3 390 446 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Och för den yngre generationen kan man numer beskåda arbetet på YT: https://youtu.be/szyitz53nzMpjodden skrev:
Hoppas du får ihop spirodragningen också!
/U
Igår kväll bestämde jag mig för att inte jobba mer med denna, min täljpremiär. Shit vad man lär sig mycket. Nu behöver jag bara hitta några snygga bokstavsstansar så jag kan signera skiten innan mina barn får den till leklådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis nått hyvelnirvana tror jag. Tog ett par försök men till slut så! Jä%#* vad vasst det blev!
8mm flytglas med självhäftande slippapper från fine-tools.com. Från 40 mikron ner till 1 mikron!
Notera (avsaknaden av) mina armhår på sista bilden! Drog bara hyvelstålet lätt mot armen.
8mm flytglas med självhäftande slippapper från fine-tools.com. Från 40 mikron ner till 1 mikron!
Notera (avsaknaden av) mina armhår på sista bilden! Drog bara hyvelstålet lätt mot armen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Det är ett sluttande plan..vectrex skrev:
Justerat in hyveln ordentligt med min nya rätlinjal (DIN 874/1) och diverse andra mätinstrument. En tving med visst flex kan vara bra att ha när gravitationen arbetar mot en:
En magnetfot är bra när man skall hålla rätlinjalen på plats. De är rätt fiffiga med två vinkelräta magnetytor:
Jag fick nöja mig när upplösningen i mina mätinstrument sade ifrån. Mätklockorna har hundradelar och bladmåtten tjugondelar (0,05 mm)
Logga in
Skapa konto
En magnetfot är bra när man skall hålla rätlinjalen på plats. De är rätt fiffiga med två vinkelräta magnetytor:
Logga in
Skapa konto
Jag fick nöja mig när upplösningen i mina mätinstrument sade ifrån. Mätklockorna har hundradelar och bladmåtten tjugondelar (0,05 mm)
Använder du deras Aluminium oxide eller Diamond lapping?vectrex skrev:Har precis nått hyvelnirvana tror jag. Tog ett par försök men till slut så! Jä%#* vad vasst det blev!
[bild]
[bild]