R
B benke_berguv skrev:
Fortsätter med lite följdfrågor.
Har fått alla saker inkl ritningar och det var mycket lätt att följa ritningarna och koppla in (ett helvete att krypa på vinden men det är ju mer husets fel :))
Har monterat aggregatet men inte kopplat klart det helt.
  • Tempgivare GT7 ska jag montera på tilluften. Är det bara borra ett lämpligt hål i röret och sticka ner den?
  • Jag ska koppla in köksfläkten (signal, inte själva fläktkanalen) i aggregatet så att det går på forceringläge nr man slår på fläkten. Vart på kretskortet på HERUn ska den kopplas in? I manualen står det att man kan koppla in det så, kolla kopplingsschemat sid 91-96). Där finns det "overb" samt "boost" och "aux". Är det bara välja och vraka på de ingångarna eller?
Nå andra tips och trix såhär innan det är dags för igångsättning?
Allt är kopplat och klart, isolerfirman kommer och blåser lösupp över hela anläggningen på Tisdag (istället för att isolera enskilda rör. Det fanns bara 15cm isolering på vinden så nu blir det 40-50cm lösupp ovanpå) och alla bef kanaler är rengjorda av en firma.
Jag fick tipset av dem att dra igång anläggningen och sen stanna den efter en timme och blåsa rent filterna. Bef kanaler var inte rengjorda på 40 år så det var svårt at få bort allt löst som var där i..

//Benke
Jag borrade ett hål i en muff och nippel som satt direkt efter aggregatet. Ville inte borra i flexdämparen och aggregatets nippel och det var för långt till röret. Tror det var 7 eller 8mm borr sen drog man den inifrån muffen och in i aggregatets elektroniklåda
 
En fråga, kräver er kommun en genomförd ovk? Vår gör det i egenkontrollen. Hur löste ni det när ni köpte på nätet? Verkar svårt att hitta firmor som gör ovk hos privatpersoner utan att ha gjort installationen.

Vill minnas att något nätföretag (tror det var luftbutiken) skrev på sin sida i våras att de hade partners runt om i landet som gjorde ovk för dem. Men nu hittar jag inget om det.
 
K
Är det inte sotaren som gör ovk?

Hittar du ingen så kan du kanske använda denna tjänsten: http://www.ovkbesiktning.se

En sökning på google: ovk besiktning och ort gav mig 5 företag som man kan testa hos i min ort. Har svårt att tro att det skulle vara svårt att hitta en som kan fixa det..
 
K
Min kommun krävde OVK innan det fick tas i bruk.
Firman jag anlitade för injusteringen gjorde även OVK. Landa på 2500kr för rubbet ink moms.
 
  • Gilla
uhmfufu och 1 till
  • Laddar…
R
L Lane skrev:
En fråga, kräver er kommun en genomförd ovk? Vår gör det i egenkontrollen. Hur löste ni det när ni köpte på nätet? Verkar svårt att hitta firmor som gör ovk hos privatpersoner utan att ha gjort installationen.

Vill minnas att något nätföretag (tror det var luftbutiken) skrev på sin sida i våras att de hade partners runt om i landet som gjorde ovk för dem. Men nu hittar jag inget om det.
Stockholm krävde OVK. Använde en kille från Gösta Schelins. Vet inte om de finns i hela landet. Betalade ca 3000 kr med injustering.
 
K Kallebo skrev:
Är det inte sotaren som gör ovk?

Hittar du ingen så kan du kanske använda denna tjänsten: [länk]

En sökning på google: ovk besiktning och ort gav mig 5 företag som man kan testa hos i min ort. Har svårt att tro att det skulle vara svårt att hitta en som kan fixa det..
Bor i Göteborg så fanns väldigt många firmor, har mailat fler än fem och mindre än tio utan napp. Antingen jobbar de inte för privatpersoner alls eller så tog de bara sina egna installationer. Så lätt var det inte. Men om ni andra hittat är det bara fortsätta maila :). Tack för länken.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Vi måste göra en OVK innan vi drar igång anläggningen. Har kontakta en lokal firma här i Luleå som kommer och justerar anläggningen i samband med OVK-besöket.
Kommer dock vänta med att dra igång anläggningen då det fortfarande sågas och slipas för fullt där. Känns dumt att slå igång det då och åka på att byta filter på en gång typ.

//Benke
 
B benke_berguv skrev:
Kommer dock vänta med att dra igång anläggningen då det fortfarande sågas och slipas för fullt där. Känns dumt att slå igång det då och åka på att byta filter på en gång typ.
Se bara upp så det inte blir kondens i kanaler eller aggregat när fläktarna står still, bäst är att plugga kanalerna så länge.
 
  • Gilla
freak
  • Laddar…
Allt är pluggat i alla ändar :)

Ska bli kul och dra igång allt. Måste bara få köksfläkten på plats så man kan se att den lirar ihop med forceringsläget på aggregatet med.
//Benke
 
R
För den intresserade kan jag meddela att mitt Heru 100 aggregat dragit ganska exakt 100 kWh/månaden under senaste 5 månaderna med eftervärmaren på, satt till 18 grader på tilluften. Detta i ett relativt dåligt isolerat 70 tals hus i Stockholmsområdet med luftvärmepump och braskamin som andra värmekällor.
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Hur vart resultatet benke? När är kåken byggd?
 
  • Gilla
Robin165
  • Laddar…
M minitoy skrev:
Hur vart resultatet benke? När är kåken byggd?
Får erkänna att det inte är färdigt än:)
Satte igång det förra veckan och ställde in flödet mycket grovt. Ska ha en injustering samt ovk efter att semestern är klar. Första intrycket är dock mycket bra. Systemet är helt tyst och har gett en mycket markant skillnad i inomhusklimatet nu när det varit så otroligt varmt.

//Benke
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hej!

Nu är det dags för en summering. Huset är från 1978, glömde svara på det tidigare.
Gjorde en injustering och OVK idag med godkänt resultat.
Summan för jobbet blev runt 40000kr. Offerterna låg på 130-145000kr så det var en rejäl summa pengar som kunde spenderas på annat.
Själva installationen var enkel, bara följa ritningen. Enda jobbiga var att kånka upp aggregatet genom vindsluckan.
Komforthöjningen är markant. När det var som varmast i somras så kände man klart hur den värsta varma "stå still-Luften" var borta.
Anläggningen är i princip helt tyst. Det susar lite lätt i badrummet pga flödet ur frånluften där samt att aggregatet står precis ovanför. I resten av huset så är det knäpptyst.
Det jag kan sakna är en appstyrning av aggregatet. Fjärrkontrollen som följer med är inte den mest användarvänliga men gör sitt jobb i allafall. De ska komma med appstyrning i höst men det var osäkert om det skulle gå att eftermontera på befintliga aggregat.

Kan bara rekommendera er att göra detta, klart värt det och en jäkla massa pengar att spara jämfört med att få det utfört av en firma!

//Benke
 
  • Gilla
yopshi och 5 till
  • Laddar…
B
Antar du har isolerat rören ordentligt? Hur mycket isolering la du på?
 
Då antar du rätt. Allt vilar på 150mm isolerskivor och är sedan täckt med 300-380mm isolering på ovansidan.

//Benke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.