Toppen, hoppas allt fortlöper väl nu :)
 
Ja den började med att ställningen riggades om. Vi kan använda dörren men den är så sned att man måste ta i rätt rejält för att öppna och stänga. Tyvärr har den inga karmskruvar, den är spikad i karmen :(
När vi väl rivit entretaket får vi räta upp dörren, det ska nog gå.

Vår snickare var ensam idag oxå men när firmans koordinator besökte oss i morse sade han att det ska komma två killar till så de ska vara tre tills vårt tak är färdigt, vilket förhoppningsvis är på tisdag nästa vecka. De har ju varit hos oss läääänge och helt ärligt så är jag less på containers, verktygsvagn, manskapsbod, virkeshögar etc etc. Men främst vill jag ha tyst! på taket.

Jag är ju lite petig av mig och idag noterade jag en röd bräda som jag inte tycker passar in på det hus som vi nu gör om med ny panel som målas vitt. Frågade snickaren som visade hur fotplåten kommer sitta och då syns den röda brädan!!! Jag trodde plåten skulle dölja hela.
Takfot på hus med vitmålad panel och en röd bräda som ska täckas av fotplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag hade inget val...efter middagen var det upp på ställningen med skrapa, stålborste och vit färg.
Nymålad vit panel på hus med skuggor av byggnadsställning invid röd bräda och takplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi framöver gör klart den nya panelen med en liten takfot så blir det bra.

Gick runt fastigheten och hittade garagets takfot...med spikar som stack ut. Mindre bra. Påpekade detta så de måste kapas, sådär vill jag inte ha det. Det är ju säkert bara jag som ser dem men det ska vara slätt, tycker jag.

Vit panelvägg med ventilationsspalter och en hörndel av takfoten som behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy underifrån av en ny vitmålad panelvägg och takfot mot en klarblå himmel, med synliga spikhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tre hantverkare på plats.
Hängrännor, kapning av läkt och en massa fix inför pannornas leverans.
Visste inte att det krävs så många krokar, en väääldig skillnad mot vårt gamla vattenavrinning.
Takstolar och läkt med monterade hängrännor och krokar, på en byggarbetsplats i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lärdom från idag är att när man dränerar, vilket vi gjorde 2014, så borde man titta på takets vattenavrinning för att få till det så bra som möjligt.
Vår baksida har idag endast ett stuprör med vattenavrining ned i dräneringen. Det innebär en mycket lång väg för vattnet så bäst vore att ha två stuprör tyckte en av killarna. Men jag tog beslutet att ha den långa vattenvägen, jag gillar inte stuprör med utkast vid källaren alt att ha ovanliggande gula fula rör. Bild fr tidigare med svart lång ränna.
Hus med ställningar för renoveringsarbete och en lång svart hängränna på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De har påbörjat fundering kring den konstiga vinkeln mellan huskropparna. Det var rönndalen i den här vinkeln som började läcka och som gjort stora vattenskador på vårt garage, så jag sade till killarna att här ska det vara tätt!

Takarbete med röd hängränna, kapad läkt och arbetsmaterial på svart takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nej! Jag tycker verkligen inte att detta är ett roligt projekt. Det är stökigt, högljutt och tar så himla lång tid. Då jag just nu befinner mig hemma varje dag (distansstudent) så påverkas jag ju värre av det jämfört om jag vore på annan plats och jobbade. Men för hundarnas skull är det tur att jag är hemma, de blir enormt påverkade av alla ljud på taket. Att lämna dem ensamma går inte bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
Jag har också nån meter för långt enligt reglerna när man ska ha ett stuprör eller 2.
Eftersom det bara var 1 tidigare på dom sidor det skulle vara 2 enligt dagen stanrdard så fortsatte jag med det och det funkar utan problem
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
TheGame skrev:
Jag har också nån meter för långt enligt reglerna när man ska ha ett stuprör eller 2.
Eftersom det bara var 1 tidigare på dom sidor det skulle vara 2 enligt dagen stanrdard så fortsatte jag med det och det funkar utan problem
jag har 15 meter hängränna till 1 stuprör på ena sidan. ca 100m2 tak

det funkar kanon.

har inte sett någon överbelastning ännu, och om det händer 1 gång vart 5:e år så vad gör det?

det blir blötare när det regnar sidledes i vinden
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Hemmakatten
Vår takyta är ca 250 kvm, låglutande tak. Har två hängrännor med var sitt stuprör på ena sidan (huset är 24m långt). Fungerar mycket bra. Har hänt en gång vid ett enormt skyfall att det rann över. Det viktiga är att man dimensionerar rätt på rännor och stuprör, våra är ganska stora.
 
  • Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Nu syns det!
Leverans av pannor, utplacering på taket i små högar för att sedan läggas korrekt.
Arbetsplats med lyftkran och arbetare på byggnadsställning vid takläggningsprojekt, med material på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av tak med pannor utplacerade i högar och synligt fågelband nära hängränna och fotplåt, på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takpannor utplacerade i högar på ett tak under konstruktion, detalj av fågelband och hängränna syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av fågelband, hängränna med fotplåt. (Heter det fågelband?)

Närbild av ett rött fågelband på ett silverfärgat tak med svarta och vita plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild på röda tegelpannor, ett så kallat fågelband och en vit hängränna mot en byggnads vit fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På långt håll kan man ana hur fint det kommer bli (tycker jag).

Hus med byggställningar, takpannor utplacerade i högar, och synliga takdetaljer som hängrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
När killarna tog helg såg det ut så här:
Byggnadsställning runt hus med ränndal i rött mot tegelrött tak, klarblå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad ränndal på tegelrött tak, röd plåt synlig, med byggställning intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ränndal på gång. Plåten är röd mot det tegelröda taket så just nu syns färgskillnaden rätt mycket men med lite smuts efter ett tag så blir det bra.

Röd ränndal som är nylagt mot tegelrött tak, med skarp färgkontrast och delvis lagda takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här hörnet har vållat oss några vattenfall så nu garderar vi mot framtida sådana.

Ränndal som är under konstruktion på ett tegelrött tak, ny vit plåt kontrasterar det röda taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garagetaket är fortfarande olagt men tre vtakets fyra halvor har takpannor.

Sista helgen med ställning, nu ut och fixa mer fasad.
 
  • Gilla
Gislaved6 och 2 till
  • Laddar…
D
Ser ut som de tänker kapa pannorna på taket... ingen bra ide! Hoppas de tar ner dem innan.
 
De kan ju lägga kartong eller något under för att inte få gnistor på plåten.
 
De har kapat en hel sida och det gjordes på backen så de kanske gör så även med ränndalens pannor. De ligger nog där för att ritas på, tror jag.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
K
18 dagar. Är det inkl. helgen?
 
D
Noseone skrev:
De kan ju lägga kartong eller något under för att inte få gnistor på plåten.
Det är inte bara underliggande plåten som påverkas, dammet som fastnar på resten av pannorna är svår att få bort.
 
DMOL skrev:
Det är inte bara underliggande plåten som påverkas, dammet som fastnar på resten av pannorna är svår att få bort.
Håller inte med dig. Jag bytte mitt tak förra sommaren och kapade mina ränndalar på taket, dock inte över plåten utan jag flyttade in måttet en pannrad.

När jag var klar spolade jag av med vattenslang, det som blev kvar var borta efter några veckor och inget syns nu.

Jag har svarta betongpannor och där ser man tydligt om något skulle vara kvar.
 
D
Hur vet du att de tänker spola av taket omgående? :D
Brukar vara mer regel än undantag att de gör det vid avetablering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.