Jag har dragit två cat5e (utp) i 16mm rör. Cat6 är väl inte så mycket tjockare?
 
Jag trodde det samma, men den är mycket grövre då var par har en egen skärm. Ca 7,5mm i dia mot ca 5mm.
 
Ok, det är en stp-kabel alltså. Är inte det lite overkill?
 
Har för mig att all Cat 6 är STP så det är inte så mycket att välja på om man vill framtidssäkra. :(
 
Jahapp. Man får väl börja dra 50mm tomrör istället då.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
25 borde räcka... :)
 
Cat 6 finns som UTP också. Inga problem att dra i två sådana i ett 20mm rör.
 
OK!

För mig blir det enklare och billigare att dra ett 16rör extra till var rum som jag tänkte dra 2 kablar till. Det är två rum det handlar om och väggar/tak är fortfarande öppna. Kabeln är redan inhandlad...
 
Cat 6 är bara standarden. Det finns UTP, UFTP, STP och SFTP. 2st Cat 6 Utp är inga problem alls att få i ett 20 rör. Går nästan i 16. För en villa är det väldigt overkill med STP men men :). De flesta Cat 6 Utp är godkända för 1 Gb/s och det är sällan man behöver mer i en bostad :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
De flesta Cat 6 Utp är godkända för 1 Gb/s och det är sällan man behöver mer i en bostad :)
640K ought to be enough for anyone... ;)
 
  • Gilla
tobben87
  • Laddar…
Cat6 klarar väl 10Gb/s upp till 55 meter? Det borde vara tillräckligt för all framtid...
 
useless useless skrev:
Cat6 klarar väl 10Gb/s upp till 55 meter? Det borde vara tillräckligt för all framtid...
Kan man bokmärka inlägg på något vis? Det här vill man ju återkomma till om 20 år ;).
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
Idag började jag med gipsning av förrådet. Pågående gipsning i ett förråd med skruvautomat, synliga träplywoodväggar och en isolerad takduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvautomaten går varm. Börjar gilla Festools DWC och auto läget. Den är dock lite känslig för banden och dess tjocklek.

Garageportarna på plats och den ena har fått Hörmann motorn installerad också.

Nyinstallerade garageportar med en Hörmann-motor synlig på ena porten, omgiven av grus och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Märkligt, portarna ska inte gnissla även när de ej är smorda. De brukar gå tyst och fint även helt utan smörjmedel, i slutet av montaget brukar jag bara lätt smörja i hjulens kullager, axeltappar och i gångjärnen mellan portbladen. Det är dock inget som direkt påverkar hur tyst porten går. Jag smörjer aldrig i själva skenorna eller dylikt.

Av beskrivningen att döma så låter det som om porten kärvar på något vis, antingen är skenorna monterade för tätt ihop (porten ska kunna skjutas ca 5 mm i sidled) eller så är hjulen felaktigt justerade (det ska gå att rucka på porten "inåt/utåt" från väggen några millimeter när den är i stängt läge) så att porten pressas för hårt mot väggen.

Hoppas denna info hjälper. Hör av dig i ett PM om du vill beskriva problemet närmare.
 
O oas skrev:
Hej!

Märkligt, portarna ska inte gnissla även när de ej är smorda. De brukar gå tyst och fint även helt utan smörjmedel, i slutet av montaget brukar jag bara lätt smörja i hjulens kullager, axeltappar och i gångjärnen mellan portbladen. Det är dock inget som direkt påverkar hur tyst porten går. Jag smörjer aldrig i själva skenorna eller dylikt.

Av beskrivningen att döma så låter det som om porten kärvar på något vis, antingen är skenorna monterade för tätt ihop (porten ska kunna skjutas ca 5 mm i sidled) eller så är hjulen felaktigt justerade (det ska gå att rucka på porten "inåt/utåt" från väggen några millimeter när den är i stängt läge) så att porten pressas för hårt mot väggen.

Hoppas denna info hjälper. Hör av dig i ett PM om du vill beskriva problemet närmare.

Tack för förslagen!

Det kan vara skenorna som är lite tight i sidled, men det är monterat enligt anvisningen och alla axlarna utom de översta har spel i sidled. Det är precis som bara översta bitarna sitter tight. De svarta C-clipsen som man skall sätta på näst nedersta axlarna för att stabilisera porten i sidled ger ändå 5mm spel på var sida så det tycker jag visar att skenorna sitter rätt ändå.

Anvisningen anger att man skall smörja skenor och hjul också.

Vet inte om det är bladen som är lite för långa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.