64 155 läst · 764 svar
64k läst
764 svar
Handikappanpassning när du renoverar - allmän diskussion
Lite samma med ungar. Skaffar man barn kan man likväl få betala både förlossning och skola själv! Varför ska mina pengar gå till de små parasiterna?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
OK, så det är första steget. Vad är nästa steg?AndersMalmgren skrev:
Nej tack polisen, ni behöver inte komma om jag blir överfallen, det löser jag med fb (försäkringsbolaget).
Nej tack räddningskåren, jag har kontrakt med en egen ambulansfirma.
Nej tack brandkåren, här släcker vi eldsvådor själva.
Nej tack Jordbruksverket, jag kollar själv mycket billigare om mina frukostägg har salmonella.
Nej tack skolan, jag stannar hemma i tolv år och ser till att mitt barn får gymnasiekompetens.
Nej tack...
Nej tack Anders!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 749 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 749 inlägg
Alla kan få ett barn med en funktionsnedsättning. Det är lätt att slå sig för bröstet att man minsann kan betala allt själv inklusive en ombyggnation av badrummet. När man har betalat 3 hjärtoperationer, månader på sjukhus så har man kanske vare sig ork eller pengar kvar. Tro det eller ej, inkomsten påverkas rejält när båda föräldrarna ligger på sjukhus med barnet.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Så lagar och bestämmelser som är ämnade att underlätta för utsatta grupper i samhället är skit och ett övertramp emot äganderätten.AndersMalmgren skrev:
Istället kan man bra kan köra över äganderätten när det gäller såna lagar och restriktioner som endast finns till för att inte skapa "irritation" och sjuka ögon hos några lite bättre människor med smak för högkultur och bättre arkitektur?
Du kan inte vara på riktigt, det här är en trolltråd.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Sverige kunde varit bästa landet i världen, titta bara på vad vi kan åstadkomma, litet land med egna stridsplan tex. Svensk ingenjörskonst är en av de bästa världen...Hemmakatten skrev:
Tyvärr de senaste hundra åren har individualismen fått en törn och äganderätten har totalt urholkats. Ytterst tråkigt att se.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Köp inte en bostad som inte är anpassad då, om du vill leva i konstant oro för att du eller någon av dina närmsta ska bli invalid är väl det smart? Det fins med marknadsekonomi är att du kan väljaFairlane skrev:Alla kan få ett barn med en funktionsnedsättning. Det är lätt att slå sig för bröstet att man minsann kan betala allt själv inklusive en ombyggnation av badrummet. När man har betalat 3 hjärtoperationer, månader på sjukhus så har man kanske vare sig ork eller pengar kvar. Tro det eller ej, inkomsten påverkas rejält när båda föräldrarna ligger på sjukhus med barnet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 749 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 749 inlägg
Jag tror inte din pengar räcker särskilt långt helle I Det läget. Jag är inte orolig då jag ser att samhället hjälper mig i det läget, även om det kommer att påverka min ekonomi rejält. Du å andra sidan vill ju betala allt själv. Jag tror faktiskt inte du klarar det.
Det är rätt uppenbart att du vill ha så lite som möjligt med samhället att göra och vill ha rätten att bestämma så mycket som möjligt själv. Statens uppgift är bara att bestämma i frågor där de har samma syn som du. Hade kulturarvet haft ett genuint värde för dig så hade du såklart byggt en hög tröskel till badrummet.
Gillar du inte hur grannarna förändrar statsbilden sånär väl lösningen densamma som för folk som tycker grannarna förstör deras utsikt, köp det du vill ha kontroll över.
Det är rätt uppenbart att du vill ha så lite som möjligt med samhället att göra och vill ha rätten att bestämma så mycket som möjligt själv. Statens uppgift är bara att bestämma i frågor där de har samma syn som du. Hade kulturarvet haft ett genuint värde för dig så hade du såklart byggt en hög tröskel till badrummet.
Gillar du inte hur grannarna förändrar statsbilden sånär väl lösningen densamma som för folk som tycker grannarna förstör deras utsikt, köp det du vill ha kontroll över.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Sjukvård? Du har ju privata försäkringar?Fairlane skrev:
Menar du på allvar att vi hade det bättre för 100 år sedan?AndersMalmgren skrev:
Om man valt fel försäkring eller helt enkelt inte haft råd med en då?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Var tvungen att berätta om er galningar för kollegorna på jobbet. En av dem berätta en intressant historia. Han skulle bygga om sitt sekelkiftshus, en 1.5 våningsplanare skulle bli en 2 planare, mao nedervåningen påverkades inte av renoveringen, men för att få godkänt krävdes att nedervåningen handikappanpassades. Detta är ett gansak litet hus, så stora delar av nedervåningen fick alltså tas för att få plats med en toalett. Det är helt befängt