Hur breda är de nuvarande lagerna på smala delen?

Ola C Ola C skrev:
Hur breda är de nuvarande lagerna på smala delen?
Skjutmått som mäter diameter på metallföremål, visar 16.32 mm på digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, på remsidan händer inte så mycket, låsringen får flytta in 4mm. På klingsidan blir du av med 4mm, allt annat lika så kommer flänsen 4mm närmre huset. Där är ju rätt gott om rörelsemån i distanshylsan så du får knuffa hela axeln 4mm utåt för att få klingan på samma ställe den var med de gamla lagerna.

Har ju bevisligen funkat för honom i länken.

Hade man haft en svarv borde det väl vara tämligen enkelt att svarva till en liten 4mm bred ring som distans mellan kullagret och flänsen? Om det nu skulle behövas menar jag?

Ola C Ola C skrev:
Ok, på remsidan händer inte så mycket, låsringen får flytta in 4mm. På klingsidan blir du av med 4mm, allt annat lika så kommer flänsen 4mm närmre huset. Där är ju rätt gott om rörelsemån i distanshylsan så du får knuffa hela axeln 4mm utåt för att få klingan på samma ställe den var med de gamla lagerna.

Har ju bevisligen funkat för honom i länken.
Jag tolkade inte sidan så som du gjorde. Tycker det ser ut som att han byter "vanliga" kullager mot nya "vanliga" kullager. Dock finns det ju en bild som visar den äldre typen av kullager (såna jag har) och talar om att det är samma som användes i bilen Vauxhall Velox.

Hursomhelst så mailade jag gubben bakom sidan igår. Fick ett kort svar nu på morgonen.
Good Morning Andreas,

I'm glad you found my site of some interest.

I would recommend that you replace your bearings with the correct type. It keeps everything correctly spaced.

Your machine looks fine, good luck and keep up the good work.

Regards
Säger ju inte så mycket om det eventuellt kan fungera. Problemet med de gamla kullagren är att jag inte har en aning om var jag kan hitta sådana. Vet inte ens vad jag ska söka på?

Det är väl lagren som positionerar axelns läge i sågen. Ändrar man då lagerringarnas bredder så gäller det att lägga dit passbitar om de är mindre så att axeln hamnar på samma ställe efter lager bytet. Skulle lagren blir större/bredare blir det "jobbigare" att få axeln på rätt plats.

R roli skrev:
Det är väl lagren som positionerar axelns läge i sågen. Ändrar man då lagerringarnas bredder så gäller det att lägga dit passbitar om de är mindre så att axeln hamnar på samma ställe efter lager bytet. Skulle lagren blir större/bredare blir det "jobbigare" att få axeln på rätt plats.
Nä, i denna sågen är det distanshylsans läge som positionerar axeln. Det är en lite speciell konstruktion, efter man satt i axel inkl lager och allt kan man flytta den axiellt ganska många mm och sen spänna fast den.

V vectrex skrev:
Jag tolkade inte sidan så som du gjorde. Tycker det ser ut som att han byter "vanliga" kullager mot nya "vanliga" kullager. Dock finns det ju en bild som visar den äldre typen av kullager (såna jag har) och talar om att det är samma som användes i bilen Vauxhall Velox.
Ja, men han har ju uppenbart fått det att fungera med vanliga lager (även om han bytte gamla vanliga mot nya vanliga).:) Jag hade nog ställt några följdfrågor, han svarade inte riktigt på frågan.

Jag hade inte försökt leta upp de där gamla stegade lagerna, bättre att förbereda sågon för normala lager som är enkla att få tag på.

Jag är ganska säker på att du kan flytta ut axeln mer än 4mm med röreslen i distanshylsan. Behövs mer än så kan man fila upp avlånga hålet i hylsan. Enda som kan va negativt är att remskivan flyttar med lika mycket som du flyttar axeln och du kan hamna i trubbel att linjera motorns och axelns remskivor.

Ok, men lagren anpassar ändå axelns läge. Nu (efter att studerat sprängskissen, missade den tidigare) i förhållande till distanshylsan om jag tolkar bilden rätt. Så till viss del låser lagren axelns position. Att sedan distanshylsan är justerbar ökar ju "chansen" att få tillbaka axelns "rätta" läge/placering. Är distanshylsans justeringsmått tillräckligt stort så är det inga problem, skulle den vara för lite går det kanske som Ola C skriver att öka justerings måttet.

Finns det några beteckningar på de gamla lagren? Kan kanske vara bra att få liknande "bärighetsvärden" på de nya lagren.

R roli skrev:
Ok, men lagren anpassar ändå axelns läge. Nu (efter att studerat sprängskissen, missade den tidigare) i förhållande till distanshylsan om jag tolkar bilden rätt. Så till viss del låser lagren axelns position. Att sedan distanshylsan är justerbar ökar ju "chansen" att få tillbaka axelns "rätta" läge/placering. Är distanshylsans justeringsmått tillräckligt stort så är det inga problem, skulle den vara för lite går det kanske som Ola C skriver att öka justerings måttet.

Finns det några beteckningar på de gamla lagren? Kan kanske vara bra att få liknande "bärighetsvärden" på de nya lagren.
Är inte på plats så jag kan detaljstudera lagren men jag har rätt många närbilder på dem och jag kan inte se några markeringar alls.

Ola C Ola C skrev:
Nä, i denna sågen är det distanshylsans läge som positionerar axeln. Det är en lite speciell konstruktion, efter man satt i axel inkl lager och allt kan man flytta den axiellt ganska många mm och sen spänna fast den.

Ja, men han har ju uppenbart fått det att fungera med vanliga lager (även om han bytte gamla vanliga mot nya vanliga).:) Jag hade nog ställt några följdfrågor, han svarade inte riktigt på frågan.

Jag hade inte försökt leta upp de där gamla stegade lagerna, bättre att förbereda sågon för normala lager som är enkla att få tag på.

Jag är ganska säker på att du kan flytta ut axeln mer än 4mm med röreslen i distanshylsan. Behövs mer än så kan man fila upp avlånga hålet i hylsan. Enda som kan va negativt är att remskivan flyttar med lika mycket som du flyttar axeln och du kan hamna i trubbel att linjera motorns och axelns remskivor.
Ja, han har fått det att fungera med vanliga lager, men jag tänker att det var på en nyare såg med potentiellt lite annorlunda utformad sågspindel. De där gamla lagren kan ju vara från någon annan såg. Han har ju bilder på minst 3 olika AGS 12or på den där sidan.

Det jag funderar på Ola, är risken för att kullagret närmast flänsen hamnar delvis utanför själva axelhuset på sågen. Detta kanske inte spelar någon roll dock? I värsta fall så kommer fortfarande 12mm vara inne i axelhuset (allt annat lika som förr).

Men borde inte en ring som är 4mm bred, innerdiameter på 30mm och ytterdiameter samma som innerringen på ett modernt lager fungera att sätta som distans närmast flänsen? I så fall borde man väl få exakt samma positionering på allt utom den yttre låsringen (närmast remskivorna)? Sen vet jag inte hur man ska få tag på en sådan ring, men du kanske kan svarva till en åt mig? ;)

V vectrex skrev:
Har förresten hittat lager som skulle fungera tror jag.
[länk]
C4 står väl för extra stort spel? Jag är inte någon lagerexpert men högre hastigheter kräver mer spel i lagret men det känns som man vill hålla nere spelet. @heimlaga kan väl sånt här.

R roli skrev:
I manualen heter de SKF 5G88506.
V vectrex skrev:
Det jag funderar på Ola, är risken för att kullagret närmast flänsen hamnar delvis utanför själva axelhuset på sågen. Detta kanske inte spelar någon roll dock? I värsta fall så kommer fortfarande 12mm vara inne i axelhuset (allt annat lika som förr).
Hela lagret bör vara inne i huset. Jag hade svarvat en distans om jag hamnat i detta dilemma (vilket jag gjorde med min klyvknivsanordning och jag har svarvat en liten distans till min såg). Då slipper du dessutom klyddet med att remskivan hamnar längre in.

Jag kan svarva en ring, dock inte säker på att jag har grövre stålstång än 30mm hemma. Om du lyckas banka ut innerröret från ett av de gamla lagerna är det bara att svarva ner det till rätt längd:)

Ola C Ola C skrev:
C4 står väl för extra stort spel? Jag är inte någon lagerexpert men högre hastigheter kräver mer spel i lagret men det känns som man vill hålla nere spelet. @heimlaga kan väl sånt här.

I manualen heter de SKF 5G88506.

Hela lagret bör vara inne i huset. Jag hade svarvat en distans om jag hamnat i detta dilemma (vilket jag gjorde med min klyvknivsanordning och jag har svarvat en liten distans till min såg). Då slipper du dessutom klyddet med att remskivan hamnar längre in.

Jag kan svarva en ring, dock inte säker på att jag har grövre stålstång än 30mm hemma. Om du lyckas banka ut innerröret från ett av de gamla lagerna är det bara att svarva ner det till rätt längd:)
Butiken ovan kan beställa hem ett lager som verkar stämma med min spec, med normalt lagerspel. Det är ett INA 206 krr. Kostar nästan 300kr styck. Är väl överkomligt, men 3ggr så dyrt som standardlager från SKF. Vet inget om kvalitét på de lagren heller.

Tror jag satsar på att få ur innerringen på de gamla lagrena och skicka ner det till dig @Ola C för att få dem tillpassade till 4mm bredd. Skulle vara enormt tacksam för det.

Att låsringen hamnar 4mm längre in mot flänsen kan väl rimligen inte ha någon betydelse?

Är inte hemma förrän till helgen igen så sågrenoveringen får vila lite nu. Tack för all hjälp och glada tillrop hittills!

V vectrex skrev:
Att låsringen hamnar 4mm längre in mot flänsen kan väl rimligen inte ha någon betydelse?
Nä det borde inte spela någon roll.

Kom på att det där lagret kan vara nåt härdat mög som kan va svårsvarvat men det är värt ett försök. Annars kan man nog surfa fram en passande hylsa, typ denna https://www.scosarg.com/pair-of-bore-reducers-40-30mm-for-cutter-heads

Ytterdiametern på hylsan kan va hyfsat stor så länge den inte går ut på lagrets yttre ring.

Om du har möjlighet så åk och hälsa på Momentum på von Utfallsgatan i Sävenäs. Där borde du kunna få all information om vilka lager och varför, kan vara intressant oavsett vilken väg du än väljer att gå.

Sågaxeln med alla delar har blivit rengjord! Imorgon åker axeln ner till @Ola C för lite svarvjobb!

Rengjorda metallkomponenter av en sågaxel upplagda på ett vitt underlag, redo för svarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.