64 234 läst · 764 svar
64k läst
764 svar
Handikappanpassning när du renoverar - allmän diskussion
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 901 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 901 inlägg
Så som jag tolkar vad Stockholms stad skriver så gäller det bara om det skulle innebära att bärande väggar och liknande påverkas eller en stor påverkan på planlösningen: http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/a-o-lanksidor/Anmalan/AndersMalmgren skrev:
Inte för att t.ex. flytta toalettavloppet från ett hörn till ett annat i badrummet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Vi tog bort ett toalett och flyttade den in i badrummet i vår lgh, då behöved det iaf, detta var 2013BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 901 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 901 inlägg
Och tror du att något av det som Stockholm stad skriver var applicerbart på ditt fall?AndersMalmgren skrev:
Eller var det något som just din förening sa att du skulle göra för att de ville vara säkra på att du inte hittade på något olämpligt?
Men Stockholms regler kan ha ändrats de senaste fyra åren.
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Jag mins inte om det var brf eller Stockholm som hade krav på oss
Edit:att anmäla
Edit:att anmäla
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 901 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 901 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 357 inlägg
Var ju precis därför jag skrev "så illa sliten att det inte går att använda längre" för att betona att en åtgärd är oundviklig. "det går inte att använda längre" = åtgärd krävs. Som exempelvis läck i rören, läck runt avlopp, ytskikt som inte tätar längre vilket innebär att i princip allt måste, eller åtminstone bör, göras om. Och så vidare.BirgitS skrev:
Badrum och tätskikt håller som bekant inte i all oändlighet.
Och vad gör den som bor där då? Skall han låta bli att åtgärda problemen för att han inte orkar? Då har han ju ingen toalett alls och kanske måste stänga av vattnet i hela kåken p.g.a läck i rören. Skall han sitta där utan vatten, utan toalett, utan dusch, bara för att han "inte orkar"?
"Jo, men det måste han orka i så fall, annars kan han ju inte bo kvar" tänker, eller skriver någon snart.
Ja, men är det inte då lika möjligt att handikappanpassa toaletten vid behov?
Jo jag vet skillnaden men i hela tråden har det nämnts bygglov även där det behövs bygganmälan istället. Man säger bygglov i vardagligt tal även fast man menar anmälan.BirgitS skrev:Det är mycket sällan man behöver bygglov för badrumsrenoveringar, lite oftare kan man behöva göra en anmälan. Bygglov är nog bara när det gäller ny- eller tillbyggnad eller ändring till ett väsentligt annat ändamål: [länk]
Bygganmälan för badrumsrenovering behövs om bärande delar berörs, väsentlig ändring av ventilation och fastighet med skyddsbestämmelse: [länk]
Så väldigt ovanligt.
Men du borde gjort påståendet för runt 200 inlägg sedan.
Här är en bra tråd som får en att tänka till.
https://www.byggahus.se/forum/threads/en-historia-om-bygge-biorum-och-cancer.228931/
https://www.byggahus.se/forum/threads/en-historia-om-bygge-biorum-och-cancer.228931/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 901 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 901 inlägg
Så klart föreningen inte vill att du förstör något de äger.AndersMalmgren skrev:
Men det är ju en ytterst liten andel av alla badrumsrenoveringar som innebär att man ändrar om i en BRF:s stammar. Går ju bra att flytta avlopp inom ett badrum utan att påverka stammen, som ett exempel.
Om jag nu hängt med i historien....
Så söktes bygglov / bygganmälan för en toalett skulle bort. Då påpekar sbk att för bevilja ansökan så måste badrummet anpassas? Då måste badrummets ombyggnation varit med i bygglovet.
Jag har aldrig hört talas om någon som tvingas anpassa hus för ansökan inte berör dessa områden. Så när jag söker bygglov för att jag tar bort ytterdörren till pannrummet
Så kommer jag alltså tvingas bygga om hela huset?
Så söktes bygglov / bygganmälan för en toalett skulle bort. Då påpekar sbk att för bevilja ansökan så måste badrummet anpassas? Då måste badrummets ombyggnation varit med i bygglovet.
Jag har aldrig hört talas om någon som tvingas anpassa hus för ansökan inte berör dessa områden. Så när jag söker bygglov för att jag tar bort ytterdörren till pannrummet
Så kommer jag alltså tvingas bygga om hela huset?
För ca sex år sedan (några månader efter bygg-lovs/anmälans-reglerna ändrades) så gjorde vi en bygganmälan gällande rivning av befintlig murstock och öppen spis samt nymontage av skorsten och kamin.
Vi behövde inte bygga om något av badrummen.
För två år sedan så gjorde vi en bygganmälan gällande utbyggnad av vidbyggda garaget.
För två år sedan så gjorde vi en bygganmälan gällande utbyggnad av vidbyggda garaget.
Men skiljer det inte drastiskt åt mellan kommunerna då? Att vissa är nitiska, medan vissa knappt bryr sig?Demmpa skrev:För ca sex år sedan (några månader efter bygg-lovs/anmälans-reglerna ändrades) så gjorde vi en bygganmälan gällande rivning av befintlig murstock och öppen spis samt nymontage av skorsten och kamin.