21 634 läst · 154 svar
22k läst
154 svar
DAGSLJUSINBROTT! Nu har det hänt. Behöver råd om effektivt och billigt skydd.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 343 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 343 inlägg
Trots alla olika tips får man inte glömma att tjuvarna inte är dumma ,jo de de gör är dumt, men ofta är de relativt smarta så detta med kamera klarar de utan större problem (bortsett från småbuset)
I grannkommunen var det flera villor som fick påhälsning trots larm med kamera, när de var klara och for därifrån gick tiotalet larm samtidigt
I grannkommunen var det flera villor som fick påhälsning trots larm med kamera, när de var klara och for därifrån gick tiotalet larm samtidigt
Tack för fin berättelse - låter som en bra lösning också. Jag har faktiskt länge förundrats över hur oskyddade svenska hus är av tradition - när man jämför med hus utomlands.T tarevarg skrev:Hej, jag kommer från annat land, där mina mor- och farföräldrar bodde i längor, med gaveln ut mot gatan. På dessa fönster satte man låsbara vikdörrar i massivt trä på insidan på fönstret. När man ville ha mörkt inne eller stänga ute grannarnas blickar, då stängde man dessa, så det inte gick att rubba dem, annars stod de öppet och de tog bara någon cm på var sida i dörrkarmen. Nu vet jag inte om dessa kunde monteras in i bra befintliga fönsternischer, men ville bara berätta. Jag hoppas att det går förstå. Det skulle i alla fall göra svårare för bovar att hitta på något, men de är påhittiga, och nästa gång kanske de tar dörren:/ Det är inte roligt när man får veta att främmande människor har "öppnat och skändat" ens privatliv, inte tala om skadorna. Jag hoppas att ni slipper dem i alla fall.
Detta med "att slå av el" var ju iofs en ny approach..
Många hus har ju elskåp åtkomligt utifrån sen "manuella mätaravläsningstiden" (Inte vi - nu längre)
Larmet har numera eget reservbatteri.
Men rent allmänt, man kan bara bli förb-d...Mitt på dagen dessutom?
Med gnällswitchen "on", vad gör de i Sverige? De kommer ju iaf inte att sändas hem?
Men landets innevånare har ju i demokratisk anda beslutat att vi ska vara humanitär stormakt så...
Många hus har ju elskåp åtkomligt utifrån sen "manuella mätaravläsningstiden" (Inte vi - nu längre)
Larmet har numera eget reservbatteri.
Men rent allmänt, man kan bara bli förb-d...Mitt på dagen dessutom?
Med gnällswitchen "on", vad gör de i Sverige? De kommer ju iaf inte att sändas hem?
Men landets innevånare har ju i demokratisk anda beslutat att vi ska vara humanitär stormakt så...
En iakttagelse man gör nere vid Medelhavet, är att i princip alla tomter omgärdas med höga staket och grindar. Här i Sverige är det nästan aldrig ens en grind för att komma in på tomten.L Lärospånet skrev:
Bra att du påpekar lite vad som gäller.S sebastiannielsen skrev:Vill informera om ett par saker.
Först, att ha en allt för stark sirén är olagligt. Finns folk som fått erfara det den hårda vägen - att få en "Vållande till kroppsskada" på CVt är inget kul. Det spelar ingen roll hur mycket skyltar och varningar du har - en fara skall i första hand undvikas - och är en fara ditsatt medvetet för att göra obehörigt folk illa så åker man dit. En innesirén är till för att skrämma iväg tjuvarna och göra det jobbigt för tjuvarna - inte skada tjuvens hörsel.
Detsamma gäller att ha fördröjning på t.ex. dim/rökgeneratorer/stroboskop så att tjuven "hinner in" och fastnar.
Finns en sirén som heter Inferno, där man har väl valda frekvenser som gör det obehagligt istället för att att dra upp ljudnivån allt för högt.
Däremot en dimgenerator är ändå en bra lösning, men ha att den löser direkt vid inbrott. En bra idé är också att fixa automatisk på/avlarmning via låset. Antingen genom en mikrobrytare i låskistan (givetvis måste då låskistan sabotageskyddas med en sabotagekontakt), eller någon form av elektronisk inpassering/kontroll.
Då slipper man även omaket att larma på/av, och därmed kommer det inte bli falsklarm.
Inferno låter som ett bra tips!
Tack också för de andra råden - kände inte till att man kan ordna av/på-larmning direkt via dörrlåset - det låter ju faktiskt praktiskt.
Tack för tipsen - bra idé att ha monitorn synlig direkt i fönstret. Det blir till att surfa in på lightinthebox.com för mer inspiration tror jag!knutars skrev:Underskatta inte videoövervakning. På en plats där det varit många inbrott och stölder genom åren har problemet lösts till synes med 100% verkan (peppar peppar). Ett videosystem med flera videokameror kopplade till en inspelningsenhet monterades upp. En bildskärm som i realtid visar videorna (korrekt svenska eller inte) placerades i ett fönster och med skärmen vänd utåt. Just det fönstret har ett galler. När en potentiell tjuv ser sig själv bli filmad så sjunker motivationen avsevärt. Ett system kan köpas för ett par tusen SEK om du handlar direkt från fabrik i Kina; räkna med minst det femdubbla om du köper från en svensk firma.
Tack för det! Usch - tråkigt att höra att ni haft ett så "grundligt" inbrott... Ja - det är nog klokt att hålla i huvudet att vi har olika typer av inbrottstjuvar att skydda oss emot - med delvis olika redskap och strategier.D dajaskazal skrev:Har inte läst tråden, så jag kanske upprepar etc. Först av allt - beklagar detta tråkiga! Har själv haft stort inbrott hemma. Bor på landet, utmed grusväg. Lockande baksida med altandörrar och fönster. Vid inbrottet gick de dock in via grovingången, mycket väl synlig från vägen, mitt på dagen. Vi var på väg till semesterresa och fick vända om och åka hem igen när min mor ringde och berättade. Tjuvarna tog mycket värdefullt, och var otroligt fräcka. När grannen gick förbi och undrade om de sökte mig, svarade de att de skulle hälsa på mig. "Hon är inte hemma" svarar då grannen automatiskt. De plockade med sig massor och drog sönder garderobs- och skåpdörrar. Det vi gör nuförtiden är att helt spika igen altandörrarna när vi åker på semester och lejer någon i familjen el dyl som kan sova över på nätterna eller komma dit och vara där på kvällar tex. Till vardags har vi timers på lampor, har vår gamla "avlagda" bil på garageuppfarten och vi har också en rätt bra grannsämja där vi har ögon och öron öppna för udda fordon. Våra inbrottstjuvar var knarkare, och tyvärr tror jag inte man kan skydda sig fullt ut mot dessa. De är helt hänsynslösa och tar helt galna risker och lyckas tydligen rätt ofta. Efter en sån här upplevelse som får en att nästan få hjärnblödning av ilska och sorg (de tog arvegods och t.o.m. barnens första mjölktänder åkte med), ska man sen krångla och krångla med försäkringsbolaget. Usch, vad jobbigt det var, på alla sätt.
Det är så sant. Som den medeltide borgherren hade lager på lager av försvar (vallgrav, yttre ringmur, kärntorn mm (fast vi är ju tvungna skippa den kokande oljan nuförtiden)) måste vi också tänka i flera försvarslager - inget är heltäckande var för sig - men tillsammans kan de skapa stort besvär och tidsförlust för Herr (och Fru!) Bus.K Karldanaxel skrev:Generellt gäller att fördröja intrånget så mycket som möjligt. Tiden det tar att tränga in i huset är tjuvens värsta fiende. Stifta i gångjärnen på både dörrar och fönster, sätt kantbeslag. Rejäla ”bortalås” på ytterdörrar, så att de inte kan öppnas inifrån utan nyckel. Professionella tjuvar slår ogärna sönder fönster, med även om man tar sig in den vägen är det riskabelt att ta sig ut med gods den vägen.
Ett modernt larm från t.ex. Verisure (numera med kameror som ”sänder direkt” till larmcentral vid larm) har definitivt en avskräckande effekt. Larmenheten har alltid en inbyggd batteribackup, så även om tjuven bryter strömmen till fastigheten så funkar larmet. Om ordinarie larmvia (oftast bredband) är ur funktion sker larmöverföringen via mobilnät. Man kan även ansluta branddetektorer så att larmcentralen larmar ut brandkår om kåken skulle börja brinna medan man är borta.
På köpet får man ett överfallslarm.
Givetvis skall det vara väl skyltat att larm finns. Det har en avskräckande effekt, en tjuv går hellre på ett olarmat hus. Ibland får man också en lägre försäkringspremie om godkänt larm finns.
Nä dumma är dom verkligen inte - dom har tvärtom mycket bättre koll på allt detta än dom flesta av oss har - och däri ligger problemet ...hsd skrev:Trots alla olika tips får man inte glömma att tjuvarna inte är dumma ,jo de de gör är dumt, men ofta är de relativt smarta så detta med kamera klarar de utan större problem (bortsett från småbuset)