Alla sätt är bra utom de dåliga, det svåra är att veta/lära sig vilka som ÄR dåliga.....
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
3000 mm x 0,01/100 % x 8 % = ca. 2,4 mm, eller 1,2 mm i hver halvdel.
I et hjørne møtes to lister, og krympesprekken vil bli større. Visuelt vil sprekken i hjørnet bli hypotenusen av hver lengdekrymping.
√(1,2² + 1,2²) = 1,7 mm
Krympingen øker da fra 1,2 mm til 1,7 mm.

På norska dock, och har ingen aning om det stämmer eller ej.
 
D
R roli skrev:
Alla sätt är bra utom de dåliga, det svåra är att veta/lära sig vilka som ÄR dåliga.....
Du har talat väl i detta.
 
D
Javisst!! Synd man bör i 60-talshus med 240 i takhöjd. Dock har vi klossar på golvlisterna.
 
D
Såhär gjorde jag. Har kapat dom själv med en liten släppning i bakkant eftersom det inte gick sätta dörrarna helt 100 och salning var utesluten p.g.a. för små skillnader. Skräddarskurna dörrfoder vid trägolv med liten glipa i bakkant vid vit dörr, viss barnleksak synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
D
Detta ska också målas för övrigt. Blir mycket målande sen när allt är uppe
 
D
Bytt resten av stammarna i källaren. Nyinstallerade avloppsstammar i en upptagen källargrund före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybytta stamrör i källare med grus och betong, redo för justering före gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bilder från under tiden. Ska göra någon justering, sen gjuta igen.
 
  • Nyinstallerade avloppsrör i en utgrävd källargrund före återgjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
D
Tänkte sätta lite spotlights i innertaket, och då måste jag läkta ner lite som jag förstått.

Har idag en spontad panel som håller uppe allt sågspån som ligger i bjälklaget. Vill helst inte röra detta.

Hur ska man gå tillväga för att sänka så lite som möjligt? Kan jag skruva t ex 22/28 tjockt virke cc 60 direkt i panelen och sen skruva takskivorna i det? Tänkte köra huntonit symfoni.

Vill att det ska bygga så lite som möjligt, då jag har 220 i takhöjd i källaren nu. Men vill samtidigt inte lägga ner för mycket jobb på detta.

Kan tänka mig köpa vilka spotlights som. Max 500 kr/st.
 
Om du bara har 220 i takhöjd så hade jag inte sänkt taket. Hellre följa in pottorna i sågspånet än att sänka hela taket. De flesta spottar bygger mer än 28+11 (gles + Huntonit)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Det finns led-spottar som inte behöver några pottor. Då är det i princip bara att borra ett hål och trycka upp spotten.
Sen ska man kanske få dit någon kabel mellan hålen också...
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Håller på med spottar själv jag, fast i köket så jag har ju vinden till hjälp!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vitmålat träpaneltak i kök med inbyggda spotlights, vit köksinredning och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Så om jag reglar ner med nån tunn läkt på typ 22mm, så får elektrikern i sina flexrör. Sen är det bara köra nån ledvariant?

Då förlorar jag 2 cm i takhöjd, men får ett utrymme för sladdar/ rör?

Ramnemark; hur drar jag kabeln om jag sätter dom direkt mot spontade brädorna med potta?
 
Kolla att spottarna är gjord för montering utan potta. Det är inte alla som är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.