41 168 läst · 79 svar
41k läst
79 svar
Törs man köpa "gör det själv" paket FTX?
Sida 1 av 6
Hejsan.
Ska stoppa in ett FTX system i ett bef hus (2 plan, 140m2, hela nedervåningen är en enda stor öppen yta). Fick offert på 145000kr vilket gjort att jag funderar på att göra det själv.
Hittat detta paket: https://www.luftbutiken.se/ftx-vent...aggregatval_for_ftx_paket-flexit_spirit_uni_3
Törs man köpa detta?
Tummen sitter inte mitt i handen och en snickare kommer finnas på plats så installationsmässigt ska det inte vara något problem.
Såg att Soliduct hade liknande paket. Där var det däremot inget aggregat specat.
//Benke
Ska stoppa in ett FTX system i ett bef hus (2 plan, 140m2, hela nedervåningen är en enda stor öppen yta). Fick offert på 145000kr vilket gjort att jag funderar på att göra det själv.
Hittat detta paket: https://www.luftbutiken.se/ftx-vent...aggregatval_for_ftx_paket-flexit_spirit_uni_3
Törs man köpa detta?
Tummen sitter inte mitt i handen och en snickare kommer finnas på plats så installationsmässigt ska det inte vara något problem.
Såg att Soliduct hade liknande paket. Där var det däremot inget aggregat specat.
//Benke
Läst här och många verkar få det bra när det gör det själv.
Är det någon här som köpt just satsen från Luftbutiken.se?
Det som lockar mig är att de projekterar och dimensionerar allt.
Vore kul och höra någon som gjort just detta
//Benke
Är det någon här som köpt just satsen från Luftbutiken.se?
Det som lockar mig är att de projekterar och dimensionerar allt.
Vore kul och höra någon som gjort just detta
//Benke
Soliduct är helt klart ett alternativ. Kunde dock inte se vilket aggregat som ingår i priset utan det verkar variera beroende på behov. Frågan är ju om man då kan önska märke och modell.
//Benke
//Benke
Gjort det med paketet från Soliduct. Fick riktigt bra hjälp även på helgen när jag körde fast. När jag köpte paketet så var det med Heru 90 (sec) tror jag den heter? Vinds aggregat är det iaf.
Kan varmt rekommenderas från min sida iaf. Köpte en begagnad Volvo XC60 för pengarna som blev över mot offerterna från diverse företag som gav kalkyler på motsvarande jobb.
Kan varmt rekommenderas från min sida iaf. Köpte en begagnad Volvo XC60 för pengarna som blev över mot offerterna från diverse företag som gav kalkyler på motsvarande jobb.
Jag har mailat lite fram och tillbaka med Soliduct och kommer beställa från dem.
Aggregatet blir ett Flexit Uni 3 tydligen.
//Benke
Aggregatet blir ett Flexit Uni 3 tydligen.
//Benke
Hej,B benke_berguv skrev:Hejsan.
Hittat detta paket: [länk]
Törs man köpa detta?
//Benke
Jag installerade detta paketet nu i sommar. Helt ok, men jag vet inte vad jag betalade för i form av projektering. Han gjorde en "ritningen" i mäklarskissen som ej var skalenlig + att det ej var hänsyn taget till snetaket på vinden.
Jag beställde i april med löfte att jag skulle ha det innan juni då både jag och frun var lediga, jag fick det i juli när frun börjat jobba igen. Och då gick även han på pappaledighet...
Så jag fick klara mig själv. Det gick bra, men det gick ju inte att göra enl ritning. Sen har jag fortfarande inte fått svar på vissa detaljer trots 10-talet mail. Projekteringsdelen var nog ca 8000kr i detta. Jag kan nog göra det arbetet minst lika bra. Själv.
Solidduct FÖRSÖKTE jag beställa från förra året. Efter 4+ månader (i oktober) fick jag en ritning som innebar ombyggnad av hela huset.
Jag bad dom dra åt h-e och beställde som sagt från miljöbutiken.
Kort sagt kommer du bli förbannad och ha högt blodtryck vilken du än väljer.
Har du inte tummen mitt i handen så beställ själv å spara ännu mer, det är ju inte direkt raketforskning. Jag fick ändå maila flera gånger då det fattades grejer.
Men jag är ändå nöjd med resultatet då jag fick ner Radon från 300+ till runt 100.
Jag var i ungefär samma situation fast har 1-plan. Fick offert på 130 000 och bestämde mig för att göra det själv. Jag började med att kontakta Soliduct men de var rätt krävande vad gäller ritningsunderlaget de behövde. Jag hade bara inscannade originalritningar från 70 talet samt datorgjord planlösning på huset och de krävde datorgjorda. Dessutom använder de bara Flexitaggregat vid planeringen men det går att byta i efterhand om man vill. Jag hade ställt in mig på ett Heru 100 aggregat. Jag vände mig då till Alig ventilation som var lite mer flexibla. De har varit otroligt hjälpsamma och lyhörda från dag 1 och hjälper till och svarar på alla frågor man har. Alig blev dessutom billigare än vad hemsidan ger sken av. Jag kan inget annat än rekommendera Alig fullt ut. Det kostade 5000 att projektera men de drar av 2500 om man beställer delar från dem sen. 2500 kr lätt värt pengarna.
Det tog ett tag att göra det själv, speciellt att bestämma exakt var alla don skulle sitta eftersom vi hade reglat innertak, el i taket, bjälklag samt takstolar. Mitt tips där är att göra hålet först och dra rören sen. Risken är annars att man hamnar för nära röret eller för långt ifrån när man upptäcker något när man ska borra hål för don. Och använd flexdämpare så får du några decimeter marginal. Man vill ju dra röret så rakt som möjligt.
Det tog ett tag att göra det själv, speciellt att bestämma exakt var alla don skulle sitta eftersom vi hade reglat innertak, el i taket, bjälklag samt takstolar. Mitt tips där är att göra hålet först och dra rören sen. Risken är annars att man hamnar för nära röret eller för långt ifrån när man upptäcker något när man ska borra hål för don. Och använd flexdämpare så får du några decimeter marginal. Man vill ju dra röret så rakt som möjligt.
Jag köpte mitt system från Alig ventilation inklusive en komplett projektering. Skillnaden i pris jämfört med konkurrenten var inte så jättestor till Aligs fördel.
Problemet var bara att när jag väl startade bygget saknades det delar som fanns med på deras projektritningar som till exempel en helt avgörande fläktmotor. När jag kontaktade Alig och påtalade detta ville de inte stå för sitt misstag utan tyckte att jag skulle betala extra för att få mitt system komplett. Detta trots att de själva tog på sig att de hade gjort fel. Det hela slutade med att jag efter många kontakter fick mina delar men med ett medföljande brev där de skrev att jag de inte ville ha med mig att göra i fortsättningen och att jag inte skulle vänta mig någon support från dem i fortsättningen. Detta trots att jag hade betalat för den tjänsten.
Så oavsett vilken teknisk kompetens de har så är kundbemötande och att stå för sina misstag inte deras starka sida.
Dessutom hade deras system blivit dyrare än konkurrenten om jag hade tvingats betala extra för att få de delar som enligt offerten skulle ingå.
Så mitt råd är att hålla sig borta från den butiken.
Problemet var bara att när jag väl startade bygget saknades det delar som fanns med på deras projektritningar som till exempel en helt avgörande fläktmotor. När jag kontaktade Alig och påtalade detta ville de inte stå för sitt misstag utan tyckte att jag skulle betala extra för att få mitt system komplett. Detta trots att de själva tog på sig att de hade gjort fel. Det hela slutade med att jag efter många kontakter fick mina delar men med ett medföljande brev där de skrev att jag de inte ville ha med mig att göra i fortsättningen och att jag inte skulle vänta mig någon support från dem i fortsättningen. Detta trots att jag hade betalat för den tjänsten.
Så oavsett vilken teknisk kompetens de har så är kundbemötande och att stå för sina misstag inte deras starka sida.
Dessutom hade deras system blivit dyrare än konkurrenten om jag hade tvingats betala extra för att få de delar som enligt offerten skulle ingå.
Är du säker på att det var Alig? Du skrev luftbutiken innan du editerade inlägget? Mitt erfarenhet är tvärtom. De saknades en sak i ordern och de skickade en ny direkt. När tejpen tog slut skickade de gratis några rullar till. Så det du skriver verkar orimlig i mina öron. Men jag har ingen aning om hur många som jobbar där. Kanske hade vi olika kontaktpersoner. Den projektör och den säljare jag hade kontakt med var iaf bra.T tompajo skrev:Jag köpte mitt system från Alig ventilation inklusive en komplett projektering. Skillnaden i pris jämfört med konkurrenten var inte så jättestor till Aligs fördel.