15 446 läst · 98 svar
15k läst
98 svar
Många lägenheter som byggs är skräp
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Men du har fler inlägg tidigare i tråden som du gärna får utveckla.
Förvånar iofs inte om detta stämmer, jag tycker man ser samma sak med allt - upplevd kvalitet (dvs yta och funktion) förbättras på produkter medan verklig kvalitet, reparerbarhet och långsiktig hållbarhet minskar.
På vitvaror, TV-apparater, mobiler och bilar kan det ju funka, med livslängder på 3-15 år, men ett hus ska ju förhoppningsvis kunna stå 100-200 år.
Tråkigt om detta korrelerar med "bostadsbubblan", så att med lite otur föreningarnas kostnader skjuter i höjden samtidigt som räntor går upp och prisbilden stannar av eller sjunker. Då är det kanske inte så lätt att öka på lån och avgiftshöjningar för att finansiera renoveringar pga dålig byggkvalitet och för lågt avsatta pengar för underhåll mm.
På vitvaror, TV-apparater, mobiler och bilar kan det ju funka, med livslängder på 3-15 år, men ett hus ska ju förhoppningsvis kunna stå 100-200 år.
Tråkigt om detta korrelerar med "bostadsbubblan", så att med lite otur föreningarnas kostnader skjuter i höjden samtidigt som räntor går upp och prisbilden stannar av eller sjunker. Då är det kanske inte så lätt att öka på lån och avgiftshöjningar för att finansiera renoveringar pga dålig byggkvalitet och för lågt avsatta pengar för underhåll mm.
Det är bra, det är väl exakt detta som hela diskussionen handlar om.hul skrev:ja men du vet uppenbart inte hur ett bygge funkar.
Spelar ju ingen roll vad de står på kläderna på dom som arbetar där.
Är ju inte byggföretagen som bestämmer hur huset ska byggas. De kan ju vara två olika beställare på de husen du sett.
Bara för de står ett namn på kläderna på de som arbetar är de ju klart inte dom som är beställare av husen.
säg att hus 1 kan ju entreprenören bygge åt en privatbeställare i samverkan.
På detta blir de ju klart en typ av lösning
Hus 2 kan samma entreprenör bygga åt en annan beställare typ kommunen som då har helt andra krav som beställare
hus 3 bygger entreprenören i egen regi.
dessa alternativen kan ju fortsätta i oändlighet med lika många lösningar på konstruktioner.
bara entreprenadformen kommer ju spela otrolig roll, totalentreprenad gentemot utförandeentreprenad.
Detta är väldigt normalt bara åka till vilket område som helt som utvecklas nu så kommer du se många olika lösningar på samma problem.
Att det beställaren som väljer material och utförande, och när beställaren är ett hyresbolag som tänker sig att äga och förvalta husen i 50+ år så väljer man i första hand material och utföranden som har längre hållbarhet och lägre driftskostnader över tid. Däremot får säkert jätteexklusivt kakel i badrummen stryka på foten, får att hålla ner byggkostnaden i någon ände.
Men när huset ska bli bostadsrätter så bygger man säkert ofta främst för att lägenheterna ska vara lättsålda till den första BR-ägaren, och längre än till den dagen sträcker sig inte det ekonomiska planerandet.
Så alla lösningar som ger flashigare "yta" men lägre kvalitet och högre kostnader över tid, går bra att välja.
Beroende på del av byggnaden så bygger man i olika livslängdskategorier.JohanLun skrev:Förvånar iofs inte om detta stämmer, jag tycker man ser samma sak med allt - upplevd kvalitet (dvs yta och funktion) förbättras på produkter medan verklig kvalitet, reparerbarhet och långsiktig hållbarhet minskar.
Livslängdsklass 5 = 100år (Ej åtkomligt för inspektion och underhåll) osv.
Ett hus klarar stå 100 år men de ska ju underhållas med klart under tiden, självklart håller inte alla konstruktionsdelar lika länge och de är de inte konstruerade för att göra av flera anledningar.
om man tar betongkonstruktioner som ett exempel så skiljer sig uppbyggnaden i olika delar även hur länge de ska hålla.
Här hade man ju kunnat gå upp i bättre täckskikt och lägre VCT, pumpat in luft i betongen osv. så man kom upp i högre klass men de finns ju anledningar att man inte gör de med
Och likväl är det vanligt i nutida nybyggen att man hittar armeringar alldeles i betongytan och dräneringar som inte fungerar och fuktiga betonggolv och alla möjliga slags tokerier som inte syns. Kvalitetsklassen 100 år kan i praktiken vara gjord för att fungera i 10 år i allra bästa fall.
Man ser det överallt här i Finland och utgående från det lilla jag har sett i Sverige har jag inga skäl att tro att det skulle vara annorlunda där.
Kunderna är besatta av dyra ytor och lågt pris och de flesta företagen anpassar sig till det.
Likväl finns det ett fåtal företag som bygger i alla fall någorlunda ordentligt. De är värda ett hedersomnämnande men de är få.
Man ser det överallt här i Finland och utgående från det lilla jag har sett i Sverige har jag inga skäl att tro att det skulle vara annorlunda där.
Kunderna är besatta av dyra ytor och lågt pris och de flesta företagen anpassar sig till det.
Likväl finns det ett fåtal företag som bygger i alla fall någorlunda ordentligt. De är värda ett hedersomnämnande men de är få.
du bara gissar, vad vet du om detta?heimlaga skrev:Och likväl är det vanligt i nutida nybyggen att man hittar armeringar alldeles i betongytan och dräneringar som inte fungerar och fuktiga betonggolv och alla möjliga slags tokerier som inte syns. Kvalitetsklassen 100 år kan i praktiken vara gjord för att fungera i 10 år i allra bästa fall.
hur kan du med att säga att de bara finns ett fåtal företag som bygger ordentligt, självklart är de tvärtom.
Privatpersoner:
tar in 5 offerter, sedan klagar man att de är dyrt.
tar den billigaste. vad tror du man får?
Tyvärr pratar du smörja hul.
Jag har arbetat åt några olika byggfirmor och sett hur det går till.
Speciellt kommer jag ihåg ett hus där nedervåningen måste blåsas ur totalt och saneras igen bara tre-fyra år efter att vi hade varit där och "fuktsanerat" för 100000 euro (en miljon kronor). Det var synd om kunderna. Jag erbjöd dem att komma och vittna i rätten mot min förre arbetsgivare men kundfamiljen vågade inte stämma företaget.
Sedan jag hade vaknat ur inbillningen att allt var bra blev det en vana att hålla ögonen öppna alltid då jag har ärende förbi ett bygge även om jag inte arbetar där. Det är mycket man får se.
Speciellt kommer jag ihåg ett hus där nedervåningen måste blåsas ur totalt och saneras igen bara tre-fyra år efter att vi hade varit där och "fuktsanerat" för 100000 euro (en miljon kronor). Det var synd om kunderna. Jag erbjöd dem att komma och vittna i rätten mot min förre arbetsgivare men kundfamiljen vågade inte stämma företaget.
Sedan jag hade vaknat ur inbillningen att allt var bra blev det en vana att hålla ögonen öppna alltid då jag har ärende förbi ett bygge även om jag inte arbetar där. Det är mycket man får se.
bara för du varit på ett bygg som var dåligt så betyder de väll inte att de bara finns ett fåtal som är hederliga?heimlaga skrev:Tyvärr pratar du smörja hul.
med ett sånt påstående borde man ha lite mer på fötterna.
ganska pinsamt uttalande speciellt om man vet hur noggranna kontroller och regler de finns i byggbranschen.
men jag säger inte att de inte finns klåpare de gör de som i alla andra branscher men då får man göra allt man kan för att undvika dessa och de gör absolut inte folk
Det där var bara det värsta exemplet av många jag själv har varit med om att fuska till eller reparera efter att andra har fuskat.
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag har tagit för vana att lägga märke till byggfusk också på byggen där jag inte arbetar. Därav har jag fått uppfattningen att kvaliteten är bara en liten aning bättre i Sverige än här.
Hellre säger jag pinsamma saker än osanna saker.
Kejsaren är naken......... och jag tycker inte att politisk korrekthet skall få hindra mig från att se vad jag ser och berätta om iakttagelserna.
Om du läser mitt inlägg så ser du att jag har tagit för vana att lägga märke till byggfusk också på byggen där jag inte arbetar. Därav har jag fått uppfattningen att kvaliteten är bara en liten aning bättre i Sverige än här.
Kejsaren är naken......... och jag tycker inte att politisk korrekthet skall få hindra mig från att se vad jag ser och berätta om iakttagelserna.
Vet inte ens vad jag ska svara på den texten eller om de fanns något att svara på.heimlaga skrev:Det där var bara det värsta exemplet av många jag själv har varit med om att fuska till eller reparera efter att andra har fuskat.
Jag har iaf arbetat hela mitt liv på entreprenad sidan och mesta dels på de största företagen i norden.
Och jag har bara sett allt bli mycket bättre på allt från säkerhet, egenkontroller, fukt, konstruktionslösningar ja i princip de mesta.
Självklart har de varit snesteg här och där för jag vet någon kommer skriva enstegstätad fasad.
Där håller jag med att just en variant inte var bra men de ska man ju inte belasta entreprenören för de var ju en lösning som var godkänd och som ofta beställdes av beställaren.
Man ska inte glömma heller att de är inte entreprenören som avgör hur de ska byggas lösningar och material utan ofta beställaren som gör detta.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Ja, enkelgips på innerväggar utan ljudisolering och strömbrytare på konstiga placeringar m.m.
Jag skulle inte vilja köpa en sådan bostadsrätt.
//Patrik
Jag skulle inte vilja köpa en sådan bostadsrätt.
//Patrik
Men de är ju precis de jag säger, tror du det är entreprenören (PEAB, Skanska osv..) som avgör om de ska vara enkel gips eller inte.Patrik_Hed skrev:
Nä de är beställaren som gör de alltså du och jag när vi bygger själva eller kommunen m.m.
Om du beställer enkelgips på innerväggar tror du entreprenören då kommer isolera, montera dubbelgips och plyfa i alla väggar?
Nej självklart får du precis de du har angivit och betalat för.
Entreprenören räknar ju på jobbet i konkurrens med många andra entreprenörer då måste man ju räkna på samma villkor annars hade man kunnat kastat in handduken direkt
Ja, hul, det är ju just det byggbolag som bygger spekulationsbyggda bostadsrätter gör, och som hela denna diskussionstråd handlar om. De bestämmer enväldigt utförande och fokuserar då på ytan, eftersom det är det som driver priset. Enskilda underentreprenörer skall följa handling, det är riktigt, men om det är en funktionsentreprenad har de också stora möjligheter att välja ett billigare alternativ, förutsatt de kan påvisa att funktionen blir densamma. Det är den sällan, men det slinker igenom.
Det förfarande Du anger avser renodlade utförandentreprenader, vilka är relativt ovanliga.
Men det finns ett otal undersökningar som styrker det Jonas anför. Det finns 100-tals rapporter som säger detsamma. http://www.byggvarlden.se/sverige-pa-vag-att-bli-ett-u-land-57704/nyhet.html
http://www.chalmers.se/sv/institutioner/cee/nyheter/Sidor/Skenet-bedrar-byggfusket-ökar.aspx
OM det nu är så att Du arbetar på ett företag som bygger med kvalitet och ändå kan fortsätta existera är Du att gratulera. Jag skriver bland annat i en tidning, "Hållbart Byggande", som vill premiera kvalitet och avslöja grönmålare. Kan Du ge mig förslag på ett objekt Du medverkat i att uppföra skall vi granska det och lyfta fram det som ett gott exempel. Gudarna skall veta att sådana behövs, nu mer än någonsin!
Det förfarande Du anger avser renodlade utförandentreprenader, vilka är relativt ovanliga.
Men det finns ett otal undersökningar som styrker det Jonas anför. Det finns 100-tals rapporter som säger detsamma. http://www.byggvarlden.se/sverige-pa-vag-att-bli-ett-u-land-57704/nyhet.html
http://www.chalmers.se/sv/institutioner/cee/nyheter/Sidor/Skenet-bedrar-byggfusket-ökar.aspx
OM det nu är så att Du arbetar på ett företag som bygger med kvalitet och ändå kan fortsätta existera är Du att gratulera. Jag skriver bland annat i en tidning, "Hållbart Byggande", som vill premiera kvalitet och avslöja grönmålare. Kan Du ge mig förslag på ett objekt Du medverkat i att uppföra skall vi granska det och lyfta fram det som ett gott exempel. Gudarna skall veta att sådana behövs, nu mer än någonsin!
Nej entreprenören bestämmer inte där har du fel, de är beställaren som gör detta.
sedan finns de olika entreprenadformer de vet jag självklart.
utförandeentreprenad som bestämmer beställaren i princip allt.
totalentreprenad har entreprenören mer svängrum att hitta bättre lösningar och detta är väldigt fördelaktigt.
Men vi ska vara medvetna om att totalentreprenader finns i princip inte i dagens läge. Utan man kallar de totalentreprender men i själva verket är de styrda entreprenader men väldigt strikt svängrum.
Nu på senare tid blir de vanligare och vanligare med samverkans projekt där man arbetar fram lösningar tillsammans vilket är otroligt bra.
sedan finns de olika entreprenadformer de vet jag självklart.
utförandeentreprenad som bestämmer beställaren i princip allt.
totalentreprenad har entreprenören mer svängrum att hitta bättre lösningar och detta är väldigt fördelaktigt.
Men vi ska vara medvetna om att totalentreprenader finns i princip inte i dagens läge. Utan man kallar de totalentreprender men i själva verket är de styrda entreprenader men väldigt strikt svängrum.
Nu på senare tid blir de vanligare och vanligare med samverkans projekt där man arbetar fram lösningar tillsammans vilket är otroligt bra.