L Lärospånet skrev:
Det är så sant. Som den medeltide borgherren hade lager på lager av försvar (vallgrav, yttre ringmur, kärntorn mm (fast vi är ju tvungna skippa den kokande oljan nuförtiden)) måste vi också tänka i flera försvarslager - inget är heltäckande var för sig - men tillsammans kan de skapa stort besvär och tidsförlust för Herr (och Fru!) Bus.
Inom IT-säkerhet kallas detta för lök-principen, till skillnad från äggskalsprincipen som den andra lösningen kallas för (rätt träffande förklaringar faktsikt).

Men sedan är bekymren väldigt olika beroende på vart man bor. Där jag bor lämnar jag bilen olåst. Det är det säkraste sättet att slippa få rutan inslagen, tjuvar finns och de vill inte leva om. Bus finns inte. Eftersom jag inte har något av värde i bilen så är en öppen dörr en bra försäkring. Det har försvunnit en mobilladdare en gång, det är det enda.

Huset å andra sidan, det är en helt annan fråga, där är avskräckande manövrer rätt metod, men det gäller ju som sagt var just där jag bor.

L Lärospånet skrev:
Ja galler är nästan standard sydpå
Ett alternativ är att sätta in en polykarbonatskiva mellan fönsterrutorna, skruvas i ramen.
Förbättrar även värmeisoleringen något,

Detta förhindrar tjuven att komma in, han kan slå sönder den yttre rutan men att slå sönder nästa plastskiva är omöjligt.

se följande länk http://www.stocksundet.se/egensida/inbrottsskydd/512

se följande film

harry73
L Lärospånet skrev:
Sådana har min far faktiskt. Räckte i alla fall inte den här gången - men kan ju ha funkat på annat bus som aldrig lämnade visitkort.
Dottern var ensam hemma på sitt rum och hörde en bil på uppfarten och därefter någon i huset som gick upp för trappan.
Så hon började ropa vem det var, och så försvann de igen.
Men hon var rädd och vågade inte titta, så vi vet inte så mycket mer än så.

harry73
Brytskydd för hela dörren som jag visade innan hade jag i holland efter att grannen fick inbrottsförsök och jag fattade hur enkellt det var att bryta upp dörren.
I Sverige har jag alldrig hittad dom på byggvaruhus, men idag efter lite googlande hittade jag något
https://www.if-sakerhet.se/brytskydd-c-profilen-typ-us-utatgaende-smal.html

Kan verkligen rekommendera dom

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Ok, men vi lämnar det.

Hur förebygger vi brott på bästa sätt?

Min samfällighet i västra stockholm vill att styrelsen (jag inkl) utreder grannsamverkan. Är det meningsfullt?

Skall vi satsa på väktare istället?

Grannsamverkan?
I min grannsamverkan meddelar grannarna per E-post när dom åker på semester och att sonen kommer två ggr i veckan för att ta in post. Det låter som en perfekt inbjudan till inbrott.
Det är lika blåögt som att låta ytterdörren vara olåst.

hsd
Grannsamverkan startades här men när den drivande fått sina skyltar uppsatta har inget mer hänt, jag var lite nyfiken på hur det skulle fungera- nu vet jag

L
thomas33 thomas33 skrev:
En iakttagelse man gör nere vid Medelhavet, är att i princip alla tomter omgärdas med höga staket och grindar. Här i Sverige är det nästan aldrig ens en grind för att komma in på tomten.
Precis. Och det har ju funkat länge att inte ha sådana skydd här. Medan det har varit nödvändigt att installera det därnere för att freda sin egendom och kanske också sina personer från brott. Tyvärr har tiderna ändrats och vi står nu utan beredskap.

L
pacman42 pacman42 skrev:
Inom IT-säkerhet kallas detta för lök-principen, till skillnad från äggskalsprincipen som den andra lösningen kallas för (rätt träffande förklaringar faktsikt).

Men sedan är bekymren väldigt olika beroende på vart man bor. Där jag bor lämnar jag bilen olåst. Det är det säkraste sättet att slippa få rutan inslagen, tjuvar finns och de vill inte leva om. Bus finns inte. Eftersom jag inte har något av värde i bilen så är en öppen dörr en bra försäkring. Det har försvunnit en mobilladdare en gång, det är det enda.

Huset å andra sidan, det är en helt annan fråga, där är avskräckande manövrer rätt metod, men det gäller ju som sagt var just där jag bor.
Ja det är ju träffande beskrivningar.

Jo, jag lämnar också bilen olåst, med öppet handskfack och naturligtvis inget som ser intressant ut inuti när jag tvingas parkera i mer utsatta områden.

Men in i huset vill man inte ha dom. Tror att de som säger att det är ju bara att låta bli att ha något av värde hemma inte riktigt förstår hur obehagligt det är att ha kriminella potentiellt våldsamma personer som letar igenom ens hem och inte tycks ha några problem att ta sig in där. Om man inte är trygg i sitt eget hem - så var? De som gör sådana här inbrott delar inte normalbefolkningens normer och moral, och är naturligtvis mer eller mindre desperata oavsett missbruk eller inte, så våld kan inte uteslutas även om de flesta inbrottstjuvar troligen helst undviker det av praktiska skäl.

L
C claesborjesson skrev:
Ett alternativ är att sätta in en polykarbonatskiva mellan fönsterrutorna, skruvas i ramen.
Förbättrar även värmeisoleringen något,

Detta förhindrar tjuven att komma in, han kan slå sönder den yttre rutan men att slå sönder nästa plastskiva är omöjligt.

se följande länk [länk]

se följande film [media]
Tack - alltså det här verkar ju riktigt effektivt!

L
harry73 harry73 skrev:
Dottern var ensam hemma på sitt rum och hörde en bil på uppfarten och därefter någon i huset som gick upp för trappan.
Så hon började ropa vem det var, och så försvann de igen.
Men hon var rädd och vågade inte titta, så vi vet inte så mycket mer än så.
Mycket obehagligt, stackars tjej! Tur att vem det än var vände och försvann ...

harry73
N Noseone skrev:
Ok, men vi lämnar det.

Hur förebygger vi brott på bästa sätt?

Min samfällighet i västra stockholm vill att styrelsen (jag inkl) utreder grannsamverkan. Är det meningsfullt?

Skall vi satsa på väktare istället?
Beror lite på era förutsättningar och hur stor risken för inbrott är.
Hur många inbrott/inbrottsförsök hade ni senaste 5 år, hur många bilinbrott och hur många skadegörelser?

Är det ett stort problem och en stor samfällighet kan man absolut satsa på vaktbolag. Annars kommer man långt med grannsamverkan och kanske ni kan betinga rabatter på säkerhetsutrustningen?

harry73 harry73 skrev:
Brytskydd för hela dörren som jag visade innan hade jag i holland efter att grannen fick inbrottsförsök och jag fattade hur enkellt det var att bryta upp dörren.
I Sverige har jag alldrig hittad dom på byggvaruhus, men idag efter lite googlande hittade jag något
[länk]

Tack för tipset. Kollade på prisjakt att det finns att köpa lite billigare också.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
harry73 harry73 skrev:
[länk]

Tack för tipset - min far har sådana på sina fönsterdörrar - och tjuvarna valde ju bort dem (fönsterdörrarna) för att istället ta fönstret utan brytskydd. Dock lyfte de ju nu fönstret nedifrån med bräckjärn - tror inte dessa brytskydd hjälper mot det scenariet eller har jag fel?

Om tjuven vill in så kommer tjuven in, så enkelt är det. Jag föredrar att försöka avskräcka framför att säkra upp ytterskalet allt för mycket. När folk säkrar upp ytterdörren så tar de altandörren, när den säkrats upp så tar de ett fönster istället.

Jag känner en som fick inbrott genom att en insynsskyddad vägg till garaget sågades upp med motorsåg istället. Är man på landet och inte har några riktigt nära grannar så reagerar ingen på att en motorsåg kör. Och från garaget så tog de sig in i huset. Huset var larmat, men de var ju ute så snabbt att ingen hann reagera.

Och i Göteborg så fick en datorfirma inbrott för några år sedan, man började med att gå ned i en gatubrunn och såga av telefon/internet. Man bröt sedan strömmen. Man stängde inte ned hela larmet med detta, men kameraövervakningen slutade att fungera. Fem minuter efter att larmet gick så var de borta med väldigt stora värden...

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.