210 505 läst · 565 svar
211k läst
565 svar
Lee residence - Nybygge, 2 plan i Isotimber
Gör följande:R Robert-san01 skrev:Tack för förslagen!
Det kan vara skenorna som är lite tight i sidled, men det är monterat enligt anvisningen och alla axlarna utom de översta har spel i sidled. Det är precis som bara översta bitarna sitter tight. De svarta C-clipsen som man skall sätta på näst nedersta axlarna för att stabilisera porten i sidled ger ändå 5mm spel på var sida så det tycker jag visar att skenorna sitter rätt ändå.
Anvisningen anger att man skall smörja skenor och hjul också.
Vet inte om det är bladen som är lite för långa?
- Mät ett portblad från kant till kant.
- Mät innermåttet mellan hjulskenorna (detta ska som minst vara cirka 123 mm större än portbladets mått)
- Kontrollera att hjulskenorna är vinklade 90 grader jämfört med väggen.
- Kontrollera att hjulen inte är snett monterade samt att du har 2-3 mm spel mot väggen när porten är stängd på samtliga hjulpar.
- Kontrollera att porten lätt går att öppna och stänga manuellt, med motorn i frikopplat läge.
- Kontrollera att axeln med fjädrarna är rak och inte böjd (kolla både underifrån och inifrån).
Om du skickar ett PM med ditt kundnr och måtten på porten kan jag dubbelkolla med fabriken att allting stämmer från tillverkningen av din port.
Strular båda portarna på samma sätt, eller bara den ena?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Kollar imorgon!O oas skrev:Gör följande:
- Mät ett portblad från kant till kant.
- Mät innermåttet mellan hjulskenorna (detta ska som minst vara cirka 123 mm större än portbladets mått)
- Kontrollera att hjulskenorna är vinklade 90 grader jämfört med väggen.
- Kontrollera att hjulen inte är snett monterade samt att du har 2-3 mm spel mot väggen när porten är stängd på samtliga hjulpar.
- Kontrollera att porten lätt går att öppna och stänga manuellt, med motorn i frikopplat läge.
- Kontrollera att axeln med fjädrarna är rak och inte böjd (kolla både underifrån och inifrån).
Om du skickar ett PM med ditt kundnr och måtten på porten kan jag dubbelkolla med fabriken att allting stämmer från tillverkningen av din port.
Strular båda portarna på samma sätt, eller bara den ena?
Jag har tyvärr inga uppgifter om kundnummer då portarna kom som en del av hus leveransen.
Båda gnisslade lika illa och går lika "o-mjukt".
Tack för engagemanget!!
Trist. Men då måste det ju vara samma fel på båda portarna i alla fall, gäller bara att ta reda på vad.R Robert-san01 skrev:
Om du vet beställarens namn/företag eller dylikt samt ungefärligt datum som portarna beställdes eller levererades, så kan jag ta reda på den info som behövs.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det tuffar på!
Fler väggar resta på övervåningen. Badrummen har börjat få kakel på väggarna och jag har börjat med el och data på övervåningen.
Fler väggar resta på övervåningen. Badrummen har börjat få kakel på väggarna och jag har börjat med el och data på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Bygget går vidare. Tyvärr är det kaos påå jobbet så jag måste röja runt i Sverige och skruva solceller så jag hinner inte bygga själv så mycket Som jag hade velat.
Panelen börjat komma upp och plattsättaren stretar på.
En innervägg i huset och en i garaget kvar att regla.
Har tagit In ett arbetslag till som kommer att lägga taket så snickarna får fokusera på insida.
Idag kom fönsterbänkarna i marmor så nu kan snickaren göra salningen av fönstren och gipsa klart.
Panelen börjat komma upp och plattsättaren stretar på.
En innervägg i huset och en i garaget kvar att regla.
Har tagit In ett arbetslag till som kommer att lägga taket så snickarna får fokusera på insida.
Idag kom fönsterbänkarna i marmor så nu kan snickaren göra salningen av fönstren och gipsa klart.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Denna helg jobbade frun så det blev inte så mycket byggt.
Monterade en dosa i hallen på plan 2 och drog hela 1m slang in till centralen...
Fick dock beställt lite vitvaror. Blev Bosch tvätt och tork och Bosch diskmaskin. Ugn och häll kommer från IKEA och just nu lutar det mot kyl/frys från Miele. Fläkten har vi köpt IKEA men den kommer vi att byta till en Siemens då den passar in bättre med de andra vitvarorna och är nästan 2500kr billigare.
Tips om man har möjlighet är att köpa ex kök, klinker mm på något kreditkort. Ex har mitt Swedbank kort har 1års extra garanti på vitvaror och 30d prisgaranti. SAS kortet ger bonus så jag har fått en Eu resa för att jag använt kortet för inköp av byggmateriel.
Monterade en dosa i hallen på plan 2 och drog hela 1m slang in till centralen...
Fick dock beställt lite vitvaror. Blev Bosch tvätt och tork och Bosch diskmaskin. Ugn och häll kommer från IKEA och just nu lutar det mot kyl/frys från Miele. Fläkten har vi köpt IKEA men den kommer vi att byta till en Siemens då den passar in bättre med de andra vitvarorna och är nästan 2500kr billigare.
Tips om man har möjlighet är att köpa ex kök, klinker mm på något kreditkort. Ex har mitt Swedbank kort har 1års extra garanti på vitvaror och 30d prisgaranti. SAS kortet ger bonus så jag har fått en Eu resa för att jag använt kortet för inköp av byggmateriel.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Då var det dags för lite bilder igen.
Plattsättaren har satt golvet i stora badrummet. Kvar är bara hörnet med väggbrunnen.
Fönsterbrädor monteras och sanningar av nischer.
Sista innerväggen i huset är på plats, vägg i sovrummet med garderob bakom. Tror det blev väggen med mest dosor och rör i hela huset.
Plattsättaren har satt golvet i stora badrummet. Kvar är bara hörnet med väggbrunnen.
Logga in
Skapa konto
Fönsterbrädor monteras och sanningar av nischer.
Logga in
Skapa konto
Sista innerväggen i huset är på plats, vägg i sovrummet med garderob bakom. Tror det blev väggen med mest dosor och rör i hela huset.
Logga in
Skapa konto
Hur kommer det sig att du använder vindduken i taket istället för ångbroms T.ex? Plasfolie förstår jag att du väljer bort men ångbroms brukar ju förespråkas i trähus när man bygger diffusionsöppet
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det är bara något som håller uppe isoleringen och denna är också diffussionsöppen.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg