Skall inom ett år bygga ett högre plank mot grannen. Skapar här en tråd där ni kan följa detta och där jag kan bolla lite frågor och idéer med er andra. :)

Jag håller i nuläget på att bygga stödmur mot grannen, den kommer bli någonstans kring 70-100cm hög. Då det nu är utgrävt för denna har jag möjlighet att samtidigt placera ut gjutrör i samma höjd som då står på plats när jag sedan fyller upp med makadam bakom muren.

Tanken är att placera dessa gjutrör med ett avstånd på 2meter. Sedan gjuta plintjärn i dessa!

En sak jag nu funderar på, hur Nära muren känns ok att placera dessa gjutrör? Jag vill ju såklart ha planket så nära muren/grannen som möjligt. Men jag vill absolut inte riskera att ställa dom för nära heller, ifall påfrestningarna när vinden blåser gör att gjutrören rubbas och därmed också skulle kunna påverka muren?

Du får också tänka igenom senare underhåll av planket. Kan du göra det från din egen tomt eller behöver du vara överens med grannen om att stå på deras tomt för att måla?

Jag kommer ha skriftligt från grannen gällande höjd, placering och underhåll. Jag har dock inga planer på att måla det i nuläget....

Bumpar min fråga angående hur närma muren jag vågar ställa mina gjutrör till planket?
Funkar det att ställa dom med ett avstånd om cirka 10cm från murens insida till rörets ytterkant?

Dom skall placeras inom det närmsta.... :)

Dåligt med svar här... :(

15cm blidde det iaf, får hoppas att det blir bra!

Nu har jag placerat ut rören och fyllt upp runtomkring. Jag börjar dock känna mig lite osäker kring om dessa plintar verkligen blir så stabila som jag vill att dom ska bli. Jag fyller ju baksidan av muren med 8/16, kommer plintarna stå riktigt stabilt i detta? Jag har dessutom inte lagt någon platta, eller gjutit en "fot" i botten av rören. Var detta dumt?

Jag vill verkligen inte ha ett plank som svajar!!

Om ni tror att det behöver stadgas upp, skulle man kunna sätta kortare plintar (30-40cm) mitt imellan alla huvudplintar och cirka 1meter in på tomten, sedan sätta armeringsjärn mellan huvudplintar och stödplintarna?

Eller oroar jag mig i onödan? :)

Såhär ser det ut nu...
Två upprättstående kartongrör för plintar på en grusfylld grund med betongkant och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska också bygga plank och har gjort lite research. Det rekommenderas att plintarna är hälften så djupa som planket är högt om det är ett tätt plank som är vindutsatt. Dvs 1 meter för ett tvåmetersplank. I ditt fall när du inte har fullt markstöd åt ett håll skulle jag lägga på några dm till.

Mitt plank kommer bli 1,90 och jag tänkte gjuta plintarna 90-100 cm djupt. Jag specialbeställde 80 cm långa plintjärn (50x5 mm) hos den lokala smidesfirman, kunde inte hitta så stora dimensioner i butik.

Mina blir tyvärr inte riktigt så djupa, dom blir mellan 70-90 djupa skulle jag tro. Planket ska bli 180cm. Så det är väl på gränsen om man ska följa din uträkning...

Men det är inte djupet jag är orolig för egentligen, utan snarare att makadamen inte blir tillräckligt hård runtom plinten. Det blir ju inte som 0/18 direkt, men kanske blir det tillräckligt ändå? Det är ju lite svårt att packa detta runtom då jag inte kommer åt att padda...

Oj, 80cm långa plintjärn... tror du verkligen det behövs?
50cm långa plintjärn som är 8mm tjock, hittar jag både på byggmax, Jula och Beijer. Dom borde väl funka bra? Jag tror inte det är plintjärnen som är nedgjutna som kommer svaja utan den delen som är ovanför plinten och då tror jag tjockleken på järnen är av större betydelse.

Men kanske har jag fel?

OM ni anser att plintarna behöver stadgas, att det inte räcker med 70-90cm djupa plintar med makadam som fyllnadsmassa runtom.
Kan detta vara en lösning att stadga det hela?

Stödplint i mitten, 1m längre bak sedan armeringsjärn imellan dessa som på bild.

Observera att muren skall bli dubbelt så hög när den är färdig.

Halvfärdig stödmur med två plintar och överlagd armeringsjärn skisserad för att visa förstärkning, i en trädgård under konstruktion.
Skapa konto

Plintar insvepta i svart plast med armeringsjärn, vid husfasad och grushögar, i byggprojekt.
Skapa konto

Kan väl också informera att planket kommer vara 180cm högt, cirka 20meter.

Varav dom sista 5metrarna kommer att byggas ihop med en altan som skall vara i hörnet på tomten. Så där kommer planket att få ytterligare stadga, i slutet på andra sidan planket kommer jag att stadga ihop det med garaget för ytterligare stabilitet. Så cirka 15meter kommer vara helt fristående i slutändan.

C crazytok skrev:
Oj, 80cm långa plintjärn... tror du verkligen det behövs?
50cm långa plintjärn som är 8mm tjock, hittar jag både på byggmax, Jula och Beijer. Dom borde väl funka bra? Jag tror inte det är plintjärnen som är nedgjutna som kommer svaja utan den delen som är ovanför plinten och då tror jag tjockleken på järnen är av större betydelse.

Men kanske har jag fel?
Du har rätt i att det inte är delen som är nedgjuten som kommer att svaja. Men delen som inte är nedgjuten kommer att svaja om den är för kort. Tjockleken hos järnen har nästan ingen betydelse. Styvheten kommer av att det är två järn som man spänner fast på vardera sidan av stolpen, och då spelar tjockleken inte så stor roll. Det behövs ett stort överlapp på stolpen för att det ska bli styvt. De järn man kan köpa i bygghandeln är felkonstruerade. De är alldeles för korta och helt onödigt tjocka. Jag har promenerat runt i villaområdena och studerat olika plank och testat hur svajiga de är. Höga plank med färdiggjutna plintar är alltid svajiga eftersom järnen är för korta, liksom de med platsgjutna men korta järn. De stadigaste planken är de som byggts av kommunens(s entreprenörer) och har specialtillverkade långa plintjärn, minst 40 cm över mark.

Extrakostnaden för specialtillverkade plintjärn är försumbar. Jag betalade runt 80 kr per järn, varmförzinkade efter kapning och håltagning.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
I ditt fall tror jag det är styrkan på muren som är avgörande. Jag antar att du har haft en konstruktör som räknat på hur du ska förstärka muren för att stå emot marktrycket? Förutsatt att den klarar marktrycket så är det nog OK med plintarna som de är utan vidare förstärkning.

Muren är byggd enligt bokens regler i förhållande till dess höjd. Så marktrycket kommer inte bli ett problem...

Men det är inte meningen att den ska stå emot eventuella tryck som kan uppstå från plinten och planket! Jag vill att dom ska vara helt fristående från varandra, som jag skrev i mitt första inlägg. Därför jag funderar på att stadga plintarna enligt mitt förslag ovan....

Känns helt enkelt som att jag förstärker det, så är jag på den säkra sidan!

C crazytok skrev:
OM ni anser att plintarna behöver stadgas, att det inte räcker med 70-90cm djupa plintar med makadam som fyllnadsmassa runtom.
Kan detta vara en lösning att stadga det hela?

Stödplint i mitten, 1m längre bak sedan armeringsjärn imellan dessa som på bild.

[bild]
Skall du staga ditt plank så är det mycket mer effektivt att staga planket och inte plintarna. Hur hade du tänkt skydda armeringsjärnen från att rosta? Skall du "bara" ha armeringsjärn mellan extra plinten och "original" plinten? I så fall stagar det bara åt ett håll, dvs som dragkraft i järnen men inte åt andra hållet. Skall denna staglösning var effektiv måste staget vara styvt och ta både tryck och dragkrafter.

Planket kommer inte stagas mer än infästningen i garaget samt altan. Därimellan är det cirka 15 meter skulle jag tro. Blir bara plintarna ordentligt stumma så skall det inte vara några problem.

Jag tänker mig två armeringsjärn från stödplinten till varje stolp plint. En som går till övre delen av plint, och en som går till nedre delen.... eventuell en eller två mellan stolp plintarna också.
Illustration av förslag till stagning med armeringsjärn för ett plank mellan stödplintar i en trädgård.
Skapa konto

Finns det några alternativ till armeringsjärn om rosten skulle vara ett problem? Är det verkligen ett problem med 10-12mm armeringsjärn? Känns som det bör ta evigheter innan det rostar sönder....

Det absolut bästa ur alla synvinklar är ju att helt enkelt gräva ner gjutrören djupare, några dm ner under murens underkant. Då behöver du inte bekymra dig om stabiliteten. Ser också ut att vara enklare och mindre jobb än dina förslag till stagning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.