76 258 läst · 186 svar
76k läst
186 svar
Takbyte (Allt görs av firma)
Ja den började med att ställningen riggades om. Vi kan använda dörren men den är så sned att man måste ta i rätt rejält för att öppna och stänga. Tyvärr har den inga karmskruvar, den är spikad i karmen
När vi väl rivit entretaket får vi räta upp dörren, det ska nog gå.
Vår snickare var ensam idag oxå men när firmans koordinator besökte oss i morse sade han att det ska komma två killar till så de ska vara tre tills vårt tak är färdigt, vilket förhoppningsvis är på tisdag nästa vecka. De har ju varit hos oss läääänge och helt ärligt så är jag less på containers, verktygsvagn, manskapsbod, virkeshögar etc etc. Men främst vill jag ha tyst! på taket.
Jag är ju lite petig av mig och idag noterade jag en röd bräda som jag inte tycker passar in på det hus som vi nu gör om med ny panel som målas vitt. Frågade snickaren som visade hur fotplåten kommer sitta och då syns den röda brädan!!! Jag trodde plåten skulle dölja hela.
Så jag hade inget val...efter middagen var det upp på ställningen med skrapa, stålborste och vit färg.
När vi framöver gör klart den nya panelen med en liten takfot så blir det bra.
Gick runt fastigheten och hittade garagets takfot...med spikar som stack ut. Mindre bra. Påpekade detta så de måste kapas, sådär vill jag inte ha det. Det är ju säkert bara jag som ser dem men det ska vara slätt, tycker jag.
När vi väl rivit entretaket får vi räta upp dörren, det ska nog gå.
Vår snickare var ensam idag oxå men när firmans koordinator besökte oss i morse sade han att det ska komma två killar till så de ska vara tre tills vårt tak är färdigt, vilket förhoppningsvis är på tisdag nästa vecka. De har ju varit hos oss läääänge och helt ärligt så är jag less på containers, verktygsvagn, manskapsbod, virkeshögar etc etc. Men främst vill jag ha tyst! på taket.
Jag är ju lite petig av mig och idag noterade jag en röd bräda som jag inte tycker passar in på det hus som vi nu gör om med ny panel som målas vitt. Frågade snickaren som visade hur fotplåten kommer sitta och då syns den röda brädan!!! Jag trodde plåten skulle dölja hela.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag hade inget val...efter middagen var det upp på ställningen med skrapa, stålborste och vit färg.
Logga in
Skapa konto
När vi framöver gör klart den nya panelen med en liten takfot så blir det bra.
Gick runt fastigheten och hittade garagets takfot...med spikar som stack ut. Mindre bra. Påpekade detta så de måste kapas, sådär vill jag inte ha det. Det är ju säkert bara jag som ser dem men det ska vara slätt, tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Tre hantverkare på plats.
Hängrännor, kapning av läkt och en massa fix inför pannornas leverans.
Visste inte att det krävs så många krokar, en väääldig skillnad mot vårt gamla vattenavrinning.
En lärdom från idag är att när man dränerar, vilket vi gjorde 2014, så borde man titta på takets vattenavrinning för att få till det så bra som möjligt.
Vår baksida har idag endast ett stuprör med vattenavrining ned i dräneringen. Det innebär en mycket lång väg för vattnet så bäst vore att ha två stuprör tyckte en av killarna. Men jag tog beslutet att ha den långa vattenvägen, jag gillar inte stuprör med utkast vid källaren alt att ha ovanliggande gula fula rör. Bild fr tidigare med svart lång ränna.
De har påbörjat fundering kring den konstiga vinkeln mellan huskropparna. Det var rönndalen i den här vinkeln som började läcka och som gjort stora vattenskador på vårt garage, så jag sade till killarna att här ska det vara tätt!
Nej! Jag tycker verkligen inte att detta är ett roligt projekt. Det är stökigt, högljutt och tar så himla lång tid. Då jag just nu befinner mig hemma varje dag (distansstudent) så påverkas jag ju värre av det jämfört om jag vore på annan plats och jobbade. Men för hundarnas skull är det tur att jag är hemma, de blir enormt påverkade av alla ljud på taket. Att lämna dem ensamma går inte bra.
Hängrännor, kapning av läkt och en massa fix inför pannornas leverans.
Visste inte att det krävs så många krokar, en väääldig skillnad mot vårt gamla vattenavrinning.
Logga in
Skapa konto
En lärdom från idag är att när man dränerar, vilket vi gjorde 2014, så borde man titta på takets vattenavrinning för att få till det så bra som möjligt.
Vår baksida har idag endast ett stuprör med vattenavrining ned i dräneringen. Det innebär en mycket lång väg för vattnet så bäst vore att ha två stuprör tyckte en av killarna. Men jag tog beslutet att ha den långa vattenvägen, jag gillar inte stuprör med utkast vid källaren alt att ha ovanliggande gula fula rör. Bild fr tidigare med svart lång ränna.
Logga in
Skapa konto
De har påbörjat fundering kring den konstiga vinkeln mellan huskropparna. Det var rönndalen i den här vinkeln som började läcka och som gjort stora vattenskador på vårt garage, så jag sade till killarna att här ska det vara tätt!
Logga in
Skapa konto
Nej! Jag tycker verkligen inte att detta är ett roligt projekt. Det är stökigt, högljutt och tar så himla lång tid. Då jag just nu befinner mig hemma varje dag (distansstudent) så påverkas jag ju värre av det jämfört om jag vore på annan plats och jobbade. Men för hundarnas skull är det tur att jag är hemma, de blir enormt påverkade av alla ljud på taket. Att lämna dem ensamma går inte bra.
Redigerat:
Jag har också nån meter för långt enligt reglerna när man ska ha ett stuprör eller 2.
Eftersom det bara var 1 tidigare på dom sidor det skulle vara 2 enligt dagen stanrdard så fortsatte jag med det och det funkar utan problem
Eftersom det bara var 1 tidigare på dom sidor det skulle vara 2 enligt dagen stanrdard så fortsatte jag med det och det funkar utan problem
jag har 15 meter hängränna till 1 stuprör på ena sidan. ca 100m2 takTheGame skrev:
det funkar kanon.
har inte sett någon överbelastning ännu, och om det händer 1 gång vart 5:e år så vad gör det?
det blir blötare när det regnar sidledes i vinden
Vår takyta är ca 250 kvm, låglutande tak. Har två hängrännor med var sitt stuprör på ena sidan (huset är 24m långt). Fungerar mycket bra. Har hänt en gång vid ett enormt skyfall att det rann över. Det viktiga är att man dimensionerar rätt på rännor och stuprör, våra är ganska stora.
Nu syns det!
Leverans av pannor, utplacering på taket i små högar för att sedan läggas korrekt.
Närbild av fågelband, hängränna med fotplåt. (Heter det fågelband?)
På långt håll kan man ana hur fint det kommer bli (tycker jag).
Leverans av pannor, utplacering på taket i små högar för att sedan läggas korrekt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Närbild av fågelband, hängränna med fotplåt. (Heter det fågelband?)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På långt håll kan man ana hur fint det kommer bli (tycker jag).
Logga in
Skapa konto
När killarna tog helg såg det ut så här:
Ränndal på gång. Plåten är röd mot det tegelröda taket så just nu syns färgskillnaden rätt mycket men med lite smuts efter ett tag så blir det bra.
Det här hörnet har vållat oss några vattenfall så nu garderar vi mot framtida sådana.
Garagetaket är fortfarande olagt men tre vtakets fyra halvor har takpannor.
Sista helgen med ställning, nu ut och fixa mer fasad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ränndal på gång. Plåten är röd mot det tegelröda taket så just nu syns färgskillnaden rätt mycket men med lite smuts efter ett tag så blir det bra.
Logga in
Skapa konto
Det här hörnet har vållat oss några vattenfall så nu garderar vi mot framtida sådana.
Logga in
Skapa konto
Garagetaket är fortfarande olagt men tre vtakets fyra halvor har takpannor.
Sista helgen med ställning, nu ut och fixa mer fasad.
Håller inte med dig. Jag bytte mitt tak förra sommaren och kapade mina ränndalar på taket, dock inte över plåten utan jag flyttade in måttet en pannrad.DMOL skrev:
När jag var klar spolade jag av med vattenslang, det som blev kvar var borta efter några veckor och inget syns nu.
Jag har svarta betongpannor och där ser man tydligt om något skulle vara kvar.