Anna_H Anna_H skrev:
Min man har haft hjärntumör två gånger och fått opereras akut. Ser man till tex systemet i USA så finns det sjukförsäkringar som hade täckt den första operationen, men ingen försäkring i världen täcker ett "omtag" 13 år senare, utan då gäller det att ha energi att stämma kirurgen för förra operationen för felbehandling och hoppas på att vinna den. Och hoppas på att sjukvården är snälla och accepterar kredit medan de väntar på att bli dömda. Nej, ingen gjorde något fel, men det är så försäkringar funkar. Och jag hade inte haft råd med akut helikoptertransport utan att ta banklån först.

Försäkringar går ju ut på att bara några få utnyttjar dem, dvs de flesta betalar utan att få något tillbaka. Därför blir ju en privat sjukförsäkring minst lika dyr som vår skattefinansierade lösning. Skillnaden är att ingen behöver kolla om just du har rätt försäkring för att ha rätt till just den här vården. Råkar du välja en som har många försäkringstagare som är rökare, fortkörare elelr bergsklättare kanske din premie blir väldigt hög.

I alla mätningar man gör när det gäller välfärd ekonomi mm ligger Sverige med i högsta toppen. Och det ska vi fortsätta med.

Det är ingen som behöver göra jätteombyggnader pga dessa regler, det finns ju en klausul om just det. Sedan kan det finnas skitnödiga handläggare som inte accepterar det, men det är en helt annan sak.
Bäst i välfärd jo när vi hamnar efter I alla andra ligor som utbildning osv då är det bra hitta på nya värdetal

Edit:jag har inget emot välfärden, det är min skatt på 70 procent jag inte gillar, jag vill aha samma 30 procent som alla andra
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gällde det ju din kollega i ett hus.

Men när du har blivit 80 kanske föreningen har blivit tvungna att renovera hissen och se till att den är tillgänglighetsanpassad så att du slipper flytta från den bostad som du känner är det enda ställe du vill bo på.
Ett mycket fint orginaltrapphus 1920 med halv trappa innan hissen, man kan säkert totalförstöra känslan med en sådan där trapphis första trappan och sedan tvinga medlemmarna närmast hissen ge bort lite utrymme av lägenheten för att bygga en större hiss.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men när du har blivit 80 kanske föreningen har blivit tvungna att renovera hissen och se till att den är tillgänglighetsanpassad så att du slipper flytta från den bostad som du känner är det enda ställe du vill bo på.
Stämmer, det är på gång. De flesta har redan bytt.

Och ja, det förekommer att de använt av tex förråd i trapphus eller löst in en del av lägenheterna för att uppfylla dessa lagkrav. I svärmors hus klarade de sig precis med gamla hissen.

För trappan i entren fick de tillfälligt dispens att ha ramp, men nu har de byggt ett sophus ute på gården och byggt om det gamla grovsoprummet till entre med rullator- och barnvagnsparkering med riktig ramp på utsidan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
jag har inget emot välfärden, det är min skatt på 70 procent jag inte gillar, jag vill aha samma 30 procent som alla andra
För att vilja hålla tråden till huvudfrågan (vad den nu är, då den är allmänt off topic i sin natur) så gör du ett väldigt bra jobb att driva den i nya riktningar, trots att du hoppade av tråden för en sisådär 75 inlägg sedan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S scim skrev:
För att vilja hålla tråden till huvudfrågan (vad den nu är, då den är allmänt off topic i sin natur) så gör du ett väldigt bra jobb att driva den i nya riktningar, trots att du hoppade av tråden för en sisådär 75 inlägg sedan.
Ni fortsätter ju på det spåret så svårt sluta då
 
Vi har de lagar och regler vi förtjänar ...

Jag vet ett otal lagar jag kan klara mig utan som faktiskt gör mitt liv jobbigare och betydligt dyrare utan att jag får något som helst tillbaka just nu. Men eftersom vårt välfärdssamhälle bygger på solidaritet och likaberättigande knyter jag näven i fickan och inväntar dagen då jag också kan dra fördel av de lagar och regler som idag bara är i vägen för mig.

Tillgänglighetsanpassning låter inte som ett märkligare krav än att Kommunen ska kunna bestämma om jag får fälla träd på min tomt. Eller var jag får ha fönster på huset. Eller ... Ja, välj själv. I mina ögon helt onödiga regler.
Jag är fullt för individualismen och äganderätten. Jag vill kunna göra som jag vill med det jag betalat för. Nu kan jag inte det och kan se vinningen för den stora massan med de reglerna. Jag anpassar mig efter det helt enkelt.

Att anpassningsregler i många fall är trubbiga och ovidkommande må så vara. Men om man vill lägga sin tid och kraft på att få till förändring av lagar och regler borde det finnas mer absurda exempel att ge sig på än en lag som syftar till att hjälpa en utsatt grupp människor.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Att anpassningsregler i många fall är trubbiga och ovidkommande må så vara. Men om man vill lägga sin tid och kraft på att få till förändring av lagar och regler borde det finnas mer absurda exempel att ge sig på än en lag som syftar till att hjälpa en utsatt grupp människor.
Med den logiken borde jag sluta ta ut utdelning ur mitt bolag, det är ju missade skattepengar till den härliga välfärden :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag lämnar tråden, orkar inte med idioti och invidualismens förfall
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bäst i välfärd jo när vi hamnar efter I alla andra ligor som utbildning osv då är det bra hitta på nya värdetal

Edit:jag har inget emot välfärden, det är min skatt på 70 procent jag inte gillar, jag vill aha samma 30 procent som alla andra
Exakt hur räknar du när du får ihop det till 70%? Menar du det totala skattetrycket eller din personliga inkomstskatt?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni fortsätter ju på det spåret så svårt sluta då
Det är ju du som göder tråden genom att fortsätta komma med påståenden som du sedan ytterst selektivt försvarar vid mothugg. Det är nästan så att jag imponeras av din förmåga att karaktärsmörda dig själv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[media]
Haha fan borde lyssnat på mig själv där
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med den logiken borde jag sluta ta ut utdelning ur mitt bolag, det är ju missade skattepengar till den härliga välfärden :D
Ytterligare ett tramsigt sidospår, grattis.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med den logiken borde jag sluta ta ut utdelning ur mitt bolag, det är ju missade skattepengar till den härliga välfärden :D
Ja! Jag håller med. Skönt att vi är överens.
 
-RB- -RB- skrev:
Exakt hur räknar du när du får ihop det till 70%? Menar du det totala skattetrycket eller din personliga inkomstskatt?
Lite överdrivet kanske, 65 procent är nog mer rätt
 
Fairlane
Vad gäller försäkringen så undantas sjukdomar som är kända när barnen skrivs ut, liksom följdsjukdomar. Ett barn som föddes med exempelvis Downs syndrom får ingen försäkring för allt som försäkringsbolaget klassar som att det hör ihop med DS. Dvs hjärtoperation = betala själv, fallskador = betala själv, tandskador = betala själv. Föräldrar i 25-åldern som lagt undan 1 miljon för operationer och medicin? Som kan ta alla framtida kostnader etc?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.