118 610 läst · 113 svar
119k läst
113 svar
Hur länge skall ved torka?
Medlem
· Västra götaland
· 194 inlägg
Jo, tanken finns att köpa från ngn
skogsbonde. Men det finns inte så
många kvar i avfolkningsbygden. Sökte på blocket och
fann en 50 km i från huset. Åsså får man krångla med släp ETC ETC.
skogsbonde. Men det finns inte så
många kvar i avfolkningsbygden. Sökte på blocket och
fann en 50 km i från huset. Åsså får man krångla med släp ETC ETC.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och, för att svara på ursprungsfrågan, som många redan gjort i och för sig.
Veden skall ha max 18% RH har jag läst någonstans.
Kollade just på ett par vedträn innan jag slängde in dem i brasan:
15% och 18%, godkänt alltså
Passande musik framför kaminen:
https://www.youtube.com/watch?v=wuEP6m5tTRk
Veden skall ha max 18% RH har jag läst någonstans.
Kollade just på ett par vedträn innan jag slängde in dem i brasan:
15% och 18%, godkänt alltså
Passande musik framför kaminen:
https://www.youtube.com/watch?v=wuEP6m5tTRk
Medlem
· Västra götaland
· 194 inlägg
Härligt att kunna blomma ut i ens nördighet på Enna sida.Det blir inte 1m3 utan snarare 0,7 - 0,8m3.
Det blir ju krångligt om man skall hyra eller "låna" släp. När det är absolut nödvändigt lånar jag ett släp o lämnar nåra vinare som tack. Ich sen ska man köra 400 km ToR i snö, id o slask med släpet. Då tycker jag det är enklare att gå i skogen och plocka och såga upp med muskelkraft. Och ställa in 10 kassar i bilen är inte speciellt. Jag älskar att springa i skogen. Och handsågningen bygger muskler gratis. Har ingen fuktmätare men nan känner på vedträns om dom är fuktiga på insidan. Är dom varma är de torra men om dom är kalla är dom fuktiga.
Det blir ju krångligt om man skall hyra eller "låna" släp. När det är absolut nödvändigt lånar jag ett släp o lämnar nåra vinare som tack. Ich sen ska man köra 400 km ToR i snö, id o slask med släpet. Då tycker jag det är enklare att gå i skogen och plocka och såga upp med muskelkraft. Och ställa in 10 kassar i bilen är inte speciellt. Jag älskar att springa i skogen. Och handsågningen bygger muskler gratis. Har ingen fuktmätare men nan känner på vedträns om dom är fuktiga på insidan. Är dom varma är de torra men om dom är kalla är dom fuktiga.
Såhär tänkter jag när det gäller dagens klimat. Kan skilja om man bor i skåne mot norrland
Veden bör huggas först och främst vinter när träden gått ner i (något nära 0 gradigt och kallare)vinter dvala eller vad man ska kalla det. För då är fukthalt lägst i träet.
Sedan skall träden kapas ner till rätt pannlängd och klyvas ner till max 12cm storlek. Även fast det är minde vedträn så ska det klyvas. Eftersom det torkar otroligt mycket bättre när man får sära på träbiten än att den är täckt av bark runtom.
Sedan ska det staplas luftigt. Och gärna mot solvägg eller iaf öppet så det kan blåsa väder omkring. Samt tak att det inte ska regna på det.
Allt detta ska vara klart när snön börjar tina bort för att gå mot vår. När väta och snö tinar torkat bort precis då börjar veden torka mycket hastigt. Den mesta torkningen sker under det första 2 veckorna . Då sjunker fukten i vedträet väldigt snabbt sedan stagnerar det och planar ut.
Torkningsprosessen upphör när vegetationen kommer igång. Det vill säga när gräset börjar gro och lövknoppar visar sig.
För då ökar luftfuktigheten.
Själv så tar jag hem träd på vinter om det inte är allt för mycket snö och även på sen hösten för att sedan klyva och göra det klart i slutet av mars.
Så veden måste inte torka 2 år. Utan det handlar om att göra det vid rätt ögonblick.
Gör man veden i augusti. Så måste den ligga till vårvintern när då torkperioden kommer igen.
Men vedträet kommer inte att torka lika bra då eftersom vätskan i träet har blivit lite segare i plusgrader som är ute då. Kvagulerat om man så vill kalla det.
Vilket gör att den torkar långsammare. Än om träet klyvs sent på vårvintern och träffas av sol och torr luft.
Vill man däremot göra brädor och använda till byggnation så är denna segare torkning att föredra eftersom det blir ett virke som automatiskt tål mögel fukt och annat bättre.
Suger helt enkelt inte upp lika mycket fukt när porerna är stängda.
Veden bör huggas först och främst vinter när träden gått ner i (något nära 0 gradigt och kallare)vinter dvala eller vad man ska kalla det. För då är fukthalt lägst i träet.
Sedan skall träden kapas ner till rätt pannlängd och klyvas ner till max 12cm storlek. Även fast det är minde vedträn så ska det klyvas. Eftersom det torkar otroligt mycket bättre när man får sära på träbiten än att den är täckt av bark runtom.
Sedan ska det staplas luftigt. Och gärna mot solvägg eller iaf öppet så det kan blåsa väder omkring. Samt tak att det inte ska regna på det.
Allt detta ska vara klart när snön börjar tina bort för att gå mot vår. När väta och snö tinar torkat bort precis då börjar veden torka mycket hastigt. Den mesta torkningen sker under det första 2 veckorna . Då sjunker fukten i vedträet väldigt snabbt sedan stagnerar det och planar ut.
Torkningsprosessen upphör när vegetationen kommer igång. Det vill säga när gräset börjar gro och lövknoppar visar sig.
För då ökar luftfuktigheten.
Själv så tar jag hem träd på vinter om det inte är allt för mycket snö och även på sen hösten för att sedan klyva och göra det klart i slutet av mars.
Så veden måste inte torka 2 år. Utan det handlar om att göra det vid rätt ögonblick.
Gör man veden i augusti. Så måste den ligga till vårvintern när då torkperioden kommer igen.
Men vedträet kommer inte att torka lika bra då eftersom vätskan i träet har blivit lite segare i plusgrader som är ute då. Kvagulerat om man så vill kalla det.
Vilket gör att den torkar långsammare. Än om träet klyvs sent på vårvintern och träffas av sol och torr luft.
Vill man däremot göra brädor och använda till byggnation så är denna segare torkning att föredra eftersom det blir ett virke som automatiskt tål mögel fukt och annat bättre.
Suger helt enkelt inte upp lika mycket fukt när porerna är stängda.
Redigerat:
Jag håller med att det räcker att torka ved ett år, men för att slippa hamna i den situation som Rönnerdahl hamnat i så ser jag till att alltid ha mer än en årsved. Dessutom med diskussionen om vedeldningens miljöpåverkan så torde den bli något mindre om veden torkar två eller fler vårar.
Ser man till ekonomin så torkar man veden ett extra år får man bra ränta då värmevärdet ökar.
Ser man till ekonomin så torkar man veden ett extra år får man bra ränta då värmevärdet ökar.
Här i Småland finns det många skogsbönder som antingen kör hem veden till privatpersoner med ett släp som man får låna tills man tömt, eller så kan man själv hämta veden på ett släp som man får låna av bonden.
Min far brukar göra så till sin kamin, han får en storsäck ved på ett släp, tömmer i den takt han orkar. Sen när han är klar ringer han bonden som kommer och hämtar sitt släp. Har för mig att han ger 500 kr för en kubik ved, 35 cm, klyvd, på det sättet.
Tipset är nog att stanna vid närmaste gård, oavsett blocketannons, och fråga.
Att leta småpinnar i skogen låter som ett heltidsjobb.
Min far brukar göra så till sin kamin, han får en storsäck ved på ett släp, tömmer i den takt han orkar. Sen när han är klar ringer han bonden som kommer och hämtar sitt släp. Har för mig att han ger 500 kr för en kubik ved, 35 cm, klyvd, på det sättet.
Medlem
· Västra götaland
· 194 inlägg
500spänn är ju inte farligt. Bra idé!
Medlem
· Västra götaland
· 194 inlägg
Finns det någon såg som det är superenkelt att byta kedja på?
Jag har två bensinare från 80-talet. Riktiga kvalitetsmärken, Och en elsåg från 2015.
Men jag tycker det är krångligt att få dit kedjan på rätt ställe på samtliga!
Jag har två bensinare från 80-talet. Riktiga kvalitetsmärken, Och en elsåg från 2015.
Men jag tycker det är krångligt att få dit kedjan på rätt ställe på samtliga!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Är det där verkligen sant?Location skrev:Här i Småland finns det många skogsbönder som antingen kör hem veden till privatpersoner med ett släp som man får låna tills man tömt, eller så kan man själv hämta veden på ett släp som man får låna av bonden.
400 kr är ett vanligt minipris för en kubik ved (stjälpt mått).
Bonden lånar alltså ut släpkärror i ett par månader för 100 kr, 50 kr/månad?
Inklusive utkörning och hämtning av kärran.
Har han tiotals släpkärror stående?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Missklick : )
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu trollar du väll med oss va? Jag tror hen menar att man får låna kärran tills man har burit in veden i vedskjulet (eller var man nu vill förvara den). Och att det inte gör någott om detta tar typ två till tre dagar. Jag tror att bonden i fråga skulle anse att man missbrukar hens generositet om man skulle låta veden ligga på kärran i tre månader eller tills man har eldat upp den. Det är vad jag tror
Typ som att vid korvkiosken säga -Jaha ketsupen är gratis! Då tar jag tre flaskor
Typ som att vid korvkiosken säga -Jaha ketsupen är gratis! Då tar jag tre flaskor
Redigerat: