L
J JPW skrev:
Att gömma saker är nog så effektivt tror jag. Hos oss hade jag gömt dyra verktyg slarvigt bakom lite skräp på vinden, men lämnat en simpel billig låda framme som lockbete. De stal den billiga lådan, rotade lite bland skräpet men hade nog för lite tid att gräva igenom allt, så jag miste bara ”betet”. Försäkringen var en stor besvikelse, efter åldersavdrag fick vi nästan ingenting. Helt värdelös trots dyra premier i många många år...
Ja tänk vilka summor man matat försäkringsdrakarna med ...

L Lärospånet skrev:
Jaså dom använder sig av guldbrev? Är inte det riskabelt för dom eftersom man måste uppge personuppgifter - ingen koll på innehållet i guldbreven alls?
Dom har med sig förfrankerade kuvert och postar smycken och pengar i närmsta brevlåda. Stoppas dom av polisen finns inget bevis kvar. Andra alternativet är att åka direkt ut i hoodsen och smälta ned allt.

L
Larsa Larsa skrev:
Dom har med sig förfrankerade kuvert och postar smycken och pengar i närmsta brevlåda. Stoppas dom av polisen finns inget bevis kvar. Andra alternativet är att åka direkt ut i hoodsen och smälta ned allt.
Men jag menar då ligger ju identifierbara smycken hos guldbrevsfirman åtminstone i ngr dar innan smältning som kanske kan matchas mot stöldgods? Den som skickar in det måste ju lämna personuppgifter och är ju då direkt knuten till stöldgodset om det identifieras.

L Lärospånet skrev:
Men jag menar då ligger ju identifierbara smycken hos guldbrevsfirman åtminstone i ngr dar innan smältning som kanske kan matchas mot stöldgods? Den som skickar in det måste ju lämna personuppgifter och är ju då direkt knuten till stöldgodset om det identifieras.
Nja, det är ju inte guldbrev.se dom skickar till. Antingen direkt till utlandet eller till ngn hälare.

L
Larsa Larsa skrev:
Nja, det är ju inte guldbrev.se dom skickar till. Antingen direkt till utlandet eller till ngn hälare.
Ah du menade så. Så klart! :)

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Jaså dom använder sig av guldbrev? Är inte det riskabelt för dom eftersom man måste uppge personuppgifter - ingen koll på innehållet i guldbreven alls?
Klart de måste, men Guldbrev hinner göra sig av med grejerna innan polisen hunnit utreda tillräckligt långt. Guldet smälts ju ned rätt snabbt. Så även om folk har förvånansvärt stora transaktioner med Guldbrev (de delar ju upp dem på flera släktingar också) så finns det inga konkreta bevis.

Hela företagsidén med Guldbrev.se är ju att handla med stulna varor, sedan måste de ju verka legitima också - därav reklam mm.

Sedan skickas det naturligtvis guldbrev utomlands också, men de mindre spelarna skickar faktiskt till Guldbrev.se. Smartare än så behöver de nämligen inte vara. Inbrotten har nämligen ine högre prioritet hos polisen än att detta fungerar bra för tjuvarna.

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
L
pacman42 pacman42 skrev:
Klart de måste, men Guldbrev hinner göra sig av med grejerna innan polisen hunnit utreda tillräckligt långt. Guldet smälts ju ned rätt snabbt. Så även om folk har förvånansvärt stora transaktioner med Guldbrev (de delar ju upp dem på flera släktingar också) så finns det inga konkreta bevis.

Hela företagsidén med Guldbrev är ju att handla med stulna varor, sedan måste de ju verka legitima också - därav reklam mm.
Är detta alltså något som är allmänt känt? Isf borde ju myndigheterna ställa krav på dom med dokumentation mm! Fast ojdå - jag glömde visst - myndigheter och ställa krav är ju en kombo som inte funkar så bra i Sverige när det gäller kriminell verksamhet ...

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Är detta alltså något som är allmänt känt? Isf borde ju myndigheterna ställa krav på dom med dokumentation mm! Fast ojdå - jag glömde visst - myndigheter och ställa krav är ju en kombo som inte funkar så bra i Sverige när det gäller kriminell verksamhet ...
Frågan är också hur långt en sådan dokumentation skulle räcka i rätten? Det skall vara bra unika saker som stjäls för att de skall vara identifierbara om de saknar inskriptioner. Guld med inskriptioner går naturligtvis inte till guldbrev.se då det skulle vara för riskabelt.

En släkring som hade inbrott fick en stor del av guldet stulet, men inte det som skulle vara lätt att identifiera. Det lämnades faktiskt kvar!

L
pacman42 pacman42 skrev:
Frågan är också hur långt en sådan dokumentation skulle räcka i rätten? Det skall vara bra unika saker som stjäls för att de skall vara identifierbara om de saknar inskriptioner. Guld med inskriptioner går naturligtvis inte till guldbrev.se då det skulle vara för riskabelt.

En släkring som hade inbrott fick en stor del av guldet stulet, men inte det som skulle vara lätt att identifiera. Det lämnades faktiskt kvar!
Låter helt otroligt att de lämnade guld. Går ju att bulta till oigenkännlighet med vanlig hammare om man inte kan smälta det. Fast så klart härligt att släktingen fick behålla det!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Problemet med en dåligt underhållen väg är ju att buset vet att "här kör ingen annan än innehavaren så här får vi busa ifred".

Det viktigaste för dem är just att kunna jobba ostört. Därför de älskar insynsskyddade tomter.

Visst kan larm avskräcka men det gäller ju att man itne bor för långt från civilisationen.

Vad gäller galler för fönster är ju frågan om man vill bo i ett fängelse.

L Lärospånet skrev:
Lite läskigt är det ju också att vissa ligor nu är så raffinerade att de använder systemet mot oss - spårar upp medlemmar i skytteklubbar, jaktlag mm och tar sig in just där väl utrustade eftersom de vet att det vankas vapen och ammo.
Och den lovordade svenska offentlighetsprincipen gör det enkelt för vem som helst att spana i hamnar efter bilar som kör på färjor, ta reda på deras adress och veta att mankan länsa deras hus ostört.

BRÅ's statistik -2016,

Linjediagram som visar procentandel hushåll utsatta för bostadsinbrott 2006-2016 enligt NTU.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från en artikel länkad i Jocke Best's inlägg,
Statistik över fullbordade villainbrott per län i Sverige under första halvåret 2017 med jämförelse mot 2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mattiasp mattiasp skrev:
Detta kan vara KoW:s källa. Min bedömning är att det i så fall kommer från en rasistsida.
Blir det färre inbrott för det?
Nu varnar ju till och med polisen för att lämna ytterdörren olåst:
"Bostadsinbrott - skydda dig

Varje år sker tusentals bostadsinbrott i Sverige. Här får du några råd om hur du kan minska risken för inbrott.

Ta för vana att alltid låsa ytterdörren även om du är hemma. Tjuvar kontrollerar ofta om dörrar är låsta och vi förvarar gärna handväskor, plånböcker och nycklar nära ytterdörren. Det är ett lätt byte för tjuven.
"
https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Skydda-dig-mot-brott/Stold-och-inbrott/Bostadsinbrott/

Detta är i alla fall något nytt för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.