TeroM skrev:
Tog sin tid att få dörren på plats. Först blev det hyvling av syll för att öka höjden på öppningen med 7mm så att jag fick in en ekplanka under dörren som tröskel. Idag byggdes först kassetten, vilket rackel att hålla på med, bara en massa lösa delar som inte sitter ihop förrän den sitter i väggen.

[bild]

Sen var det bara att hänga i dörren. Vi valde glaspartier i dörren för ljuset och luftigheten. Dörren kommer mestadels att vara öppen men då vi öppnar upp det mesta på nedervåningen behövs ett utrymme där vi kan stänga in hunden vid behov. Trevligare för henne att sukta bakom en glasdörr och se in :)

[bild]

Nu blir det till att återställa väggen, nya lister och foder. Funderar på om det inte är enklare att rycka resten av gipsskivorna på väggen till höger om dörren och sätta nya istället för att riva bort eller bredspackla flistapeten som sitter där idag. 2 st 90 skivor borde räcka och mindre jobb i totalen ...
Hej,
Snyggt jobbat.

Vad för karm och dörr är detta? Ställer man karmen på samma nivå som det blivande golvet, eller ställer man karmen på en lägre nivå än golvet (underlaget under golvet)?
 
Kvällens planerade aktivitet var att se om jag kan bära av garagetaksbalkarna för att slippa 120 regeln på tvären, detta är starten:

Uppstämplad takbalk med avlägsnad isolering och förberedelse för plåtvinklar, synliga eltrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bit gips borta, isolering borta, takbalken stämpad och regeln bortkapad.

Renoveringsarbete i garage med exponerad takbalk, isolering, ledningar och stödstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är biten som skall upp bakom, skruvade på plåtvinklarna innan för att minimera antalet skruvar som behöver dras i, i 75 mm gluggen upp bakom denna bit.

Träregel förstärkt med plåtvinklar bredvid verktyg och byggmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna dra fast vinklarna på baksidan mot väggreglarna fick det bli denna kombination. Då jag inte såg ngt bakom så gällde det att hålla en skruv på plats på vinkeladaptern, sticka upp handen och treva tills man hittade ett hål. Vinkeladaptern funkar bra att köra med lilla slagskruvdragaren.

Makita slagskruvdragare med vinkeladapter på blått mattgolv, använd för att fästa vinklar bakom reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet innan isolering och plastning,

Träkonstruktion med förstärkningsvinklar och skruvar vid garagetaksbalk och regel med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon blir det till ge sig på nästa takbalk men dessvärre lär verktygstavlan ryka med :(
Blir bra att få bort allt i mitten och alla kablarna som går in, elcentralen är på andra sidan väggen, som kommer att ersättas av 9 nya VP-slangar som skall in till centralen.

Renoveringsarbete i tak med synlig isolering, takbalk, verktyg och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Nu är helgen över så dags att summera ...

Lördagen gav jag mig på nästa takbalk som gick lika smidigt. Tog visserligen längre tid då jag var tvungen att avveckla alla kablar som gick genom 120 regeln, plocka ner mera gips och isolering får att komma åt och, snyft, verktygstalvlan fick gå hädan så nu ligger alla verktyg i en något oorganiserad röra i en verktygsväska. Har andra planer för detta men det kommer senare.

Idag då, kabelkatastrofen från bilden ovan ser ut såhär nu. Visserligen mest tomma rör men ni ser tanken, centralen är som bekant på andra sidan gipsskivan. 20mm rören till höger är nätverk och coax till köket och till kommande biorummet och går inte till centralen.

Renoveringsprojekt med nya isoleringsskivor och plast samt flera böjliga kabelföringsrör installerade i väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter rejält tejpande runt rören åkte ny isolering och plast upp. I och med att det är väggen mellan huset och tidigare garaget är det öppet upp till garagetaksisoleringen behövs det plastas in och bli tätt. Kunde återanvänt gamla isoleringen men den dammar så kopiöst och var i största allmänhet äcklig så det kändes rätt skönt att peta in nya fräscha skivor.

Renoverad vägg med ny isolering, plast och diverse genomförda kablar och rör i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista momentet blev att "montera" elementet igen så det blir lite värme i rummet och att ladda upp för morgondagen.

Renoveringsarbete med isolering på vägg, plast och verktyg på golvet, samt demonterat element lutat mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
Småpysslat med isolering och plastning men nu börjar det bli klart i hall ändan så det det är dags att fundera på belysningen.
Sågade/borrade ett gäng såna här,

Trämallar med utsågade hål för installation av takspottar, placerade på en verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


för att lättare kunna sätt upp spottar och laborera med antal och placering för en bra ljusbild.

Installation av takspotlight i träbjälklag med isolering och plastfolie, inkluderat kablar och drivdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det ju det här med kabel till LED spottar som diskuterats i flertalet trådar ...
Går nedan igenom hur jag har gjort så här långt, får se om forumets elektriker idiotförklarar mig.
Jag kör med Designlight spottar och dessa har anslutningar stora nog för att kunna sy vidare med 1,5mm2 kabel, men tyvärr inte med bleck i skruvhålen.

Närbild på ett öppet LED-spotlights drivdon med synliga anslutningsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kopplar med TP90 kabel som får läggas fritt i taket men jag kommer att dra den i rör till spottarna när placeringen är klar. Den kabeln är inte det smidigaste att jobba med och efter att jag slagits med första drivdonet ett bra tag gav jag upp och satte hylsor på ledarna. Efter det var det inga problem att peta in dessa i hålen och få skruvarna att grepp bra.

Närbild på anslutning av TP90-kabel till LED-spotlights drivdon med synliga skruvplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dragavlastning då, brukar vara ett bekymmer och så även med dessa. Dragavlastningen är gråa kåpan som trycks över kablarna men den är som i det flesta fall gjord för att man skall koppla med lampsladdar i bästa fall.

Hand håller en dragavlastningsklämma för LED-spotlights under installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa drivdon har hål i godset vid skruvplintarna, som det går att dra ett buntband igenom och runt kablarna. Det känns som det greppar bra runt kablarna och det går inte med rimlig kraft i alla fall att rycka bort dessa.

En Designlight LED-drivdon för spottar med kablar anslutna genom buntband för dragavlastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite naggande med en kulotång, suveränt verktyg när det skall fixas med kabelintag,

Tång med kabelhylsa precis före ihoppressning, använd i elektrisk installation för LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på gråa kåpan så passar den på bra trots två TP90 kablar.

Kabel med hylsor inuti drivdonsanslutning för LED-spottar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet då, nu sitter det fyra spottar uppe, kommer imorgon att testa med två till och kanske med andra reflektorer med mera spridning för att få in mera ljus i garderoben som skall symbolisera framtiden; Längs bakväggen och sidovägen till vänster, vid regeln i taket, kommer det att bli Elfasystem med skjutdörrar så spottarna skall bara vara i öppna delen framför men jag vill ha mycket ljus, hellre nerdimmrat i normala fall så länge man kan dra på vid behov. Kommer eventuellt att ha separat belysning innanför skjutdörrarna.

Renoverad hall med isolering, pågående installation av LED-spottar i taket, med verktyg och garderob synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Helt godkänd lösning enligt denna elektrikern 👍
 
  • Gilla
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Taket gipsat och igår blev det 5 skivor uppsatta på väggen, idag bara en då det blev mycket förarbete först.

Utkastaren på framsidan hamnar på nya väggen som ersatte garaporten och då det blir en hall vill jag inte ha synliga rör som går till den så det blir det ett VU-skåp från LK.

Utkastaren på plats och isolering urgröpt,

Väggarbeten med utkastare och isolering före montering av VU-skåp och gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att kortlingarna och skåpet är på plats var det dags att kapa röret, tur man har en liten rörkap.

Installation av VU-skåp i vägg med isolering och rörkapning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


In med RIR i väggen, jacka ur lite nertill och flytta på VP slangen för att få ut röret under framtida golvet.

Installation av VU-skåp med mässingsutkastare, omgiven av isolering, förberett för inkoppling i renoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på med gipsskivan som blev lite tight i ena hörnet så får skära ur och spackla lite mer där ...

Gipsskiva installerad på vägg med LK VU-skåp och utstickande rör, isolering synlig, byggarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte skåpet ett par mm innanför gipsskivans framsida så det blir lite plats för fogmassa och att luckan sluter ordentligt mot väggen. Inte inkopplat än men redo för det när det blir dags och röret på plats så jag kan börja med golvet när väggarna är färdiggipsade.
 
Måste uppdatera lite här med så jag inte glömmer vad jag gjort.
Väggar gipsade, utom väggen som saknas förstås.

Renoveringsprojekt med nygipsade väggar och påbörjat arbete på golvet med blå platonmatta och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygget av golvet påbörjat, material införskaffat

Träreglar, MDF-skivor och byggmaterial staplat i en rörig verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet städat

Renoveringsprocess av ett rum med gipsade väggar och påbörjat golv med utrullad platonmatta, dammsugare och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och platonmatta utrullad

Påbörjad installation av blått golvvärmesystem med bubbelplastlik struktur på betonggolv i ett rums hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blir det reglar, isolering, spånskiva, förmodligen golvgips, T2-Röd med T2-Reflekta skivor och klinker överst.
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Dags för en uppdatering, var ett tag sen ...

Golvet, reglat, isolerat och skruvar golvspån
Visa bilaga 216459

Blev som planerat T2-Reflekta skivor och T2 Röd värmegolv, klinkers på det.
Visa bilaga 221899

Senaste bilden
Visa bilaga 222958

Har målat socklar och foder sen dess, kommer bild när skyddspapp och annat är borta.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Mig veterligen bara en av 16 som har bygglov. Behövdes inte tidigare enligt Boverket så länge "inte ändringen väsentligt påverkar fastigheten eller området" vilket öppnar för tolkningar. Idag skriver Täby under "bygga o bo" att bygglov alltid krävs för färgbyte.

Överklagar vid behov med med en dialog med kommunen kunde det undvikas, beroende på handläggare ...
Dags för en uppdatering på detta med.
Kommunen tog tid på sig i vanlig ordning. Ansökan inskickad början januari och i slutet april kom det väntade beskedet att kommunen avslår ansökan. Inga svar på våra försök till dialog, bara formella svar som med finare ord sa "glöm det ...".

Jag var inte helt överens med kommunens utvärdering av området, tolkningen av planen, likabehandlingslagen och deras beslut. Tänkte nyttja Villaägarnas jurister för ett lämplig överklagande men ting tog tid och jag höll på att missa tiden för överklagan helt. Skrev ihop en överklagan lite snabbt medan jag satt i en telefonkonferens, slängde mig i bilen och åkte till kommunalhuset som var stängd men turligt nog fanns en vakt där som kunde ta emot och ankomststämpla överklagan.

Överklagan skickades in så att länsstyrelsen fick den 31 maj.

Så, nu var förväntningen att detta tar ett par månader till innan vi får svar därifrån och mentalt förberedd på avslag på överklagan.

Men, döm av min förvåning då vi fick ett svar från länsstyrelsen idag, dryga veckan (som även innehållit helgdagar) senare.

En hel del text men sen kom detta:

Länsstyrelsen skrev:
Länsstyrelsen delar inte nämndens bedömning att byte av fasadkulör från nuvarande röda nyans till angiven mörkgrå och byte av takkulör från tegelrött till silvermetallic på det aktuella kedjehuset är olämplig med hänsyn till stads- och landskapsbilden, intresset av en god helhetsverkan och är ovarsam. Nämnden har därför inte haft fog för sitt beslut att avslå ansökan på de grunder som nämnden har anfört. Med hänsyn till instansordningsprincipen ska beslutet om att avslå ansökan om bygglov därför upphävas och ärendet återförvisas till nämnden för fortsatt handläggning och prövning av eventuella återstående bestämmelser i PBL innan ett nytt beslut tas i bygglovsfrågan.

Med bifall till XXXXXXXX överklagande upphäver således Länsstyrelsen nämndens beslut från den 4 april 2017 och återförvisar ärendet till nämnden för fortsatt handläggning.
Så nu tillbaka till kommunen som kan överklaga länsstyrelsens beslut till Mark och Miljödomstolen så det är inte på något sätt klart än men det kändes lite positivt i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
Biggie och 8 till
  • Laddar…
Åkte till Ikea och shoppade nya dörrar till hallgarderoberna. 50:-/st var klart överkomligt.
Nya vita skåpdörrar till hallgarderob från Ikea, monterade i ett hem med trägolv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttat in mer till elfahyllorna på andra sidan ..

Hallgarderob med hängande kläder och skohyllor fulla av skor, inrett med IKEA elfahyllsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjat titta efter skjutdörrar som funkar med begränsade takhöjden vi har i denna hall. Skånska byggvaror har en modell, London, som skulle kunna funka, får klämma och känna för att se om det funkar.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Då var det dags att börja med skjutdörrarna i nya hallen.

Då Skånska byggvarors skjutdörrmodell som jag gick för inte beställs skräddarsydda behöver delarna anpassas till verkligheten. Började med att kapa skenorna till lämplig längd, smidigt med metallblad på muskeldrivna gersågen (även bra när stuprör och dyligt skall kapas).

En skjutdörrsprofil är fastspänd på ett arbetsbord, redo att kapas med en gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med golvvärme under limmade jag profilerna på golvet. Till vänster syns även lösa gaveln som behövs för ett bra avslut. Skenan till vänster fick vara fulllängd för att kunna skjuta undan dörrarna längre så det inte blir ngn del som man inte kommer åt när öppningen på den sidan bara har två dörrar.

Installation av skjutdörrsskenor med anpassad längd på golv, portabelt knäskydd och skomatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gröna "bönemattan" är en bit från ett liggunderlag som är mitt portabla knäskydd. Smidigare än skydd på knäna när man jobbar i shorts.

Sen var det dags för takskenorna.

Hand håller en Bosch avståndsmätare mot en vit vägg och mäter vinkeln på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket lutar år två håll så det behövs långa kilar mellan övre dörrskenan och taket. Uppmätningen gick smidigt med GLM:n och nu förstår jag verkligen fördelen med blåtand och koppling till mobilen. Bara skjuta lasern längs golvet och göra mätningarna via mobilen. Skakfritt och alla mått i en lista direkt. Mätte även avståndet till taket efter jag kapat kilen och de små diffarna beror nog mest på att lasern kan ha lutat lite olika pga ojämnheterna i klyvytan.

Installation av skjutdörrsskena på golvet med vattenpass, omgiven av skor och ett grönt knäskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en mobilapp som visar en lista med längdmätningar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lutningen verkar stämma bra när jag mäter mot taket.

En hand håller en Bosch laseravståndsmätare mot en träkant för mätning i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få en snyggare yta på kilarna kapade jag till lämpliga gipsbitar (bladerunnern är suverän)

Kapade skjutdörrsskenor och gipstäckta kilbitar på ett trägolv utomhus i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sedan limmades fast på kilarna

Byggmaterial och verktyg förberedda för montering av skjutdörr på utomhusbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon får raspen komma fram så gipsbitarna kan planas längs kilarna och målas. Vill få upp dessa innan jag börjar kapa dörrarna till rätt höjd då teori och praktik inte alltid går hand i hand.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Vilka lyx-verktyg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.