Jag har som jag nämnt i min renoveringstråd - https://www.byggahus.se/forum/threads/terom-renoverar-och-star-i.283451/page-2#post-2583242 - har jag en liggande 120 regel som bär upp balkarna till garagetaket. Den regeln är spikad på väggreglarna mot huset och är i vägen. Jag kunde eliminera en del av den när jag öppnade upp för en skjutdörr men nu tittar jag på om jag kan få bort resten med.

Jag har ingen möjlighet att skjuta in en regeln innanför i sidled men däremot underifrån. Så, tanken är om det är möjligt att fälla in en 145 regel i de stående husväggsreglarna och ställa, fixera med vinkelbeslag/spikplåtar, en 200 balk bit på denna som garagetaksbalkarna, handlar om 3 st., kan fästas på med balkskor istället. hur skulle detta påverka hållfastheten på husets yttervägg? Den väggen bär upp mellanbjälklaget i ena ändan och ytterväggen för övervåningen men inte ngn. last från takstolarna då dessa går i samma riktning som väggen, tvärs emot mellanbjälklaget.

I principskissen nedan är "huset" bakåt och garaget framåt i bilden. Balken närmast visar principen för hur det är idag och andra facket för hur jag skulle kunna komma åt att göra.

Några kommentarer från er som kan det här med husbygge?

3D-modell av träreglar som representerar en husvägg och garagetakskonstruktion, med en befintlig och en föreslagen placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klart att du kan fälla in en horisontell regel i de stående. Den bidrar dessutom till ökad stabilitet. Däremot tycker jag det vore enklare att göra infällningen högre upp och använda en bredare regel så att du kan fästa balkskon direkt i den. Den lösning som du ritat känns lite svajig.
 
Problemet är att jag kommer inte åt att få in ngt högre upp i och med att väggen och takbjälkarna redan är där. Enda vägen är nerifrån mellan väggreglar. Däremot kan jag ha den stående delen kortare med liggande delen närmare takbalken, ritade med större avstånd för tydligheten. Det blir inte heller en hel horisontell regel utan i kortare över ett fack vid varje takbalk då det inte går att öppna hela vägen i ett svep.
 
I så fall tycker jag att den regelbit som du har ritat som håller balkskon skall vridas 90 grader i horisontalplanet så att garagetakets bjälke kan vila på den och den får en styvhet i garagebjälkens längdriktning. Fäst istället den vridna regeln i den infällda med en balksko.
 
Håller med och förstår din tankegång men ...
Garagetakbjälken slutar i jämnhöjd ned väggens yttersida så för att få ngt under bjälken resulterar i samma som jag har idag, ngt som sticker ut från väggen. En bild säger mer än 1000 ord, takbalk till höger och väggregel till vänster, aldrig mötas dessa två, och 120 regeln liggande med alla kablar på ...

Takbjälke till höger och väggregel till vänster med isolering emellan, kablar löper längs nedre regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser framemot att få bort alla kablar som går till elcentralen bakom regeln jag vill få bort.
 
Redigerat:
Om du gör som du ritat först, men fäster den regelbit som håller balkskon med vinkeljärn i den infällda regeln så att den får en viss styvhet i garagebjälkens längdriktning?
 
Det var tanken som jag skrev i första inlägget. Även spikplåt på fram och baksidan borde gå att få till. Blir dubbelgips på denna vägg så i värsta fall kan man karva ur lite i innersta skivan vid spikplåtarna eller försänka plåtarna på framsidan regeln, borde räcka med ett svep men elhyveln.
 
Och tack för dialogen!
 
Det går inte att komma åt att jacka ur för att trä in en biffigare regelbit? Försökte skissa enkelt men, ta ur längs den tunnare röda linjen för att fälla in från den undre grova linjen till den övre grova. Det kanske inte funkar i praktiken?
Skiss av träreglar med markerad linje för att föreslå urtagning för en tjockare regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller kommer du inte åt den högra stående regeln alls i väggen?
 
Redigerat:
Det faller på att jag inte kan skjuta in ngt från sidan. Att jacka ur och skjuta in en biffigare balk nerifrån skulle kräva mycket mer urjackning för att kunna vrida in den och den urjackningen skulle ta bort det som biffbalken skulle vila på ....
 
justusandersson skrev:
Om du gör som du ritat först, men fäster den regelbit som håller balkskon med vinkeljärn i den infällda regeln så att den får en viss styvhet i garagebjälkens längdriktning?
Skulle även kunna sätta in en kortling bakom biten med balkskon för ökad stadga i takbalkens längdriktning.
 
Japp det skulle den, men du skulle ganska enkelt kunna stöjdja "biffbalken" underifrån men en 195, 220 eller vad som. Urtaget finns ju redan, det blir ju "bara" den första som blir meckig att få dit. Alternativt lägga i stående 45x95 i urtagen, lite övermått men stabilare och funktionellt.

Eller, bara fästa biffbalken men vinklar över och underifrån. Inga urtag. Sen ge den skjuvstöd om du kommer åt bakifrån alt hålplåt på framsidan. Den varianten ger ju inga ingrepp i befintliga stående reglar. Svårt p förklara å känna lite meckig den med.
 
Freddex skrev:
Japp det skulle den, men du skulle ganska enkelt kunna stöjdja "biffbalken" underifrån men en 195, 220 eller vad som. Urtaget finns ju redan, det blir ju "bara" den första som blir meckig att få dit. Alternativt lägga i stående 45x95 i urtagen, lite övermått men stabilare och funktionellt.

Eller, bara fästa biffbalken men vinklar över och underifrån. Inga urtag. Sen ge den skjuvstöd om du kommer åt bakifrån alt hålplåt på framsidan. Den varianten ger ju inga ingrepp i befintliga stående reglar. Svårt p förklara å känna lite meckig den med.
Det sistnämnda är nog en genomförbar variant, har snöat in mig för mycket på att fälla in stödet. Stötta med vinklar under är inget problem och med vinkeladapter till skruvdragaren borde det gå att få dit vinklar på baksidan, är ju i alla fall 75 mm att jobba i, eller bara dra in rejäla skruvar genom väggreglarna in i ändträt på biffbalken (undrar när det ordet dyker upp SAOL?).
 
Kanske funkar med skruv i ändträ också ja. Men visst hade det känts bra med nån form att stöd bakom också.
(Biffbalk; från latinets biffius balkum)
 
Kortling bakom biten med balkskon tror jag på. Tack själv för en trevlig dialog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.