H
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sagt att det räcker med att det är lägre fuktighet än inne. Det måste naturligtvis vara så pass torrt att fukten inte kondenserar vid den temperatur som råder där. I långa loppet behövs det dessutom lite marginal.

Förser man väggen med en diffusionsspärr så får man ingen kondensation i väggen. Är det det du menar med att kundensationspunkten hamnar på utsidan?

Är det torrt i väggen så får man inte fuktproblem där. Ett RF under 70% brukar vara en bra tumregel.

Om man tilläggsisolera utvändigt så kommer kondensationspunken att flyttas utåt. Men risken är att det blir kondens i den nya isoleringen. Att det blir i den gamlaväggen är inte sannolikt.
Nej de är inte de jag menar. monterar man en diffspärr så minskar fukten som transporteras ut i väggen och därmed risken för kondensation.
daggpunkten är inte fast på ett ställe i väggen utan flyttas beroende på temperaturer och RF och i tunna väggar med lite isolering (läs äldre byggnader) hamnar ofta daggpunkten utanför väggen. Detta är fakta.

när de är torrt i väggen får man självklart inte fuktproblem, de säger sig själv va? :)

tilläggsisolerar du väggen så kan de bli att daggpunkten som tidigare låg utanför väggen flyttas in i väggen och vad som inte var en fuktkänsligkonstruktion innan blir de efter trots att man tror att man har gjort något bra.
Då kan man montera en diff.spärr som minskar fuktflödet så de aldrig når daggpunkten.


Får jag fråga om du vet vad daggpunkten är? Och om du vet varför fukt kondenserar?
Hade varit bra att veta så vi pratar om samma sak
 
Det var du som skrev att man kan få fuktproblem i väggen när den är torr, inte jag.

Jag vet vad daggpunkt är. Men jag är nyfiken på vilken definition du använder. Dina förklaringar går inte ihop för mig.
 
Daggpunkt är den temperatur där luftens fuktighet kondenserar.

Fukt kondenserar när den relativa luftfuktigheten ökar till 100%. Normalt sett när man sänker temperaturen. Exempelvis när innomhusluft tränger ut i en kall vägg på vintern.

Temperaturen i väggen kommer gradvis att gå från innetemperatur till utetemperatur när man går ut genom väggen. Någon stans på vägen kommer fukten att kondensera om man får ut innelistan där.

Värt att nämnas är att fukt kan vandra även utan konvektion.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Daggpunkt är den temperatur där luftens fuktighet kondenserar.

Fukt kondenserar när den relativa luftfuktigheten ökar till 100%. Normalt sett när man sänker temperaturen. Exempelvis när innomhusluft tränger ut i en kall vägg på vintern.

Temperaturen i väggen kommer gradvis att gå från innetemperatur till utetemperatur när man går ut genom väggen. Någon stans på vägen kommer fukten att kondensera om man får ut innelistan där.

Värt att nämnas är att fukt kan vandra även utan konvektion.
Jo men du nämner helt andra fenomen som inte överensstämmer med din egna definition.
Hur kan du då inte förstå att daggpunkten kan ligga utanför väggen undrar jag?
Vid tunna väggkonstruktioner är hela väggen varm så daggpunkten hamnar utanför väggen och därmed minskar risken för kondensation.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Daggpunkt är den temperatur där luftens fuktighet kondenserar.

Fukt kondenserar när den relativa luftfuktigheten ökar till 100%. Normalt sett när man sänker temperaturen. Exempelvis när innomhusluft tränger ut i en kall vägg på vintern.

Temperaturen i väggen kommer gradvis att gå från innetemperatur till utetemperatur när man går ut genom väggen. Någon stans på vägen kommer fukten att kondensera om man får ut innelistan där.

Värt att nämnas är att fukt kan vandra även utan konvektion.
förövrigt så finns de flertalet sätt fukt kan vandra genom en vägg med de är obefintliga och behöver knappt tas i beaktning när man gör beräkningar.
De är konvektion som spelar roll
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Måste du isolera? Jag kommer aldrig tilläggsisolera vårt hus från 1929. På sin höjd lite mer kutterspån på vinden.
Jag har velat fram och tillbaka länge beträffande detta. Har börjat riva panel nu och den befintliga isoleringen är inte mycket att hänga i julgranen. Hittar springor på flera centimeter på åtskilliga ställen. Under isoleringen finns bara tvåtums plankor.

Frågan är dock i högsta grad berättigad och jag är verkligen inte inne på att bygga om till något lågenergihus. Målet är snarare att minska risken att vattnet fryser under diskhon :)
 
Jag har ett hus från 1850 som jag spånat lite på om man skulle isolera och byta fasad på. Idén jag har är att lägga diffusionsspärr på utsidan av stommen och isolera 15-20cm utanpå det. Det finns inget estetisk kvar att bevsra tyvärr. Alternativet är nog utan spärr och 45mm isolering.
 
Hur mycket trä pratar vi om? Är det en plankstomme eller?

Jag säger absolut inte att tilläggsisolering skulle vara onödigt, men nog får man sätta det i paritet mot vad man har. Vi har inga planer på att tilläggsisolera vår plankstomme. Men å andra sidan är det typ 21cm trä och ingen isolering i annan form.

Hur många kWh drar huset på ett år? :)

Varför skulle vattnet frysa?

Som sagt, mest nyfiken. Vi har blivit rekommenderade från höger och vänster att tilläggsisolera att det nästan kändes som en självklarhet. Men när huset drar 12kWh totalt så inser man snabbt att det inte är rimligt. Men återigen, komfort är också värt mycket! Ören är inte allt :)
 
S
D Daniel 109 skrev:
Jag har ett hus från 1850 som jag spånat lite på om man skulle isolera och byta fasad på. Idén jag har är att lägga diffusionsspärr på utsidan av stommen och isolera 15-20cm utanpå det. Det finns inget estetisk kvar att bevsra tyvärr. Alternativet är nog utan spärr och 45mm isolering.
hur ser väggen ut nu? uppbyggnaden
 
Chrissofsweden: 12kWh kan inte räcka länge.
 
SBH: timmerstomme 6" tror jag. Invändigt är det nog tretex i alla rum, i visa även gips. Ingen isolering i väggarna.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Jag har ett hus från 1850 som jag spånat lite på om man skulle isolera och byta fasad på. Idén jag har är att lägga diffusionsspärr på utsidan av stommen och isolera 15-20cm utanpå det. Det finns inget estetisk kvar att bevsra tyvärr. Alternativet är nog utan spärr och 45mm isolering.
alternativ 1 låter som den lösningen jag hade gjort om jag var du.
 
S
D Daniel 109 skrev:
SBH: timmerstomme 6" tror jag. Invändigt är det nog tretex i alla rum, i visa även gips. Ingen isolering i väggarna.
för att det skall hända något. två lager 50mm och sedan vindspärr.( gärna västkustskiva med vindpapp)
 
H
SBH skrev:
för att det skall hända något. två lager 50mm och sedan vindspärr.( gärna västkustskiva med vindpapp)
tänk bara på att gör du detta så flyttas daggpunkten in i väggen vilket kan skapa problem.
Det måste du lösa också om du väljer ovanstående förslag
 
SBH: Redan 45mm bör göra skillnad på en isolerad vägg. Min timmerstomme motsvarar 45mm i isoleringsvärde.

Hul: Vilken daggpunkt snackar du om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.