Funderar du på att bygga ett attefallshus? Kanske bör du vänta tills nästa sommar.

Du kan läsa artikeln här: Attefallshusen ska bli större

Ett bra förslag men det ställer till det lite för oss som håller på att bygga Attefallshus just nu ... ska man planera in ytterligare 5kvm för huset? Hur ställer sig övriga partier till den här frågan och hur sannolikt är det att det här förslaget går igenom?

• Gilla
swealp
  • Laddar…
5 kvm extra kompenserar väl i stort sett för den förlorade ytan som går åt till isolering och så vidare. Jag tycker nog att 30 kvadratmeter invändig yta hade varit önskvärt om de verkligen vill se "förtätning" med build-to-let hemmansägare.

Jag tycker också att de borde införa en ny typ av nya områden med microhus a la Attefall. Med tanke på intresset för Tiny houses så borde det vara attraktivt. Energieffektivitetskrav borde vara lägre på dessa tinyhouses med tanke på att EP beräknas per kWh / år och per kvadratmeter. Men rimligtvis blir miljöpåverkan lägre ju mindre folk väljer att bo.

Det borde väl vara så att det är i Storstadsregionen som intresset för Attefallshus är störst, det är också här (Stockholmregionen som jag själv bor i) som det ofta är svårt med placeringen av huset.
Att det krävs grannens tillstånd för att få bygga närmre än 4,5m från tomtgräns gör ju att det för många kan bli problem att bygga.

Det är många små tomter och alltså svårt med placering av huset, jag tror att man skulle få till fler Attefallshus om man lagstiftade om att de får placeras tex. 1m från tomtgräns.
Jag förstår inte varför man inte skulle få göra det egentligen, det är så många andra värre saker man får placera i tomtgränser....

Tyckte mig höra på radion i går att om detta går igenom så skulle det bli tillåtet med större Attefallare först halvårsskiftet 2019. Vilket känns långt borta om man funderar på att bygga nu.......

Finns det någon källa till denna artikel? Jag gillar verkligen attefallshuset men tror att 5 kvm till inte får någon enorm effekt på antalet som byggs. 25 kvadrat räcker ganska långt för att få till ett beboligt minihus. Däremot borde man plocka bort kraven på tillgänglighetsanpassning och förenkla energikraven om man väljer att klassa sitt attefallshus som komplementbostadshus. Sen borde man förbjuda kommuner att ta extra betalat för att koppla in sig på befintlig va anslutning.

• Gilla
rickardg och 2 till
  • Laddar…
K
F fredl skrev:
Jag tycker också att de borde införa en ny typ av nya områden med microhus a la Attefall. Med tanke på intresset för Tiny houses så borde det vara attraktivt. Energieffektivitetskrav borde vara lägre på dessa tinyhouses med tanke på att EP beräknas per kWh / år och per kvadratmeter. Men rimligtvis blir miljöpåverkan lägre ju mindre folk väljer att bo.
Det där har jag också tänkt på. Istället för kwh/m2 skull enegiberäkningen utgå från kwh per tänkt invånare. Vilket skulle premiera hus med många rum eller helt enkelt små hus. Intresset för Tiny House är nog tyvärr relativt teoretiskt. Jag älskar själv konceptet men när det skulle byggas nytt blev det ändå 160 m2 för 4 personer som i alla andra fall....

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Det där har jag också tänkt på. Istället för kwh/m2 skull enegiberäkningen utgå från kwh per tänkt invånare. Vilket skulle premiera hus med många rum eller helt enkelt små hus. Intresset för Tiny House är nog tyvärr relativt teoretiskt. Jag älskar själv konceptet men när det skulle byggas nytt blev det ändå 160 m2 för 4 personer som i alla andra fall....
Jag tror tyvärr det är lite av ett NIMB (Not In My Backyard) över det där. Dvs många tycker det är en bra ide bara man slipper bli utsatt för den själv.

Finns det några siffror på antalet attefallshus som faktiskt hyrs ut till exempelvis studenter och hur många av husen som bara är en "lyxig bonus" på tomten som används ungefär under nyår när besökarna inte är kapabla att köra hem?
Okej, inte bokstavligt nu men jag tänkte bara tanken då de jag känner som har någon form av attefallshus eller liknande på gården så är det bara till gäster och andra besökande inom familjen som nyttjar byggnaderna. Någon som hyrt ut som ren bostad till någon har jag aldrig varit med om.

K
Det nämns inget om att öka på ytan i befintliga hus?
Dagens attefallsregler medger 15kvm extra.
Skulle vara toppen om detta utökades till 20-25kvm.

BirgitS
Karl3000 skrev:
Det nämns inget om att öka på ytan i befintliga hus?
Just denna utredning handlar om fristående byggnader och inte om tillbyggnad eftersom syftet är att få till fler bostäder.

K
BirgitS BirgitS skrev:
Just denna utredning handlar om fristående byggnader och inte om tillbyggnad eftersom syftet är att få till fler bostäder.
BirgitS, ok tack för svar. Men jag hade faktiskt tänkt bygga ut en uthyrningsdel. I Stockholm har de flesta/många inte tomter som det får plats med en fristående attefallshus med 4.5m till tomtgräns.

S Squall Leonhart skrev:
Finns det några siffror på antalet attefallshus som faktiskt hyrs ut till exempelvis studenter och hur många av husen som bara är en "lyxig bonus" på tomten som används ungefär under nyår när besökarna inte är kapabla att köra hem?
Okej, inte bokstavligt nu men jag tänkte bara tanken då de jag känner som har någon form av attefallshus eller liknande på gården så är det bara till gäster och andra besökande inom familjen som nyttjar byggnaderna. Någon som hyrt ut som ren bostad till någon har jag aldrig varit med om.
Jag hyr ut, många grannar i området hyr ut och det byggs nya av exploatörer som bygger flerfamiljshus så det är nog fler än du tror!

• Gilla
raggartejpen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hyr ut, många grannar i området hyr ut och det byggs nya av exploatörer som bygger flerfamiljshus så det är nog fler än du tror!
Jo, jag hoppades det. Annars kändes poängen med det hela rätt så bortkastad om folk bara nyttjar det till att skaffa ett till rum till ungarna, bastustuga, gym eller andra typer av lösningar som bara gynnar familjen och deras egna utrymme. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.