4 362 409 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Rivit ner en massa tapeter från en av fyra väggar i vardagsrummet. Tog nästan hela dagen... Det är vitmålade tapeter i någon bucklig kvalitet i två lager och det sitter som berget. Det vita färgen som förra ägaren målade på släpper, så jag vågade inte måla på den, utan det blir operation tapetnedrivning. Sedan ska jag sätta upp målarfilt och måla.
Det kommer inte att bli vitt igen, för det har jag redan provat i 6 år... Vitt passar nog bäst om det mesta som man har runtomkring också är vitt. Om man har en massa färger i möblemanget så blir det rörigt och färgerna smittar det vita så att det blir ännu fler färger. Ja, jag fick inte till det med vitt iaf. Så det får bli något annat.
Det kommer inte att bli vitt igen, för det har jag redan provat i 6 år... Vitt passar nog bäst om det mesta som man har runtomkring också är vitt. Om man har en massa färger i möblemanget så blir det rörigt och färgerna smittar det vita så att det blir ännu fler färger. Ja, jag fick inte till det med vitt iaf. Så det får bli något annat.
Jo, när jag rivit ner tapeterna så kan jag gipsa med renoveringsgips; det bygger väl ungefär lika mycket som två lager bubbeltapet.
På vissa ställen blir plasten i tapeten som pulver... :eek: Den måste bort!
På vissa ställen blir plasten i tapeten som pulver... :eek: Den måste bort!
Fortsatt att riva ner tapeter i vardagsrummet och idag var det svårrivet, men resultatet blev iallafall att tapeter på en tredjedels vägg kom ner. Jag tror att det är både plast och träfiber i tapeten. Känns som att målning ligger långt fram i tiden...
Rengjort kylen grundligt. Hittade en massa mögel i bakkant på flera hyllplan. Misstänker att all julmat som fyllt den till bredden gjort att det inte cirkulerat luft som det ska. Men nu är den dessutom torkad med ättika så förhoppningsvis slipper vi det igen .
Här har det varit städning, hela dagen utom en stund i trädgården. Varför? Jo om man bara renoverar och försummar annat än dammsugning så blir det en del att städa upp innan man får gäster!
Nu får man bara hoppas inte solen skiner för fönstren hann jag inte tvätta
Nu får man bara hoppas inte solen skiner för fönstren hann jag inte tvätta
Gott nytt år på er alla:
Passar på att ladda upp ved inför kylan som är på väg...
Om vi fyller hålrummet vid stödmuren går det i en fastkubik ganska precis, det räcker 4-5 veckor, nu får kylan komma.
+4 utomhus för tillfället, känns lite avlägset med -16 om en vecka.
God fortsättning.
Passar på att ladda upp ved inför kylan som är på väg...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi fyller hålrummet vid stödmuren går det i en fastkubik ganska precis, det räcker 4-5 veckor, nu får kylan komma.
+4 utomhus för tillfället, känns lite avlägset med -16 om en vecka.
God fortsättning.
Har markerat alla, hoppas jag, reglar i ett rum för att jag sedan skall skruva osb-skivor ovanpå de tunna gipsväggarna, ovanpå den skruvar jag gips och tapetserar. Härligt att se fram emot att kunna spika upp tavlor, skruva fast hyllor och annat på väggarna utan dessa förhatliga pluggar.
Köper du reglar o tjoppar upp för att elda med ?Pagno skrev:
Kanske det som kallas finved
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag har storstädat, och sa lite skämtsamt till min kära hustru att "jag har minsann städat varenda dag det här året!" Men hon har inget sinne för humor utan svarade bara "Fortsätt med det."