Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
nino skrev:
Ribons: du vill skippa plastfolien i väggarna och istället ha ett fuktbroms bestående av lite olika material? bla tapetlim

Min frågeställning för tredje ggr... ville veta hur nkt fukt som tränger igenom en normal vägg Detta var min frågeställning och inget annat. ville höra mig för om det var någon som viste var man kunde få tag på en rapport eller en studie som visar hur fuktigheten minskade i en normalvägg

R
Mikael_L skrev:
Ja den enkla versionen av förklaring är att luften inne har högre temp och lite fukttillskott av våra aktiviteter inomhus så ångtrycket (eg vattenångans differentialtryck) är högre inne än ute.
Detta ångtryck driver en fuktvandring ut genom väggarna, då ångtrycket ute resp inne strävar att nå jämvikt.

Räkneexempel:
Ute har vi en mild vinterdag i jan -4°C och 95% rf.
Då kan vi ur en tabell med mättnadsånghalt få ut att ute är vattenhalten 3,5g *0,95 = 3,325 g/m3 .
och ångtrycket är 437 * 0,95 = 415Pa
[bild]

In i husen brukar vi som regel få precis denna uteluft, in genom ventilation och otätheter.
Och när den sen blivit uppvärmd till 20°C så är fortfarande ånghalten 3,3g/m3

Men då tempen nu är 20°C så är rf nu 3,3 / 17,3 = 19% rf
Och ångtrycket = 2338 * 0,19 = 444 Pa

Sen har utandningsluft, fukt ifrån tonårssonens dusch och sen pastakoket givit ett fukttilsskott i inomhusluften på säg 2gram/m3
Vilket betyder att rf är 5,3/17,3 = 31%
och ångtrycket är 2338 * ,31 = 725 Pa.

Och det är denna ångtrycksskillnad, 725 Pa vs 415 Pa, som driver fuktdiffusionen genom väggen.

Denna del var den enkla delen.
Det knepiga kommer sen.
Diffusionshastigheten i de olika materialen. De nya ev jämviktstillstånden m.a.p fukt och temperatur i varje materialgränsskikt.
Och fuktbuffringskapaciteten och hastigheten i de olika materialen.

Här duger det inte längre med trivalt räknande för få en bra modell.
Bra diagram, visar att ånghalten stiger ganska linjärt med temp. men visar inget om min frågeställning tyvärr

Ribons skrev:
Min frågeställning för tredje ggr... ville veta hur nkt fukt som tränger igenom en normal vägg Detta var min frågeställning och inget annat. ville höra mig för om det var någon som viste var man kunde få tag på en rapport eller en studie som visar hur fuktigheten minskade i en normalvägg

Nej nej det vet jag, men i förlängningen? Jag kan tyvärr inget om hur man räknar ut sånt där :/

R
et finns sååå många fastigheter som är tillägsisolerade som idag har sämre värde än när innan tilläggs isoleringen. vi kan visa det i Lagersberg redan. (E-Tuna) K-fast vart lovad en energibesparing på runt 50% me era räknemetoder och lösningar dom har runt 21-22 % och sjunker. Det finns det rapporter på I MDH professors rum. Ej offentlig pga extremt dåliga resultat. Gran omr har runt 17% 1/4 av kostnaden.Proffessor Björk på KTH har dessa siffror men kommer aldrig att visa dom för någon pga att det är hans ide att tilläggsisolera miljonprogrammet... rena floppen om ni frågar mig. Där fungerade min tess optimalt, att värmen bär med sig fukten in i väggen och gör isoleringen till en ökad problematik.. men men ingen som vill kolla upp eller förjupa sig i det jag säger eller vet (men kan inte förklara på ett sätt som gör att ni fattar mig Jag vet att jag har rätt och det komer att visa sig med tiden. sen får ni tro på er matte , eller isolerings branchenn hur mkt ni vill

H
Ribons skrev:
et finns sååå många fastigheter som är tillägsisolerade som idag har sämre värde än när innan tilläggs isoleringen. vi kan visa det i Lagersberg redan. (E-Tuna) K-fast vart lovad en energibesparing på runt 50% me era räknemetoder och lösningar dom har runt 21-22 % och sjunker. Det finns det rapporter på I MDH professors rum. Ej offentlig pga extremt dåliga resultat. Gran omr har runt 17% 1/4 av kostnaden.Proffessor Björk på KTH har dessa siffror men kommer aldrig att visa dom för någon pga att det är hans ide att tilläggsisolera miljonprogrammet... rena floppen om ni frågar mig. Där fungerade min tess optimalt, att värmen bär med sig fukten in i väggen och gör isoleringen till en ökad problematik.. men men ingen som vill kolla upp eller förjupa sig i det jag säger eller vet (men kan inte förklara på ett sätt som gör att ni fattar mig Jag vet att jag har rätt och det komer att visa sig med tiden. sen får ni tro på er matte , eller isolerings branchenn hur mkt ni vill
bara så jag har förstått dig, stämmer följande?

De är alltid 100% fukt inomhus
Värme transporterar fukt
tillägsisolerade hus är sämre ur energisynpunkt
Du har hittat en tapet inkl. lim som stoppar 95% av all fukt
Varför fukt transporteras mellan två utrymmen beror enbart på värmen i utrymmen
de är högre RF på vår/sommaren än vintern
Konvektion beror på värme
Diffusion är ett material fenomen
JM ska riva hus nu pga att de har diff. spärrar
Du har tillgången till hemliga dokument från KTH som stödjer detta.

Förresten glömde du har ju läst en bok också om grundläggande byggnadsfysik.

• Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Det är inte exakt det du efterfrågar men från 2008 finns en artikel om forskning kring hur mineralull fungerar i situationer då man har fuktläckage inifrån till ullen. Det är intressant att läsa vad som händer med rumsluften i mineralull om man inte har en fullgod ångspärr. Du kan ladda ner den här
http://www.thermocell.se/fakta_rapport/kondens.pdf

Jag tittade litet i denna tråd och vad trådstartaren ribbons skriver.

Man undrar genast vad trådstartaren har för utbildningar och vad hon/han nu jobbar med.
Det kan underlätta för dem som ev. skulle vilja svara henne/honom och att lägga svaren på rätt nivå.

Redigerat:
Ribons: Hur går det med det extremt billiga flerbostadshuset du skulle bygga?

Ribons, påstår du att värmen strålar in och tar med sig fukten igenom fuktspärren?

R
mm något åt et hållet, men ennligt byggforskningsrådet i Dalarna så finns det inga som helst bevisning för att ångspärren skulle ha någon funktion i annat syfte än att samla upp kondensen på isoleringssidan.. Om det finns en studie som kan visa att jag har fel så kapitulerar jag, men inget sådant matrial finns , för enligt en forskare(proffessor på Byggforsknings rådet har sådan tester aldrig gjorts (ja det finns tester om hur eb (1) skiva stoppar/släpper igenom fukt under visa tider. Men inga verklighets baserade tester/studier. Det är det jag frågade efter och inget annat.
Sen att hus medångspärr är sämre i m¨ånga andra avseenden är vida känt (fler och fler pappersvändare börjar komma till den insikten)

R
fukten kan inte gå igenom något, Men där det finns luft finns det fukt (värmen går igenom alla matrial och får luften att släppa sin fukt till värmevågen som tar den med sig (korta bitar itaget) och sen släpper den ifrån sig när den möter svalare luft. Lite gran som en foton gör med ljuset

R
Jag skall göra en test först med ett ny typ av konstruktion, skall bygga ett duschrum utan skivor eller fuktspärrar, vill se hur det funkar innan jag tar mitt första spadtag

R
ja min utb är VVS montör och Elektriker BB!, byggt eget hus , ritat huset sj, kopplat allt sj. vart aktiv inom byggsektorn i ca 30 år.
Själv då ?

R
Prof björk ger jag inte ett öre för. han duger inte till (det vet vi men fakta så.

Ribons skrev:
fukten kan inte gå igenom något, Men där det finns luft finns det fukt (värmen går igenom alla matrial och får luften att släppa sin fukt till värmevågen som tar den med sig (korta bitar itaget) och sen släpper den ifrån sig när den möter svalare luft. Lite gran som en foton gör med ljuset
Hm, fukten går fint igenom min jacka när det regnar, helt oberoende värme och fotoner...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.