveln. Dels kapar jag till längd.

Maskinen i sig har bra precision, även om det inte är på nivå med justersågen. Nackdelen är dock att maskinen är tänkt att kunna rullas ut m pallyftare för klingbyte, service etc. när man rullar in den igen kommer inte vinkel och skala att stämma till 100%, vilket inte spelar ngn roll för grovkap. Dessutom har den en stor o förhållandevis tunn klinga, jag är inte säker på hur bra den håller lutningsvinkeln.

Precis när jag köpt den hade jag dock ett jobb där en massa limmade stolpar, upp till 150x150mm skulle kapas, dels i 90grader, dels i 15grader, precision inom +/- 2mm. Det klarade den utmärkt med fin snittyta. 150 på höjden klarar dessutom inte min justersåg, så det var en bra lösning av den anledningen med.

Kort sagt - den sågar bra, men används bara för grovkap o kanske eventuella specialjobb där riktigt stora snitt krävs (tror den tar 225mm som max).
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Inte i verkstan men relaterat. Vill försöka komma på ett enkelt sätt att rita upp 5-stjärniga knoppar på ett konsistent vis. Just de med 5 sektioner som är den klassiska formen har jag funnit lite trixiga att rita ut.

Så jag började med lite trigonometri. Ritar en cirkel med en passare och delade in den i fem delar (formeln för hur du ska ställa passaren är radien * 1.1756), sen gjorde jag en mindre cirkel i varje del.

Det blev inte riktigt rätt, cirklarna måste vara för små för att det ska lämna något mellanrum. Så jag ritade en större cirkel runt den mindre, cirka 2 centimeter större i diameter, sen delade jag in den i fem delar istället och ritade en passligt stor cirklarna därifrån istället, då började det se bra ut.

Kanske en bild hjälper:
40288460442_b299c80d14_b.jpg

Så kortfattat:
-Rita en cirkel
-Rita en 2cm större cirkel
-Dela in större cirkeln i 5 delar
-Rita sen en cirkel i varje skärningspunkt, valfri storlek tills det ser bra, körde med 2.5cm här ungefär.

Så har man en mall.
 
  • Gilla
Seglartokig och 3 till
  • Laddar…
Produktionen fortskrider:

Trästomme i en verkstad fastklämd med rödsvarta tvingar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fotar, Ronnie jobbar
 
  • Gilla
vanpire och 6 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Produktionen fortskrider:

[bild]

Jag fotar, Ronnie jobbar
Clamping pads för en sågbock! Blir nog finaste bockarna i landet! Snyggt!
 
Ronnie fick order om just det, finaste bockarna i landet:)

Som ett experiment tänkte vi ytbehandla samtliga 6 bockar olika och se vilken ytbehandling som håller bäst. De ska bara vara inomhus, men 4 av dem (hos mig) kommer att leva ett mkt hårt liv. Ronnies får nog det lite mer ompysslat:) villa ytbehandlingar är ni nyfikna att få en rapport om, om 5 år?

Tänker mig i nuläget:

Osmo hårdvaxolja
International fernissa
Kolt linolja
Obehandlad
renaissance wax
Danish oil

Andra tankar?
 
Golvlack av något slag, kanske?
 
Har tyvärr ingen 2k, men har en vattenbaserad parlettlack
 
Kortade ner träsvarven idag.

Ett längre, avkortat trästycke vilandes på en grön metallanläggning märkt 'Lennarts' i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön träsvarv i arbetsrum med spån på golvet efter att ha kortat ner träsvarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träsvarv i en verkstad med verktyg och ett sotigt golv som indikerar arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Seglartokig och 2 till
  • Laddar…
Har som många andra här inne en vision hur jag vill ha min snickarverkstad, men inte riktigt tiden att bygga all inredning till den.
Allt som oftast är mitt MFT-bord fullt med prylar när det ska användas då jag har för lite ytor att ställa bort saker.
Så en provisorisk avställningsyta-arbetsbänk byggdes ihop. Med alla andra projekt jag har så lär den bli ganska långvarig innan jag bygger en ”riktig” bänk med stommar och lådor...
Provisorisk arbetsbänk av byggreglar och furuskiva, med verktyg och förvaringslådor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggreglar och en stavlimmad furu-skiva som topp. Har någon några tips på ytbehandling av furu-skivan?
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Jckssn Jckssn skrev:
Har som många andra här inne en vision hur jag vill ha min snickarverkstad, men inte riktigt tiden att bygga all inredning till den.
Allt som oftast är mitt MFT-bord fullt med prylar när det ska användas då jag har för lite ytor att ställa bort saker.
Så en provisorisk avställningsyta-arbetsbänk byggdes ihop. Med alla andra projekt jag har så lär den bli ganska långvarig innan jag bygger en ”riktig” bänk med stommar och lådor...
[bild]
Byggreglar och en stavlimmad furu-skiva som topp. Har någon några tips på ytbehandling av furu-skivan?
Hårdvaxolja är alltid en hit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.