562 100 läst · 1 363 svar
562k läst
1,4k svar
Byggbloopers
Kallas för "Ikea-fenomenet". Man blir så stolt över att man gjort "något" att man inte ser hur fördjävligt det ser ut. I kombination då med anhöriga som uppmuntrande tillropar "men gu vad duktig du varit Pelle" i missriktad kärlek.J Jarlsgård skrev:
Och som jag brukar ge råd till vänner som köper hus/lägenhet. "Om man fuskar med det som är synligt, tänk hur tätskikt, el och rördragning som är dold ser ut...".
Edit: det är ju iaf rätt uppenbara fel. Bara se badrummen och kaklandet... Bara riva allt och börja om
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Samtidigt måste man börja någonstans. För hur ska man annars lära sig, utan att göra fel?
Ja. Det är tragiskt att se. Det är inget fel i att inte klara av att göra saker själv. Men man bör inse när man ska ta in hantverkare.mexitegel skrev:
Här är det ju ett hus från 2002 bara. Och det är redan rivningsfärdigt.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Ok. Jag har läst besiktningsprotokollet och det var ju inte muntert direkt.
Men en och annan här verkar ha ställt diagnosen ”rivningsfärdigt” redan från bilderna, och då undrar jag - som är nybörjare på hus, lite lätt synskadad och kollar på mobilskärmen, det medges - vad är det ni ser som inte jag ser?
Ja, kaklingen är kass. Min första och hittills enda kakling var inte jättesnygg den heller, inte så illa som här, den duger, men ändå.
Ja, laminatgolvet har gått isär på ett antal ställen. Mitt första laminatgolv, i hallen, har gjort det med på ett ställe; ska åtgärda vilket år som helst nu. Men är det ett katastrofalt fel?
Ja, det saknas lister både här och där.
Ja, det är ett element som står lutat mot en vägg.
Men ändå. Om man bortser från besiktningsprotokollet. Vad är det ni ser som inte jag ser?
Men en och annan här verkar ha ställt diagnosen ”rivningsfärdigt” redan från bilderna, och då undrar jag - som är nybörjare på hus, lite lätt synskadad och kollar på mobilskärmen, det medges - vad är det ni ser som inte jag ser?
Ja, kaklingen är kass. Min första och hittills enda kakling var inte jättesnygg den heller, inte så illa som här, den duger, men ändå.
Ja, laminatgolvet har gått isär på ett antal ställen. Mitt första laminatgolv, i hallen, har gjort det med på ett ställe; ska åtgärda vilket år som helst nu. Men är det ett katastrofalt fel?
Ja, det saknas lister både här och där.
Ja, det är ett element som står lutat mot en vägg.
Men ändå. Om man bortser från besiktningsprotokollet. Vad är det ni ser som inte jag ser?
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Om man bortser från besikningsprotokollet så är mycket skönhetsfel, men om man fuskar/missar så mycket på de synliga så kan man undra hur noga det har varit med det som inte syns. Och när man läser besiktningsprotokollet så inser man att det är precis så illa där också...
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Jag vet. Men om man nu bortser från besiktningsprotokollet. Är det alltså den slutsatsen en erfaren husbyggare drar av lite skönhetsfel?