Har blivit riktigt sugen på en keramisk grill!
Dock är vi inte överens om dess utseeende, de andra tycker sen ser ut som en handgranat..
det finns släta modeller lite grill dome, men dessa säljs inte längre i Sverige verkar de som..
Vet någon av er nån liknande modell? Och även hur de mindre kända står sig mot originalen och de kända märkena?

• Gilla
Anastasiia
  • Laddar…
Dom kända märkena som är betydligt dyrare har bra support och garantier, finns mer tillbehör och är stabilare i konstruktionen och mycket bättre keramik.
Så frågan jag har ställt mig är 8000 för nåt man kanske inte blir nöjd med eller 15000 som jag tycker är i överkant.... det tycker jag iof att 8000 är också för en grill och då grillar jag ändå ganska mycket och många långgrillningar

Själv kör jag slut på ett bottengaller per säsong. Ser ut som en skål efter en halv säsong. Gäller webers "billiga" klotgrillar

Jag betalar hellre en större peng. Om den håller i många många år är det värt de i längden tycker jag..
Frågan var ju mer om det finns alternativ som ser lite estetisk annorlunda ut än de gröna egget exempelvis

fediwu skrev:
Jag betalar hellre en större peng. Om den håller i många många år är det värt de i längden tycker jag..
Frågan var ju mer om det finns alternativ som ser lite estetisk annorlunda ut än de gröna egget exempelvis
Finns väl ingen snyggare grill än ett grönt ägg ��
Tittat på Primo?

Också sett denna weber, lär landa på en rejäl prislapp..då känns spontant ägget som ett mer hållbart köp! Får jobba med att övertyga alla hemma! Fattar inte hur man heller kan tycka den är ful, men de är väll samma som med högtalare

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ni som har en Weber Smokey Mountain: fungerar den bra för "bara" indirekt grillning (ej rökning)?
Vi har idag en vanlig klotgrill och kör nästan uteslutande indirekt grillning: helgrillad köttbit, kyckling, grönsaker. Ofta till stora sällskap >10 pers. Men min fru är inte så förtjust i röksmak.

Jag tror en Weber Smokey Mountain är bäst för indirekt grillning för stora sällskap. Vad tycker ni som har en?

P p70 skrev:
Ni som har en Weber Smokey Mountain: fungerar den bra för "bara" indirekt grillning (ej rökning)?
Vi har idag en vanlig klotgrill och kör nästan uteslutande indirekt grillning: helgrillad köttbit, kyckling, grönsaker. Ofta till stora sällskap >10 pers. Men min fru är inte så förtjust i röksmak.

Jag tror en Weber Smokey Mountain är bäst för indirekt grillning för stora sällskap. Vad tycker ni som har en?
Jag har en WSM47 - och det är en riktigt bra maskin. Den är väl främst till för att rökgrilla kött, fisk mm. Men funkar säkert att köra utan rökträ. Dock bygger det ju på att briketterna antänds efterhand vilket ju också kommer att betyda att det blir lite rök. Men visst skulle det funka.
Så det gäller tat köra briketter av bra kvalisort, typ Webers eller kokosbriketter.

Jag har som längst grillat 14 timmar (PP) i min WSM men då var det ändå en hel del briketter kvar. Så den kan gå riktigt snålt. Angående vilken storlek du ska välja så är ju det lite beroende på vad du ska köra. Kamben/ribs tar ju mycket plats och för 10 pers räcker inte en 47:a. Körde 10 kilo PP utan problem, hade nog kunnat få in 6-8 kg lätt. 57:an är JÄTTESTOR och kräver ju dessutom mycket mer briketter. Men det är ju bättre att ha platsen och inte behöva den, svårare tvärtom...

Vilken grill är bäst? På vad, undrar vän av ordning. Tycker vår grill är bra som klarar att stå ute i stort sett året om utan att rosta bort, som en tidigare grill gjorde. Weber 57 cm. Med rostfritt galler.

F fediwu skrev:
Har blivit riktigt sugen på en keramisk grill!
Dock är vi inte överens om dess utseeende, de andra tycker sen ser ut som en handgranat..
det finns släta modeller lite grill dome, men dessa säljs inte längre i Sverige verkar de som..
Vet någon av er nån liknande modell? Och även hur de mindre kända står sig mot originalen och de kända märkena?
Samma här, och har fastnat för en Primo pga den ovala formen som gör att man kan köra indirekt på ett helt annat sätt än de övriga. Så förhoppningsvis till våren ska det landa en Primo hos mig.

Har en Bluegaz Z-1 hemma på balkongen och en Weber klotgrill på landet. Båda är fantastiska och tål väder och vind utmärkt. Webern tar vi iofs in under vintern, men gasolgrillen hemma står ute året om.

Säga vad man vill, Weber kostar en del och hel del är säkert för namnet.. Men nog f_n håller dom bra och gör ett bra jobb!
Har en Genesis 330S och klotgrill (10år nu) båda ser som nya ut, om man torkar av "patinan".. :)

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
T
FredrikR FredrikR skrev:
Säga vad man vill, Weber kostar en del och hel där är säkert för namnet.. Men nog f_n håller dom bra och gör ett bra jobb!
Har en Genesis 330S och klotgrill (10år nu) båda ser som nya ut, om man torkar av "patinan".. :)
Jag håller med, testat såväl Broil King som Landmann innan jag i år köpte en Weber.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.