Hej forumet!
Jag har en kronbrytare som styr två olika lampor, och vill göra dessa två lampor individuellt dimbara. Jag har skaffat två Fibaro Dimmer 2-puckar. Men i strömbrytarens dosa får jag inte plats med två Fibaro-puckar.
Jag skulle väl (antar jag) kunna sätta den ena fibaro-pucken i taklampans dosa. Problemet är att som kopplingsschemat är ritat i Fibaro-manualen, så behöver jag två ledare från fibaro-pucken till strömbrytaren, och det finns bara en enkel tändtråd dragen. Finns det nåt sätt att lösa detta utan att dra in en tvåledare i röret från strömbrytaren till lampans dosa?
Jag har en kronbrytare som styr två olika lampor, och vill göra dessa två lampor individuellt dimbara. Jag har skaffat två Fibaro Dimmer 2-puckar. Men i strömbrytarens dosa får jag inte plats med två Fibaro-puckar.
Jag skulle väl (antar jag) kunna sätta den ena fibaro-pucken i taklampans dosa. Problemet är att som kopplingsschemat är ritat i Fibaro-manualen, så behöver jag två ledare från fibaro-pucken till strömbrytaren, och det finns bara en enkel tändtråd dragen. Finns det nåt sätt att lösa detta utan att dra in en tvåledare i röret från strömbrytaren till lampans dosa?
Frågade Fibaro, och fick följande svar:
"Hello,
You can connect up to 230V to S1 terminal, but You need to remember that in this case on switch You will have high potential (230V).
This is inconsistent with the standards of electrical, therefore this type of installations is not recommended.
You can do this (dimmer is protected against this type of connection – but it will work correctly) but You are doing it on Your own risk.
Regards"
Är det nån på forumet som kan förstå varför ovanstående installation inte skulle vara elsäkerhetsmässigt okay? Potentialen på kontakten i en vanlig lampkontakt i sverige borde väl helt normalt vara 230V? Är problemet att Fibaro-boxen inte är dubbelisolerad internt på S1-ingången? Även då borde det inte vara något problem, då hela installationen av pucken sker dolt _bakom_ strömbrytaren, som ändå i normaltfallet skulle ha burit 230V? Dvs, ingen större fara än en vanlig koppling av en lampströmbrytare?
"Hello,
You can connect up to 230V to S1 terminal, but You need to remember that in this case on switch You will have high potential (230V).
This is inconsistent with the standards of electrical, therefore this type of installations is not recommended.
You can do this (dimmer is protected against this type of connection – but it will work correctly) but You are doing it on Your own risk.
Regards"
Är det nån på forumet som kan förstå varför ovanstående installation inte skulle vara elsäkerhetsmässigt okay? Potentialen på kontakten i en vanlig lampkontakt i sverige borde väl helt normalt vara 230V? Är problemet att Fibaro-boxen inte är dubbelisolerad internt på S1-ingången? Även då borde det inte vara något problem, då hela installationen av pucken sker dolt _bakom_ strömbrytaren, som ändå i normaltfallet skulle ha burit 230V? Dvs, ingen större fara än en vanlig koppling av en lampströmbrytare?
Instämmer. Alla strömbrytare är ju godkänds för 230V och det är ju 230V igenom dem överallt där man inte har en dimmer.
Hur gjorde du med detta?
Jag har samma fråga. Att kunna koppla 230V till S1 är guld värt eftersom man enkelt kan styra med flera brytare på olika platser utan att dra i fler kablar i rören (räcker ju med en tändtråd från varje brytare, och fas finns ju redan överallt).
Hur gjorde du med detta?
Jag har samma fråga. Att kunna koppla 230V till S1 är guld värt eftersom man enkelt kan styra med flera brytare på olika platser utan att dra i fler kablar i rören (räcker ju med en tändtråd från varje brytare, och fas finns ju redan överallt).
Ser nu att det är nya scheman, de gamla (som jag har) har brytarna via L om jag nu inte mins helt fel.. eller minns jag fel!
Letat lite och visst finns det scheman på nätet där L kopplas via brytare till S1 men inte i Fibaros officiella, nu får jag skruva isär när jag kommer hem och kolla, jag lär ju ha kopplat enligt schema men jag kan ju ha blivit för kaxig efter att ha installerat ett gäng switchar som kopplas L -> brytare -> S1
tror mina är FGD-211
Letat lite och visst finns det scheman på nätet där L kopplas via brytare till S1 men inte i Fibaros officiella, nu får jag skruva isär när jag kommer hem och kolla, jag lär ju ha kopplat enligt schema men jag kan ju ha blivit för kaxig efter att ha installerat ett gäng switchar som kopplas L -> brytare -> S1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tror mina är FGD-211
Redigerat:
Sant, så som sagt, jag måste kolla när jag kommer hem, har hittat ett gammalt schema från Fibaro på en dimmer som helt saknar Sx men det är ju Dimmer 2 frågan gäller så lite otmartin43 skrev:
Jag kopplade med tändtråd direkt till ingången dimmern, så att jag enkelt kunde förlägga dimmern i taklampans dosa, och använda befintlig tändtråd. Dvs, precis som jag frågade Fibaro om man kunde göra.
Verkar fungera bra, efter några månaders användning.
Ser verkligen inte något elsäkerhetsproblem med detta. Undrar om det kan vara så att amerikaner tänker på 230V på ungefär samma sätt som vi tänker på 380V 3-fas? De har ju 220V i vissa sammanhang i USA, men inte just för inomhuslampor.
Verkar fungera bra, efter några månaders användning.
Ser verkligen inte något elsäkerhetsproblem med detta. Undrar om det kan vara så att amerikaner tänker på 230V på ungefär samma sätt som vi tänker på 380V 3-fas? De har ju 220V i vissa sammanhang i USA, men inte just för inomhuslampor.
Nek knappast ett problem ang brytaren. På många dimmers står det mycket tydligt att det måste vara potentialfri kontakt och i Fibaros fall står det ju egentligen inget, förutom att man ska använda Sx.
Riktigt gott om man kan göra så med gott elsäkerhetssamvete (säkerheten hos dimmern!) för då behöver man inte köpa några qubino (de enda dimmrar som ska styras med 230V enl. manualen och dessa är tyvärr ej säkra).
Jag frågase tex Nexa för ett tag sen vad som händer om man råkar få 230v på den potebtialfria kontakten. Ungefär " den går sönder direkt men ska inte börja brinna" var svaret.
Riktigt gott om man kan göra så med gott elsäkerhetssamvete (säkerheten hos dimmern!) för då behöver man inte köpa några qubino (de enda dimmrar som ska styras med 230V enl. manualen och dessa är tyvärr ej säkra).
Jag frågase tex Nexa för ett tag sen vad som händer om man råkar få 230v på den potebtialfria kontakten. Ungefär " den går sönder direkt men ska inte börja brinna" var svaret.
Säkra och säkra. De kräver 1A säkring vilket gör den omöjlig att installera i normala installationer.
https://www.byggahus.se/forum/villa...23-qubino-flush-dimmer-kraver-1a-sakring.html
https://www.byggahus.se/forum/villa...23-qubino-flush-dimmer-kraver-1a-sakring.html
Jag mätte på två av mina "Fibaro Dimmer 2" och även på dessa är SX direkt kopplad till L.
=> Finfint att dra fas direkt till S1/S2 => Inga problem för mig att installera den där jag gamla dimmers där två brytare styr samma dimmer. Gött!
Ang. elsäkerheten förstår jag ingenting eftersom det går ju 230V genom brytaren även när man använder SX?!
=> Finfint att dra fas direkt till S1/S2 => Inga problem för mig att installera den där jag gamla dimmers där två brytare styr samma dimmer. Gött!
Ang. elsäkerheten förstår jag ingenting eftersom det går ju 230V genom brytaren även när man använder SX?!
Hej!
Hittade denna tråd när jag letade efter information kring att installera dimmer 2 i takdosa. Jag kopplade precis in en dimmer 2 i en takdosa för att driva en LED trafo till en spotskena (http://www.lampan.se/sv/articles/2.72.5902/belid-cato-vit-3-led-100cm-skensystem). I takdosan har jag kopplar som följer.
Tändtråd från återfjädrande strömbrytare ->S1
Nolla -> N (toppklämma som tar N vidare till även lampa)
FAS -> L
Utgång (pil genom tilde) -> FAS/Brun till lampa
När jag först kopplade in dimmern så funkade den (kunde dimma från strömbrytare samt även Domoticz) till att börja med, men sen slocknade lampan helt och jag kunde inte få liv i den igen förrän jag bröt strömmen for att sedan slå på igen vilket innebar en kalibrering som återigen fick setupen att fungera kanske 5 minuter.
Nu har det dock slutat funka helt att dimmra och jag kan endast slå på och av lampan.
Någon som har en gissning kring vad jag gör fel?
Hittade denna tråd när jag letade efter information kring att installera dimmer 2 i takdosa. Jag kopplade precis in en dimmer 2 i en takdosa för att driva en LED trafo till en spotskena (http://www.lampan.se/sv/articles/2.72.5902/belid-cato-vit-3-led-100cm-skensystem). I takdosan har jag kopplar som följer.
Tändtråd från återfjädrande strömbrytare ->S1
Nolla -> N (toppklämma som tar N vidare till även lampa)
FAS -> L
Utgång (pil genom tilde) -> FAS/Brun till lampa
När jag först kopplade in dimmern så funkade den (kunde dimma från strömbrytare samt även Domoticz) till att börja med, men sen slocknade lampan helt och jag kunde inte få liv i den igen förrän jag bröt strömmen for att sedan slå på igen vilket innebar en kalibrering som återigen fick setupen att fungera kanske 5 minuter.
Nu har det dock slutat funka helt att dimmra och jag kan endast slå på och av lampan.
Någon som har en gissning kring vad jag gör fel?
När jag triggar en kalibrering så dimmas lampan upp och ner som en del av kalibreringen, men sen funkar dimningen inte alls när kalibreringen är gjord (olikt tidigare idag när det faktiskt funkade att dimra från både brytare och controller).