Alfredo Alfredo skrev:
Låter som ett rätt allvarligt problem! :thinking: Kanske går att skylla på sågen? :oops:
Det är nästa potatis. Både bordssågen och bandsågen måste justeras :cry:
 
R Rönnis skrev:
Fick ett tips till idag: Svarva färdigt till 90%. Täck utsidan med plast folie. Låt torka till 10% fukthalt och därefter gör färdigt.

Kan kanske funka, vem vet...?
Som sagt, med färskt virke skulle jag vara rädd för mögel. Återkoppla gärna!
 
Var ju tvungen att inviga (läs smutsa ner) nya hyveln. Plockade en av de mest vridna körsbärsplanken jag sågade upp i september. Alla har kupat sig (väntat) men tyvärr har de också vridit sig. Resterande plank delar jag nog på mitten så går det få ut betydligt mer, men jag ville testa att hyvla en hel planka!

De sågades 30mm tjocka från början. Har 10mm kvar nu på tunnaste stället. :oops:
Ja, så körsbär var tydligen svårtorkat. Det verkar stämma bra för mig också! Fukthalten är nu nere på ca 9%.

Hyvelmaskin med ett ljust vridet körsbärsplank i arbete, efter torkning och hyvling till minskad tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välhyvlat körsbärsträplank på ett bord, tunnat efter torkning, med synlig fiberstruktur och jämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyslipad körsbärsträplanka med en vriden ände och hyvelspån, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vridet körsbärsplank som hyvlas på en hyvelbänk med synliga årdringar och träets struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 8 till
  • Laddar…
Men visst är det en härlig känsla... :D(y)
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Två tornkranar mot en grå himmel, används vid montage av byggelement på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat prefabvägg, stålbalk och lite annat smått & gott med Liebherr 500HC :cool:
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Använde kniven för att öppna blocketpaketet med mahogny-faner.. Öppnat paket med rullar av mahogny-faner på en verkstadsbänk, omgiven av andra förpackningar och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Använde kniven för att öppna blocketpaketet med mahogny-faner..[bild]
Vad ska det bli för något spännande av detta då?
 
V vectrex skrev:
Vad ska det bli för något spännande av detta då?
Oklart än så länge, troligen en damm-samlare..men tänkte att jag vid tillfälle skulle testa på lite fanering. Jag menar, hur svårt kan det vara att göra något sånt här? http://lumberjocks.com/projects/298842 ;)
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Aah, det tar nog lite tid... Räkna med minst en heldag där störningar från blivande fru och barn inte räknats in. Men mycket mer ska det inte handla om.

//Ronnie
 
jonmo jonmo skrev:
Som sagt, med färskt virke skulle jag vara rädd för mögel. Återkoppla gärna!
Har svarvat en del i färskt virke. Det är en underbar känsla då det är som att skära i smör men problemet är ju som diskuterats, torkning. Det är många bitar som hamnat i kaminen...

Hoppas jag kan ta tag i denna och lyckas. Återkommer med resultatet. Just nu är det några andra projekt som tyvärr ligger före så klumpen får ligga till sig ute i regnet ett tag till.

/T
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Möblerat om i snickarbon! 2 maskiner har fått flytta ut (skall säljas) och har flyttat såg och arbetsbänk till ett ställe som (i teorin) skall innebära att den inte behöver flyttas lika ofta. Arbetsbänken skall få lite kortare ben så att toppen linjerar med bordssågen så att den också kan agera utmatningsbord. Först måste dock bordssågen få en stabilare rullvagn då plywoodskivan den står på nu bågnar betänkligt. Hjulen duger inte heller, gummit pressas ihop och blir extremt svårrullat.

Spånsugen är nytt inköp också. Slangen verkar grymt bra, men styv som en ilsken boaorm.
Välordnad snickarbon med olika träbearbetningsmaskiner och redskap på arbetsbänkar och vägghängda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omorganiserad snickeriverkstad med bordssåg, arbetsbänk, borrpress och spånsug på plywoodvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk och bordssåg i en snickarbon med blå spånsugslang och gul kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex och 8 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
(skall säljas) och har flyttat såg och arbetsbänk till ett ställe som (i teorin) skall innebära att den inte behöver flyttas lika ofta. Arbetsbänken skall få lite kortare ben så att toppen linjerar med bordssågen så att den också kan agera utmatningsbord. Först måste dock bordssågen få en stabilare rullvagn då plywoodskivan den står på nu bågnar betänkligt. Hjulen duger inte heller, gummit pressas ihop och blir extremt svårrullat.
Snyggt! Du börjar bli lite trångbod(d)?
Hur tycker du spånsug vs cyklon funkar?
 
Tjusigt, tänk den som hade den ordningen. Mitt garage är nog lite för stort för att man skall hålla ordning. Då det "inbjuder" till att ställa saker lite här och där men ändå kunna gå in och ut.....
 
Hur funkar det när du ställer om hyveln för planhyvling (med borden uppfällda)? Min gamla hyvel tar massor med plats i det läget...
 
Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt! Du börjar bli lite trångbod(d)?
Hur tycker du spånsug vs cyklon funkar?
Kan inte riktigt uttala mig om det än. Spånsugen fungerar väldigt bra till hyveln i alla fall. Men generellt där det går så tror jag fortfarande dammsugare med cyklon är att föredra. Men det bygger på att man kan fånga dammet väldigt nära där det produceras. Till min bandsåg så tror jag dammsugaren med cyklonen tar 95% av dammet, resterande åker ner och hamnar i botten på sågen. Här tror jag en spånsug hade kunnat ta större delen av det lilla dammsugaren missar.

R roli skrev:
Tjusigt, tänk den som hade den ordningen. Mitt garage är nog lite för stort för att man skall hålla ordning. Då det "inbjuder" till att ställa saker lite här och där men ändå kunna gå in och ut.....
Ordning är ett måste om man skall kunna hålla till på så liten yta jag har. Men tro mig, det blir väldigt snabbt stökigt.

B badtastex skrev:
Hur funkar det när du ställer om hyveln för planhyvling (med borden uppfällda)? Min gamla hyvel tar massor med plats i det läget...
Det är bara på höjden den växer. Faktum är att den tar mindre plats på bredden om man planhyvlar då varken riktanhållet sticker ut bakåt eller suvaskyddet framåt. Dock sitter min hylla 5cm för lågt för att kunna fälla upp borden när hyveln står så nära väggen som den gör på bilden ovan. Jag behöver dock dra ut den från väggen för att kunna hyvla ämnen längre än ca 1m ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.