Standardhöjning kan man dra av längre så vitt jag vet. Dvs om huset inte hade kyl/frys/tvätt/torktumlare innan.. så kan man dra av det oavsett när man säljer, men om du bytt/köpt ny under tiden bara så får man inte dra av. När vi renovera köket på vårt förra hus fick vi dra av för frysen och diskmaskinen..men inte kylen.. (Den var ingen standardhöjning, för det fanns när vi flyttade in)

Tapeter/färg/golv är väl fem år.. om man nu inte byggt ut t ex (utbyggnaden får man dra av för längre..)

Mycket fintolkning på sånt där skattetjoffs.. jag spar de flesta kvitton iaf så det spelar ingen roll (får bli ett senare "problem"). Vill bo här i vårt hus länge iaf.. :)
 
Martin_B
krillek skrev:
Jag vill nog hävda att du överdriver och att det finns utrymme för tolkningar. Sådant som förbättrar/höjer standarden har jag svårt att se att det inte skulle gå igenom även efter fem år. "Jag har en kompis" som hade sitt förra hus i 13 år och gjorde de flesta renoveringarna de första 5-8 åren och "han" drog av varenda skruv. Det blev ändå en rejäl vinst på 1,5-2 millar och det kanske gör att skattemyndigheten inte kollar lika noga. Om man landar på noll i vinst efter många år kanske kontrollen blir hårdare.
Visst finns det utrymme för tolkningar. Det tråkiga är bara att det inte är ens egna tolkningar som gäller, utan skatteverkets :D. Säger de att det skall tolkas på ett visst sätt, så får man snällt gilla det. Eller gå vidare med det via lagliga kanaler och dyra advokatkostnader, men vem orkar? Skatteverket skulle förmodligen vinna i slutändan ändå :D

Och oavsett så får du snällt betala ränta till banken för lånet som du får ta p.g.a att du lejer bort arbete (för det är det som diskussionen handlar om här, at leja bort vs. göra själv)

Man får ju inte dra av värdet av det egna arbetet tyvärr, däremot materialet. Det enda skillnaden blir ju avdraget för det bortlejda arbetet då ju. Och då kommer nästa tråkiga regel, nämligen att den delen av utgiften som motsvaras av skattereduktion för rotarbete inte får dras av.

Allt det där är så otroligt väl uträknat att man ju inte kan komma undan och "lura" systemet på lagligt sätt. Enda sättet att "lura" systemet på är att plocka upp hammaren själv och sätta igång. Fast samtidigt så "lurar" man sig själv på så sätt att man istället förlorar tid.
Så frågan kokas ner till följande:
A. Vill du förlora pengar?
eller
B. Vill du förlora tid?

Alternativt.

A. Vill du spara pengar?
eller
B. Vill du spara tid?

Samma sak fast omvänt ...fast av de sistnämnda två alternativen kan man inte välja bägge :D ...medan av de övre två kan man det om man är riktigt korkad :D

Sedan får man återigen inte glömma att vissa som renoverar grundligt även planerar att bo i huset under mycket lång tid framöver. Och hur mycket är dagens avdrag värt om 20-30, kanske 40 år? Det blir lite som att få ett avdrag för ett garage som ens föräldrar byggt för 10.000kr på 40- eller 50-talet :D ...blir liksom inte många kronor i avdrag idag - eller rättare sagt är inte värdet av avdraget värt särskilt mycket idag.

Det är väldigt lätt att lura sig på alla avdrag och bidrag och allt som låter så otroligt positivt. Någonstans måste värdet tas från och det blir tyvärr en själv. Det finns ingen snäll tomte som sitter och trycker sedlar hela nätterna och stoppar in i statskassan hur som helst :D
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Jag är medveten om att det handlar om eget arbete kontra köpt hantverkarhjälp, men det är ett lite märkligt resonemang kan jag tycka. Att få göra avdrag för en kostnad (ROT) man inte haft känns väldigt bakvänt. Är man så mån om avdraget är det ju inget som hindrar att man inte utnyttjar det. Det känns nästan som om resonemanget går i banorna att det är negativt att huset ökar i värde eftersom man då gör en vinst och då får skatta bort en del!? Visst, skatt är aldrig kul, men fokusera på den del du får behålla istället :D

Med det sagt kan man givetvis ha starka åsikter om att flyttskatterna är höga och skapar inlåsningseffekter. Personligen tror jag att en nedtrappning/långsiktigt avskaffande av ränteavdraget i kombination med en kraftigt reducerad reavinst vid fastighetsförsäljning skulle få fart på fastighetsmarknaden!
 
Martin_B
krillek skrev:
Det känns nästan som om resonemanget går i banorna att det är negativt att huset ökar i värde eftersom man då gör en vinst och då får skatta bort en del!? Visst, skatt är aldrig kul, men fokusera på den del du får behålla istället :D
Jag hänger inte riktigt med här... jag kanske är morgontrött eller något? :)
Alltså husets värde ökar ju oavsett om man köper hantverkarhjälp eller utför arbetet själv? Värdet ökar också oavsett om man köper en viss del till huset i den dyraste butiken, alternativt för en bråkdel av summan från en privatperson som fått delar över efter en renovering, exempelvis?

Frågan är bara hur man kommer i mål. Snabbt till en högre kostnad, eller långsammare till en lägre. Men i mål kommer man ju oavsett :)
 
Grejen är ju att man inte kan räkna hem "hela vinsten" på att göra själv.

Om man måste välja mellan att bygga själv (längre byggtid, mindre lån, högre vinst, högre skatt) kontra anlita någon (kortare byggtid, mer lån, mindre vinst, mindre skatt) så kanske det inte alltid är så naturligt att välja det förstnämnda. Beroende på hur mycket av förlorad arbetsinkomst man får, eller påverkan på livet i sig av allt extra arbete.

Det kanske är fel forum för ett sådant konstaterande dock. :)
 
Nu har det hänt ytterligare lite grejer! :)

Fått hjälp av fantastiska lokala företagare att gräva ner en ny elkabel (ny matning till huset) samt få ner kulverten till den kommande LVP-pumpen, det blev även lite tillsnyggning runt huset.. sedan har jag lyckats få upp lite mer panel här på förmiddagen! Jag satte lite panel (lappade och lagade) på förra huset, då stående pärlspont utan bröstningar som det år här, och måste säga att det är en fröjd att få jobba med så korta bitar hela tiden, lite pilligt emellanåt och få det snyggt ihop med det gamla, men det börjar ta sig!


Tillsnyggning
Nygrävd mark och ledningsarbeten nära ett hus i skogsmiljö, med verktyg och material utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lite mera tillsnyggning
Grävd mark nära husvägg för installation av ny elkabel och kulvert med snö och jordhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fantastiskt tjock vägg!
Ny nergrävd elkabel och kulvert i en grävd schakt i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lite mer panel!
Renovering av husfasad med ny vindskyddsduk och pågående montering av ny träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
häng i så fint det blir...plockepinn ;-)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Lite mer panel!
Renovering av äldre hus med ny panel halvvägs uppsatt och gammal fasad, i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
Det blir några timmar här och var när man får möjlighet såhär kring juletid.

Lite mer panel.
Renovering av gammalt hus med ny panel och byggmaterial synliga framför huset i vinterskymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Ser kanon ut. Men ett tips är att undvika "generalskarvar", alltså att inte två brädor bredvid varandra skarvas på samma regel. Försök förskjuta skarvarna över väggen.
 
Ett tips till. En spik per bräda, spikar man två spikar kan panelen spricka i mitten då den torkar.
 
Larsa skrev:
Ett tips till. En spik per bräda, spikar man två spikar kan panelen spricka i mitten då den torkar.
Det skall väl vägas mot att panelen kan slå sig och bli konkav med enbart en spik.
Jag har liknande panel på mitt hus och den är spikad med dubbla spik troligen för över 150 år sen och det finns inte en spricka som skulle bero på dubbla spikar, men det kanske handlar om kvalité på panelen och fukthalt när den sätts upp!?
 
  • Gilla
Lyckan54 och 2 till
  • Laddar…
Larsa skrev:
Ser kanon ut. Men ett tips är att undvika "generalskarvar", alltså att inte två brädor bredvid varandra skarvas på samma regel. Försök förskjuta skarvarna över väggen.
Tack! Håller absolut med! Det ska upp en stolpe mot väggen där generalskarvarna är till verandataket så det ska döljas! :)
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Larsa skrev:
Ett tips till. En spik per bräda, spikar man två spikar kan panelen spricka i mitten då den torkar.
I detta fall har jag utgått från originalet, vi får se hur materialkvaliteten påverkar resultatet!
 
Jag tror det finns någon slags tumregel för hur bred panelbrädan ska vara när man bör använda två spikar istf en, men har det inte i huvudet just nu. När jag bytte panel så spikade jag iaf varannan spik i vänster och varannan i höger kant, då motverkar man att brädan slår sig, samtidigt som det blir så stort avstånd mellan spikarna att brädan inte heller spricker.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.