Arbogan har en skylt som förkunnar att den är renoverad 1954. Så den är äldre än så.
Gammal arbogamaskin med en renoveringsetikett daterad 15 april 1954 i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det runda under kabelgenomföringen är dock inte huset till en fjäder, utan en skala för pinolens rörelse. Återgången är löst med en redig järnklump.
Delar av en äldre pelarborrmaskin med patina, synlig skala för pinolens rörelse och en järnklump för återgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Din verkar vara toppmodern i jämförelse.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Nja, så mycket modernare skulle jag inte säga att min är:

Äldre pelarborrmaskin utan monterad fjäder i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre pelarborrmaskin utan monterad fjäder, belägen i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag menar att jag saknar fjädern så menar jag att den aldrig varit monterad ;)
 
Hedens Hedens skrev:
Annars kan ju ett återfjädrande skydd av denna typ vara både smidigt och ganska simpelt att få till snyggt och hållbart.

Hittade ingen specifik film eller ritning för skyddet men se filmen för inspiration

[media]
Lycka till!
PS skicka gärna pm om dina andra maskiner
Kan vara intressant
Hej
Försökte skicka PM till dig men det funkar inte
/Thomas
 
Inte idag, men i veckan så blev jag klar med montaget av en Veritas tvillingtång på min hyvelbänk från Sjöbergs. Som vanligt bra kvalitet på grejorna från Veritas och med en utförlig monteringsanvisning som gjorde montaget lätt. Största problemet var att hitta tillräckligt stora trästycken för käftarna. För min del blev det två spruckna. lätt rötskadade och med maskhål försedda bokbitar som ej kunde användas till annat. Efter lite pluggning och smart sågning/limning så räckte storleken. Som bonus avslutades det hela med lite kul metall- och plast-svarvning & fräsning eftersom egna korta bänkhakar måste tillverkas. Bästa saken med tvillingtången är att man kan sätta fast arbetstycket både med bänkhakar eller med klämkraft utan att tången drar snett. Som synes av bilden så har Sjöbergsbänken också fått ett egentillverkat byråliknande underrede, men det är en annan och längre historia.
Sjöbergs hyvelbänk med en nyinstallerad svart Veritas tvillingtång, anpassade träkäftar och ett hemgjort låd-underrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 7 till
  • Laddar…
Hann med att sätta ihop arbetsbänken i garaget. Skönt med lite arbetsyta och förvaringsplats.
 
  • Nybyggd arbetsbänk i garage med hyllplan och verktyg, väggklätt i vitt med vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
  • Nybyggd arbetsbänk på hjul i ett verkstadsrum med diverse verktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Turee och 7 till
  • Laddar…
Köpt en vinkelhake. Äntligen en som visar rätt...

Men, nu kan man inte skylla på dålig vinkelhake längre...
 
  • Ny Hultafors vinkelhake 25 cm med precision märkningar på brunt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Köpt en vinkelhake. Äntligen en som visar rätt...

Men, nu kan man inte skylla på dålig vinkelhake längre...
Ingenting ont som inte har något gott med sig, eller var det tvärtom... ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Fått hem en bit av en poppelstam delad i mitten. En ganska rejäl klump med måtten ca 40 x 40 cm. Tänkte svarva den färsk. Men min erfarenhet är begränsad. Tänkte på torkning och sprickor. Alternativ som jag känner till men inte är riktigt nöjd med;
1. svarva med övermått och svarva färdigt när den har torkat. Svårt att fästa igen i svarven då den oftast blir oval när den torkar.
2. Låta den torka inbäddad i svarv-/hyvelspån för långsam torkning. Alla dom bitarna jag har gjort så har spruckit sönder.
3. Torka i plastpåse (vädra regelbundet). Risk för mögel eller svamp.

Vad har ni för tips och erfarenhet hur man kan göra?

/T
En tjock halverad poppelstam med uppmätta dimensioner markerade med en kniv ligger på ett sten golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fått av hyveln från pallen och ställt den temporärt på en gammal rullvagn (hade Inca bandsågen på den tidigare). Hjulen är gravt underdimensionerade för vikten men det funkar ok att rulla hyveln. Slagit in några regelstumpar under för att ta värsta vikten från hjulen.

Väntar på att få hjulsatsen från Felder.
Hyvelmaskin från Hammer på en rullvagn med förstärkta regelstumpar under, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 5 till
  • Laddar…
Med reservation för att jag inte har så mycket erfarenhet: det absolut viktigaste är att inte kärnan är med i det ämne du försöker torka.
R Rönnis skrev:
1. svarva med övermått och svarva färdigt när den har torkat. Svårt att fästa igen i svarven då den oftast blir oval när den torkar.
Bäst skulle jag säga. Särskilt om du stänger ändarna med latexfärg eller liknande, så att du slipper sprickor i ändträt.
R Rönnis skrev:
2. Låta den torka inbäddad i svarv-/hyvelspån för långsam torkning. Alla dom bitarna jag har gjort så har spruckit sönder.
Varför inte kombinera detta med (1)? Tror denna metod är överskattad, eftersom det är skillnaden i fuktighet mellan miljön och ämnet som är viktigt. Rimligtvis bör man då ha fuktiga spån, och byta regelbundet. Som sagt är även jag skeptiskt till denna metod.
R Rönnis skrev:
3. Torka i plastpåse (vädra regelbundet). Risk för mögel eller svamp.
Har jag dålig erfarenhet av, tog inte många dagar innan den möglade.

Det som fungerade för mig när jag täljde mig en kåsa, var att torka den i kylskåp, inlindad i en lätt fuktad ren handduk. Under vinterhalvåret funkar det kanske till och med att göra det utomhus, det har jag dock ingen erfarenhet av.
 
@vectrex Jösses vilken fin maskin, kommer att snäppa upp kvaliteten på dina arbeten ytterligare.

Grattis!
//Ronnie
 
R Rönnis skrev:
Fått hem en bit av en poppelstam delad i mitten. En ganska rejäl klump med måtten ca 40 x 40 cm. Tänkte svarva den färsk. Men min erfarenhet är begränsad. Tänkte på torkning och sprickor. Alternativ som jag känner till men inte är riktigt nöjd med;
1. svarva med övermått och svarva färdigt när den har torkat. Svårt att fästa igen i svarven då den oftast blir oval när den torkar.
2. Låta den torka inbäddad i svarv-/hyvelspån för långsam torkning. Alla dom bitarna jag har gjort så har spruckit sönder.
3. Torka i plastpåse (vädra regelbundet). Risk för mögel eller svamp.

Vad har ni för tips och erfarenhet hur man kan göra?

/T
[bild]
Svarva och stabilisera med peg om man använder detta nu för tiden:)
Tror att Slöjddetaljer säljer detta.
 
R Rönnis skrev:
Köpt en vinkelhake. Äntligen en som visar rätt... Men, nu kan man inte skylla på dålig vinkelhake längre...
Låter som ett rätt allvarligt problem! :thinking: Kanske går att skylla på sågen? :oops:
 
jonmo jonmo skrev:
Med reservation för att jag inte har så mycket erfarenhet: det absolut viktigaste är att inte kärnan är med i det ämne du försöker torka.

Bäst skulle jag säga. Särskilt om du stänger ändarna med latexfärg eller liknande, så att du slipper sprickor i ändträt.

Varför inte kombinera detta med (1)? Tror denna metod är överskattad, eftersom det är skillnaden i fuktighet mellan miljön och ämnet som är viktigt. Rimligtvis bör man då ha fuktiga spån, och byta regelbundet. Som sagt är även jag skeptiskt till denna metod.

Har jag dålig erfarenhet av, tog inte många dagar innan den möglade.

Det som fungerade för mig när jag täljde mig en kåsa, var att torka den i kylskåp, inlindad i en lätt fuktad ren handduk. Under vinterhalvåret funkar det kanske till och med att göra det utomhus, det har jag dock ingen erfarenhet av.
Fick ett tips till idag: Svarva färdigt till 90%. Täck utsidan med plast folie. Låt torka till 10% fukthalt och därefter gör färdigt.

Kan kanske funka, vem vet...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.