RilleRock
T7 skrev:
Ingen som kan hjälpa mig med ovan siren inkoppling ? Öppnade upp PIR PDM-I12 och kollade lite installation av dessa och tror mig ha klart för mig hur dessa ska kopplas in men vill bara dubbelkolla , in C1 ut C3 och spänningsmatning +och - inget annat då motstånd är inbyggt i PIR...,glömde 😡 dra sladd till innersirenen kommer därför montera den på övervåning då det är möjligt att nå huvudenheten.. och undrar om jag behöver sabotage skydda den eller är det överkurs ??mvh Robban
Kolla sida 118.

C1 och C3,

Klart du skall ha sab, du måste ända fram med en ekkx.
 
RilleRock
McZ skrev:
Men det jag undrar är om/hur man kan ansluta den mapping gaten till en av dom två knappar som finns under displayen på min MAP, SPCK421?
Går ej.
 
RilleRock
Några frågor och funderingar:
1. Är det överkurs med alla röksensorer?
Tänker mig att en hel del av rummet kommer ha elektronik eller levande ljus med ev stängda dörrar.
Nej.

2. Har ritat in magnetsensorer på samtliga öppningsbara fönster(låsbara).
Vettigt eller överkurs?
Den stora kostnaden blir ju elektrikerns rördragning
Vettigt vid nyprouktion.


3. Bör man ha glaskrossensorer någon stans?
Bör: Ja (Iallafall vid skjutdörrar).
Måste: Nej

4. Vad har jag missat eller tänkt fel på :)
Siren inomhus?
Framförallt för att vakna vid ev brand.

Glöm inte det mekaniska skyddet såsom brytskydd, bakkanstbeslag på ytterdörrar
samt godkända fönsterlås på alla fönster.


Montagefrågor:

1. Hur monteras magnetsensorer på skjutdörrar?
Från sidan gavel/vägg.


2. Hur och var skall man be elektriker att dra ut rör vid dörrar och fönster för magnetkontakt?
Man vill ju helst att enbart magnetkontakten syns men det kanske blir svårt?
Man sätter infällda mk.
Finns både med och utan kabel.

3. Det är 16 mm slang som bör dras till samtliga enheter?
Yes.

4. Skall man räkna med en expansionsenhet någonstans för att slippa slang långa avstånd?
Det är 22 meter ("fågelvägen") mellan larmcentral och detektor i det nedre högra sovrummet
Det behövs beroende på hur du hade tänkt sektionera?
 
Fråga om extern apparat till Dalm:

Jag har en Dalm GPRSöverföring i sommarstugan.
Jag har en väderstation med temp osv som kan anslutas till nätet med nätverkskabel men jag har inget internet där.
Kan man koppla in nätverkskabeln i spccentralen i gprskortet på något sätt så jag kan följa miljön i huset på en telefon?
 
RilleRock skrev:
Går ej.
Det var ju synd, går det på den "flashiga" MAP panelen SPCK521?

Kan jag blockera mapping gate:en när larmet är aktiverat, så det inte går att öppna garaget?


Någon som har koll på (godkända) elektriska dörrlås? Eltryck/motorlås/bleck?
 
RilleRock
McZ skrev:
Det var ju synd, går det på den "flashiga" MAP panelen SPCK521?

Kan jag blockera mapping gate:en när larmet är aktiverat, så det inte går att öppna garaget?


Någon som har koll på (godkända) elektriska dörrlås? Eltryck/motorlås/bleck?
Nej.
Dock är det något flera installatörer önskat men idagsläget är de låsta.
Skall på expertutbildning för SPC hos Vanderbilt på torsdag och skall fråga om de har någon plan för det.

Yes du får göra en eller flera händelser/kriterier som du knyter till mappinggatesfunktionen.
Och när alla e är uppfyllda endast då kan funktionen ske.

De skall vara godkända enl. SSF 3522:1 och i godkännandet per lås får man läsa vad det innebär i praktiken.
 
Kan någon vänlig själ kolla så jag inte beställer fel eller har valt fel?
Tänkte systemet ska klara ett hus med 4 sovrum, två vardagsrum o kök och ett garage framöver. Dock ska det klara 1,5 plans villa på 77m2 nu med två ytterdörrar.

Skärmdump av onlinevarukorg med säkerhetssystem och komponenter för hemautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var nog lite trött...Så det blev lite otydligt. Denna specen ska fixa 77m2 på 1,5plan.
Skulle ni välja andra sirener? Och vilken kabel ska jag ta till dem?
Tänkte ta 5320 då den ändå kostar som 4320...Ingen prisskillnad. Eller funkar den dåligt?
 
Redigerat:
securitywarehouse, min favorit butik :D
Du har glömt batteri.
Sedan ljuder den interna sirenen extremt högt, men har inget batteri om någon skulle klippa kabeln. Då skulle den sluta ljuda... Men den låter så högt att det går inte att stå i närheten.
Jag har just den.

Jag borde inte göra det i denna tråd, men här ska du få ett exempel på ett annat brutalt larmsystem.

Skärmbild av en kundvagn med olika larmkomponenter från säkerhetswebbshop, totalpris inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.byggahus.se/forum/villa...xecom-premier-elit-hybrid-godkand-av-ssf.html

Finns hur mycket som helst om det på youtube och forum:

https://www.diynot.com/diy/forums/alarms-cctv-telephones/

Jämför ditt pris och min korg. Plus så får du 3 wireless pirs istället för 2 :)

Det finns ett kit med metallkapsling om du vill ha det istället.

Edit: Sedan har de just världens sjukaste pris på SPC5230
https://www.securitywarehouse.co.uk...0310l1-intrusion-control-panel-g3-p-2832.html

Vad är det för skillnad mellan den och SPC5320 som du länkar till?
 
Redigerat:
SPC5230 saknar nätverkskort om jag inte minns fel.
 
Ok. Undrar om 200 pund mer för nätverkskort är värt det :)

Jag glömde lägga till comip (ethernet) i mitt kit ovanför. Kostar ca 1000 kr till
 
Har bestämt att byta sensorerna mot trådade, huset kommer ändå rivas senare så lite fula kablar gör inget. Ska jag ta 5320? Den kostar ju ändå som en 4320..
Köper ni batteri från UK med?
 
Redigerat:
Har nu beställt ett ready2view kit:)
 
Hörde att SPC köpta i UK inte funkar med SPC köpta i Sverige, stämmer detta?
 
B
Varför skulle det inte fungera? Mjukvaran är väl samma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.