Renoverar och bygger om en gammal perrongkärra så här på kvällen. Räknas det som ett verktyg, förresten? Nåja, bra blir det i alla fall.
Gammal perrongkärra under renovering på kvällstid, placerad på bockar med verktyg och byggmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska bli en materialkärra åt en förening jag hjälper då och då.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Axlarna som är banorna på svarven ligger i ett litet v i gjutjärnsbädden, i botten på v:et kommer det upp en skruv som ska gå in i ett gängat hål i axel och hålla fast den.

Skyller den luddiga förklaringen på sömnbrist.. :)

Problemet med borrningen är mest att pelarborren ligger längst in i vänster hörn, under arbetsbänken..att pelarborrsfoten är längst in till höger, visserligen ovanpå bänken men under ett gäng handverktyg som ska restaureras...att motorn till pelarborren ligger längst ner,in till höger under arbetsbänken...och att hela elsystemet med dahlanderkoppling mm ligger i en av garderoberna i verkstan..
Du måste alltså borra exakt in mot centrum av axeln? Inte helt lätt. Om du har vägarna förbi borrar jag gärna åt dig, har en Regulus som bara väntar på uppgifter:) http://www.reglus.ch/430e0154-d589-4f42-9a23-c8da0cc15338-9.html
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Axlarna som är banorna på svarven ligger i ett litet v i gjutjärnsbädden, i botten på v:et kommer det upp en skruv som ska gå in i ett gängat hål i axel och hålla fast den.

Skyller den luddiga förklaringen på sömnbrist.. :)

Problemet med borrningen är mest att pelarborren ligger längst in i vänster hörn, under arbetsbänken..att pelarborrsfoten är längst in till höger, visserligen ovanpå bänken men under ett gäng handverktyg som ska restaureras...att motorn till pelarborren ligger längst ner,in till höger under arbetsbänken...och att hela elsystemet med dahlanderkoppling mm ligger i en av garderoberna i verkstan..
Inte bara "just do it" alltså...
Litet hål lika med stort projekt — har du verkligen inget annat du kan ta tag i? ;)

//Ronnie
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Du måste alltså borra exakt in mot centrum av axeln? Inte helt lätt. Om du har vägarna förbi borrar jag gärna åt dig, har en Regulus som bara väntar på uppgifter:) [länk]
Av någon anledning är jag inte förvånad... ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Av någon anledning är jag inte förvånad... ;)

//Ronnie
Haha nä, Daniel är verkliga livets Skalman och Bamse kombinerat... :)
 
  • Gilla
jac och 3 till
  • Laddar…
Inledande uppbyggnad av kontor med plåtreglar, verktyg och en stor orange maskin i ett snickeri under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglar upp för CAD/3dprinter/löda/tinker-kontoret i snickeriet. Med lite tur får man in en minikyl samt en fåtölj också...

Reglerna fick jag gratis. Man förstår verkligen varför många gillar plåtreglar... kan klippas med plåtsax, Man behöver ingen mm-precision i höjdled samt så är de lätta och transporteras smått.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Polerat mina nya furugolv efter oljning med min giraffslip.
Hade lämnat tillbaka den stora 400mm rondellslipen och ville inte åka å hyra igen bara för att polera sista gångerna.
Funkar hur bra som helst med röd eller vit pad som jag klippte till.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Reglar upp för CAD/3dprinter/löda/tinker-kontoret i snickeriet. Med lite tur får man in en minikyl samt en fåtölj också...

Reglerna fick jag gratis. Man förstår verkligen varför många gillar plåtreglar... kan klippas med plåtsax, Man behöver ingen mm-precision i höjdled samt så är de lätta och transporteras smått.
Fan. Nu behövs några starka jävlar. Har byggt in bandsågen...
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Fan. Nu behövs några starka jävlar. Har byggt in bandsågen...
Så nu har du två snickerier? ;)

Segt, byggt med hög tröskel också så inte bara går att rulla ut?
 
Börjat putsa.. Hand håller en nyputsad metalldel mot en verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Designpris till den som skapade den lilla veven! Underbar form och material! :D
 
Microkatten Microkatten skrev:
Designpris till den som skapade den lilla veven! Underbar form och material
Wasp tail handle kallas de, fin form!
 
Jag har börjat plocka undan i den ouppvärmda snickarboden inför vintern. Det är första året jag gör detta, så lite osäker på vad jag egentligen behöver plocka undan. Hyvlar och gamla tänger, stämjärn känns uppenbart. Men sen? Sänksåg, fräs, stickis, skruvdragare? Eller kan man ha skiten stående i systainrarna?

Förhoppningsvis blir detta inte bara den första utan även sista vintern med denna procedur, då planen är att riva och bygga en sprillans asap.
Bordsvy av verktyg inklusive hyvlar, tänger, stämjärn, och en gammal yxa på ett blommigt mönstrat arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Så nu har du två snickerier? ;)

Segt, byggt med hög tröskel också så inte bara går att rulla ut?
Får riva lite... ja jäklar ibland är man ju bara så trög.
 
Pågående installation av stålreglar i ett rum med isoleringsmaterial och en stege synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regnade så eländigt att jag bara fick med mig lite mer stålregel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.