402 422 läst · 1 160 svar
402k läst
1,2k svar
Byggnadsvårdar gammalt öde sekelskifteshus i lilla byn Tärnsjö i Uppsala Län
Intressant! Vi har ju valt samma snickarglädje och samma nivåer som den ursprungliga furstukvisten, men har inte tänkt på att fönstren på husen kan "översättas" till verandan på något sätt, förklara gärna hur du menar! Foder och bröstningar blir självklart samma som på huset.byggarätt skrev:
Precis! Därför är en detaljerad ritning av föreslagen veranda inplacerad på en detaljerad ritning av husfasaden det bästa hjälpmedlet för att se att det stämmer med profiler, linjering, utsmyckning, proportioner o s v. Det är också ett ypperligt hjälpmedel för den snickare som skall realisera byggetbyggarätt skrev:
Hallå!
Nu har riktiga snickare tagit över efter mig och börjat riva och stämpa inför bjälkbytet i stora salen på nedervåningen (som rasat in). Rörmokarn har även dragit klart snart på nedervåningen.
Hittade en liten signatur under gamla golvet också, spännande, mysteriet blir mer och mer spännande, kan byggherren ha hetat "Hårfager" nånting...?
Fortsatt trevlig kväll!
Nu har riktiga snickare tagit över efter mig och börjat riva och stämpa inför bjälkbytet i stora salen på nedervåningen (som rasat in). Rörmokarn har även dragit klart snart på nedervåningen.
Hittade en liten signatur under gamla golvet också, spännande, mysteriet blir mer och mer spännande, kan byggherren ha hetat "Hårfager" nånting...?
Fortsatt trevlig kväll!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Härligt! Där får de lite att pilla med en stund ser jag...
Hoppas man behåller bjälkhöjd, så takhöjden inte påverkas negativt?
Är det de där limträbalkarna eller kertobalkarna, på första bilden, som skall ersätta bef. bjälkar? De ser lite högre ut än de gamla, så det är därför jag frågar. Visst blir det lite stabilare golv på ÖV med högre bjälkar, men synd på takhöjden.
Är det de där limträbalkarna eller kertobalkarna, på första bilden, som skall ersätta bef. bjälkar? De ser lite högre ut än de gamla, så det är därför jag frågar. Visst blir det lite stabilare golv på ÖV med högre bjälkar, men synd på takhöjden.
Takhöjden kommer inte ändras!Martin_B skrev:Härligt! Där får de lite att pilla med en stund ser jag...
Några bilder från idag...
Bjälklaget har bytts ut på några ställen också där dom gamla har för mycket angrepp av röta och insekter..
Pilligt att få in limträbalken där en limträbalk aldrig suttit tidigare Men nu har vi kommit fram till en lösning! Imorn är förhoppningen att den åker på plats!
Fortsatt trevlig kväll!
Bjälklaget har bytts ut på några ställen också där dom gamla har för mycket angrepp av röta och insekter..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pilligt att få in limträbalken där en limträbalk aldrig suttit tidigare Men nu har vi kommit fram till en lösning! Imorn är förhoppningen att den åker på plats!
Logga in
Skapa konto
Fortsatt trevlig kväll!
Det blir ett helt nytt bjälklag, men med en extra som går tvärs över också, som ska hålla uppe ytterväggen (i burspråket).Martin_B skrev:
Första limträt på plats!
Lite nördigt med 4 bilder på en balk, men man vet aldrig, kanske finns någon här ute som skulle uppskatta det!
Lite nördigt med 4 bilder på en balk, men man vet aldrig, kanske finns någon här ute som skulle uppskatta det!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto