"Vår baksida har idag endast ett stuprör med vattenavrining ned i dräneringen"
Jag hoppas att det är fel. Takavrinning ska inte gå ner i dräneringen.
 
Daniel 109 skrev:
"Vår baksida har idag endast ett stuprör med vattenavrining ned i dräneringen"
Jag hoppas att det är fel. Takavrinning ska inte gå ner i dräneringen.
Ja det är fel, inte dräneringen, det är jag som inte är så haj på alla termer :confused:
 
Några vindskivor klara.

Vit husfasad med nylagd svart vindskiva vid taket och nyrenoverat trädgårdsförråd intill garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med röda tegelpannor, vindskivor och svart plåttak på trädgårdsförråd intill garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat hus med nytt rött tak och byggnadsställningar bredvid, trädgårdsförråd anslutet till garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindskivan vid plasttaket är på gång, tror de sätter den uppifrån.
Hus med ny vindskiva och pågående takarbete, ställning, och trädgårdsförråd dikt an mot garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställningsfirman var här och plockade ned där taket är färdigt. Sååån tur att min man och jag var ute i kylan och fixade ventilerna på fasaden igår kväll, så slapp vi stå på stege.

Innan jag beställde taket blev jag lite taknojig och gick och tittade på alla tak i området, hur folk valt färger på vindskiveplåtar, betong, tegelpannor etc etc. Jag är supernöjd med alla våra val! Sen självklart blir det ju ännu större skillnad då,fasaden oxå ändras, men det ser fint ut.

Här gjorde de en snygg lösning då vi byggt vårt trädgårdsförråd dikt an mot garaget. Jag fick välja vit el svart plåt, självklart valde jag svart.
Närbild av en takkant med en svart vindskiva intill tegelpannor och plasttak, smuts synlig från takarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skorstensbulan är kvar på backen
Röd vindskiveplåt med bågform och kedja ligger på en grusyta framför en blå container.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lärdom igen - det blir smutsigt!
(De har kapat uppe på taket men med skydd under men dammet måste ju ta vägen någonstans...nedåt). Vi kommer att få tvätta fasaden oxå men det är mer pga all mossa som låg på gamla taket.
Trätrall täckt med fint damm vid en terrass, indikation på nyligen utförda byggarbeten i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tänk om någon varit på mitt jobb och plåtat varje detalj av utfört arbete och sedan kommenterat detta :confused: Hantverkare har det inte lätt.:(
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
DMOL skrev:
Har man inte avtalat om att pannorna ska se ut på ett visst sätt vid avetablering har man inget att komma med om man nu inte har anllitat någon ovanligt frikostig hantverkare.
Nej eller hur. Vad du menar är att om jag anlitar en firma som lägger om mitt tak och de repar alla pannor så har jag ingenting att komma med för att det inte påverkar funktionen?

Är det likadant om jag får lagt klinkers i hallen eller det gäller bara takpannor?
 
D
G-83 skrev:
Nej eller hur. Vad du menar är att om jag anlitar en firma som lägger om mitt tak och de repar alla pannor så har jag ingenting att komma med för att det inte påverkar funktionen?

Är det likadant om jag får lagt klinkers i hallen eller det gäller bara takpannor?
Du har alltid rätt att reklamera ett fel enligt konsumenttjänstlagen
9 § Tjänsten ska anses felaktig, om resultatet avviker från
1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse,
2. sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
3. vad som därutöver får anses avtalat.
Problemet när det kommer till utseende är dock att det kan bli svårt att få rätt i en eventuell tvist om du inte kan bevisa att arbetet ej utförts på ett fackmässigt sätt. Är det en fråga om skada till följd av ej fackmässig utförd tjänst eller normalt slitage som hantverkaren kommer hävda är en del av arbetet och man får räkna med dvs, att pannor blir utsatta för slitage när de monteras? Beror felet på leverans från tillverkaren osv?

Tar du dit en besiktningsman kommer denna inte protokollföra utseende på en repig panna som ett nedslag eftersom funktionen på pannan är densamma. Är pannan å andra sidan trasig, då fyller den naturligtvis inte sin funktion. Om jag inte minns helt fel, står det både Benders och Moniers anvisningar att pannor ska inte kapas på taket, vilket är en instruktion om hur arbetet ska utföras fackmässigt men enligt 4 § kan du behöva avtala om att hantverkaren ska följa sådana instruktioner faktiskt.

I övrigt utgår man alltid från vad avtalet säger. Har du skrivit in att du förväntar dig att taket och din egendom ska städas och se ut på ett visst sätt vid avetablering, då är det som gäller.

Nu kanske det här var i en skitdetalj i det stora hela om en panna är repig (annat än att det börjar växa mossa snabbare och färgen vittrar bort med tiden), men det brukar ju dyka upp trådar lite då och då om trägolv där utseende verkar vara en central fråga.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Du har inte fler bilder på hur ränndalen ser ut?

Jag är nyfiken på hur de har gjort på den sidan där pannorna har "räfflorna" mot ränndalen och där små bitar fattas på en av dina bilder.
 
Nu har hantverkarna lämnat gården!! Tjoho! Kvar står överfyllda containers, verktygsvagn, manskapsbod och byggställning men de ska tas bort innan helgen.
Jag gick med på besiktningen och det var intressant hur många detaljer som kollades.
Vi har nu ett helt, tätt tak som är jättefint. Jag är så nöjd med färgvalet. Så skönt att det äntligen är klart! (nästan)

Nytt rött tak på hus, byggställningar, en container med byggavfall och verktygsvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat rött hustak med byggställningar och skorsten i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat tak och fasad på en byggnad, med tegelpannor och vita trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett nytt tegelrött tak med snöfångare under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar dock är att muraren ska mura skorstenen samt att skorstensbulan skall monteras och ytterligare en ventilationshuv ska monteras. Jag återkommer med bilder när det är gjort och att ställningsrna är borttagna.

Här är Jesper, vår takkille som stått ut med alla konstigheter vårt tak bjöd på i lite sol, snö, regn och även lite hagel samt kyla. Han har jobbat hos oss hela tiden, även ensam i många dagar och med sällskap nu på slutet.
Leende hantverkare i skyddshjälm och solglasögon framför takarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite suddig, men trevlig.

De lät ställningen stå ikväll för att vi skulle kunna riva vårt entretak, så nu är även det borta och nu får de gärna hämta ställningen. Så schysst av dem.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Att de godkände att nocken ligger utanför plåten är konstigt.
Nockpannan ska ligga under plåten.
 
D
Så här ska det se ut, pannan under vattbräda eller vindskiveplåt
yttertakets-olika-delar.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
MrNice80 och 1 till
  • Laddar…
DMOL skrev:
Så här ska det se ut, pannan under vattbräda eller vindskiveplåt
[bild]
plåten går ju över till andra takhalvan.

vattbräda som du visar slutar på topp...
 
Firman använder en nocktätning, som en tjock duk som sitter vid nock, vid ränndalarnas möte längst upp. Har inget foto. Men med den duken som tätar så behöver kanske inte nockpannan vara under plåten.
 
Jag brukar alltid lägga nockpannan under vindskiveplåten också.
Men hos den senaste kunden jag var hos fick jag åka och lägga om nocken likadant som denna snickare gjort.
Kundens pappa var tydligen någon mellanchef på NCC och han sa att det stod i HusAMA att nocken ej skulle ligga under plåten.
Tror dock skillnaden mellan om man lägger över under eller stöter mot plåten inte spelar någon större roll idag med nockband monterat under.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag har gått omkring i vårt område idag och tittat uppåt och kan konstatera att det finns många olika sätt att lägga nockpannorna. Jag tycker vårt tak är snyggt lagt och jag är nöjd.
Tack Taksmide AB i Borlänge!
 
  • Gilla
Drömtroll och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.