Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Tack!Bäcken skrev:
Efter dammen byggdes fylldes dammen till början med ungefär 30% regn /snö och 70% bräckt havsvatten. Ca. 200000l.
Tror att här i Karlskrona salthalten ligger kring 0.5%.
Det finns ingen overflow (rör), däremot är dammkanten några mm. lägre nedre back.
Vi hade tre rätt torra sommar i råd några år sen, och då fick vi fylla på i augusti med havsvatten. Lånade först en bensindriven pump hos Ramirent, det gick fort. Året efter blev det en kraftig 3-fas elpump hyrd från Cramo, och sista gången en 1.1kW dränkbar pump från Lidl. Dammen ligger ca. 80m från havet, ca. 7m ovan. Det blev ca. 90m, 50mm flatslang mellan pump och damm. Den dränkbara pumpen klarade sig bättre än väntat.
De sista 3 år behövde vi aldrig fylla på. Dels p.g.a. mer nederbörd, men jag tror också att dammen läcker mindre.
Dammbotten är berget, och det finns såklart flera sprickor här och där. Sen är tätningen mellan berget och gummiduken vid dammkanten aldrig 100%. Men allt har visat sig vara "självläkande" till en visst del. Jag har också upplevd samma med våra andra två dammar gjort av gummiduk: dom håller. Samtidigt blir läckage bara värre och värre i vår bäck och vattenfall med PVC duk.
Lite bild tagen för en månad sedan vid hösten. Bredvid dammen vårt orangeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Så vackert!
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Hej Humlo,Humlo skrev:
tack för komplimangen! Nu ett par år senare:
1) generellt
Dammen har hållit sig bra och har inte behövas fylla på under många år. Denna sommaren med 3 månader nästan utan regn har vattnet sjunkit max ca. 30 cm. Tror det är nog mest pga avdunstning. Successivt fick vi allt mindre problem med alger, i takt med att vassfiltren "mognade" till. Läckage verkar uppskatningsvis har blivit mindre också, troligtvis pga allt som samlas mellan sprikor i berget eller gummiduken och berget.
På dammens botten har det såklart samlad lite skräp under alla dessa år. Vi har planerat att köpa eller låna en proffs-våtdammsugare, t.ex. Oase Pondovac 4 Professional. När man vill ha en pool-likt upplevelse i en baddamm omgiven av träd är att dammsuga då och då en nödvändighet. Oavsett , vattnet känns bra ändå och våra guldid verkar trivas.
2) filter
Enda filtrering vi har är fortfarande en ca 30m2 grusbädd vid dammkanten, planterad med vassplantor som vi grävde upp från havet. Efter flera år har vaset spridet sig ordentligt. I början var det bara några m2, nu är nästan hela grusbädden täckt.
Vi har knappast städat eller tagit ut gammal vass från filtret. Detta ska man egentligen göra varje år enligt "experterna", men naturen skötter sig själv rätt så bra. Intressant är att det ändå inte finns mycket skräp övanpå eller i grusbädden. Nyficken som jag är har jag naturligt grävt lite och kollat hur det ser ut längre ner. Vårt grussbäd (med underligande dränrör som går till pumpen) är egentligen djupare ån som nuförtiden anses vara optimalt: 30-70 cm istället av ca 20 cm. Man kan tänka sig att det uppstår lätt syrebrist längre ner med anaerobe bakterier i en illaluktande gegga. Men, det är förvånansvärt hur bra det ser ut: röttarna (rhizomerna) är rent och fint! Det finns några ställe utanför filtret i baddammen som samlar gamla eklöv osv, och där kan det bli det geggigt. Detta är pga av att baddammen har berget som botten som är allt annat än plan. Här ska man hellst städda bort löv och skräpp varje år.
3) Fisk
Vi har nu flera generationer av guldid i dammen, uppskattar ca 100 styck. Dom är väldigt nyfikna och tama. Verkligen roliga fiskar, som äter bl.a. mygglarver och insekter. Jag tror vi har just nu rätt många för en baddamm. Om man letar efter en bra kompromis mellan dammens storlek och vattenkvalitet skulle troligtvis en mindre mängd vara att föredra. Men som sagt, vattnet känns ändå härligt när man baddar. I genomsnitt hittar vi ca 3-4 döda fisk om året. Vi har haft besök av stork några gånger, dom har säkert tagit några fiskar.
Nedan några nyare bilder: tidigt på sommaren, vintern, hösten med oväntat besök och terrassen vänstern bredvid nära orangeriet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack så otroligt mycket för updateringen! Jag är grön av avund och så imponerad att jag inte ens kan uttrycka mig. Det där är drömmen för mig som älskar fisk (ej att äta), natur, vatten och bad. Om det blir för mycket fisk så betyder det ju att dom trivs hos dig. Men vill du bli av med dem så kan du säkert sälja ett litet gäng till någon annan som vill starta upp en liknande damm. Din damm ser nästan ut som en egen sjö så som den ligger placerad. Hade jag kunnat ge dig 10 gilla på en gång så hade du fått det.
Jag upptäckte precis den här tråden! Jag vill bara säga att jag är djupt imponerad. Vilken vacker damm. Jag går idammbyggarplaner på vår nya tomt där det finns en naturlig sänka. Baddamm vore såklart helt underbart! Grannen har berättat att det fanns en naturlig damm i sänkan för ca 10 år sedan, så det blir till att återställa! Det finns fortfarande partier som är lite sanka. Tyvärr inget berg under som du har, men letar sätt att undvika dammduk under. Har du något bra tips?
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Hej Apelsin,
tack för alla fina ord
Visst låter det bra att använda en naturlig sänka.
Antar att det är mest lera / jord som finns rundum? För en baddam är det tyvärr inte idealt. Egentligen finns det då inte så många alternativ: betong, gummiduk eller polyester / epoxy / pool-liner på insidan av en bärande stomme av t.ex. cellplast (ev. plus någon cm puts / murbruk på utsidan).
Det sistnämda alternativet är inte så vanligt som baddamm, men jag tror att det är inte så dumt som det kanske låter om man vill ha en pool-lik upplevelse
Tror att en pool eller baddamm av cellplast blir billigare än betong eller sten och man får isolering med extra varmt vatten som bonus. Jamför t.ex. med en Tjälldén pool. Den kan till och med vara delvis övanmark.
Sen kan man alltid göra en separat biologisk filterdel som ser mer naturligt ut.
Själv har jag tänkt att prova flytande öar som filter i vår nya koi-damm som är under konstruktion. Man kan t.ex. plantera vatten-växter som vass och liljor i korgar genom hål i 5cm XPS cellplast. Det blir billigare och enklare att hålla rent i jämförelse med en "klassisk" grusfilter. Kolla floating islands / wetlands för mer info
tack för alla fina ord
Visst låter det bra att använda en naturlig sänka.
Antar att det är mest lera / jord som finns rundum? För en baddam är det tyvärr inte idealt. Egentligen finns det då inte så många alternativ: betong, gummiduk eller polyester / epoxy / pool-liner på insidan av en bärande stomme av t.ex. cellplast (ev. plus någon cm puts / murbruk på utsidan).
Det sistnämda alternativet är inte så vanligt som baddamm, men jag tror att det är inte så dumt som det kanske låter om man vill ha en pool-lik upplevelse
Tror att en pool eller baddamm av cellplast blir billigare än betong eller sten och man får isolering med extra varmt vatten som bonus. Jamför t.ex. med en Tjälldén pool. Den kan till och med vara delvis övanmark.
Sen kan man alltid göra en separat biologisk filterdel som ser mer naturligt ut.
Själv har jag tänkt att prova flytande öar som filter i vår nya koi-damm som är under konstruktion. Man kan t.ex. plantera vatten-växter som vass och liljor i korgar genom hål i 5cm XPS cellplast. Det blir billigare och enklare att hålla rent i jämförelse med en "klassisk" grusfilter. Kolla floating islands / wetlands för mer info
Tack för svar! Jag trodde att det skulle bli svårt utan att lägga något i botten. Vi har sandjord, så det får nog bli gummiduk med förstärkning och kanske sand under misstänker jag. Jag ska kolla på "floating islands", jag bildgooglade och det ser fantastiskt ut!. Jag är mer ute efter att få den att kännas som en naturlig liten sjö än en pool om jag ska vara ärlig. Och jag ser fram emot att få grodbesök under morgondoppet !
Riktigt fin omgivning och trädgård ni har. Det ser mer ut som en häger på bilden (än en stork).
Normalt vill man inte ha fiskar eller kräftor eller liknande djur i en ekologisk baddam, då deras avföring hjälper till med oönskad näring.
Du funderade aldrig på att med hjälp av tryckluft genom porösa stenar skapa bubblor i rör kopplade till dina dräneringsslangar, och på så vis cirkulera vattnet istället? Du kanske räknade på att pumpen du har gav en lägre driftkostnad?
Jag har länge gått och funderat på att anlägga en likadan (storleksmässigt) damm, men jag måste bli klar med huset först.
Vart köpte du linern någonstans?
För andra som går i dammbyggartankar så har jag bifogat ett exjobb från SLU.
David Pagan Butler är också en person som har gjort mycket matnyttig information i ämnet.
Normalt vill man inte ha fiskar eller kräftor eller liknande djur i en ekologisk baddam, då deras avföring hjälper till med oönskad näring.
Du funderade aldrig på att med hjälp av tryckluft genom porösa stenar skapa bubblor i rör kopplade till dina dräneringsslangar, och på så vis cirkulera vattnet istället? Du kanske räknade på att pumpen du har gav en lägre driftkostnad?
Jag har länge gått och funderat på att anlägga en likadan (storleksmässigt) damm, men jag måste bli klar med huset först.
Vart köpte du linern någonstans?
För andra som går i dammbyggartankar så har jag bifogat ett exjobb från SLU.
David Pagan Butler är också en person som har gjort mycket matnyttig information i ämnet.
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Tack för pdfen av SLU exjobbet. Har inte läst allt ännu, men tycker Nilgun Fernehall har gjört en riktigt bra arbete. Det fanns inte mycket litteratur i Sverige om baddammar, så detta är mycket användbart.
Det finns många åsikter kring fiskar i en ekologisk baddam. I t.ex. USA och Australien finns det flera fina exempel som har till och med Koi karp, känd för deras stora mängder avföring (kolla bl. a. Aquascape recreation ponds). Fisk tar hand om eventuella myggproblem, och att simma med dem kan vara riktigt roligt! Våra guldid är altid nyfiken och man upplever knappast problem så länge man inte begär en steril pool upplevelse. Allt är naturligtvis beroende av dammstorlek, flöde, mekanisk och biologisk filtreringskapacitet.
Vi får ibland besök av flera gräsander, och då kan vi få problem med upplevd vattenkvalitett, se videon
"Du funderade aldrig på att med hjälp av tryckluft genom porösa stenar skapa bubblor i rör kopplade till dina dräneringsslangar, och på så vis cirkulera vattnet istället? Du kanske räknade på att pumpen du har gav en lägre driftkostnad". Visst, detta är ett bra komplement till pumpdriven vatten circulation. Vi görde inte det, tanken var att hålla driftskostnaderna så låga som möjligt och istället ha en relativt stor filteryta.
Om vi skulle bygga baddammet från grunden nu, är det några saker vi skulle göra annorlunda:
1) En separat "downflow intake-bay" för mekanisk förfiltering som fungerar samtidigt som XXL-skimmer
2) En separat "upflow wetland filter" för biologisk filtrering (nu används vår gruss & vassbädd till både)
3) En mindre djup biologisk filtreringsbädd, t.ex. 25 cm av 8-16 mm natursingel, eller flytande öar av tätt planterat vass
4) En Airlift system istället av en pump: högre flöde för mindre el
5) Säkerställa ett riktigt högt flöde i samma riktning som rådande vindar (sydväst) till intake-bay
Jag kommer inte ihåg var vi köpte vårt Firestone EPDM dammduk till baddammen, men till nya semi-naturliga Koi-dammen köpte vi en hel rulle Greenseal EPDM från Sävne Koi. Har också bra erfarenheter med Vattenliv & Dammbutiken.
Det finns många åsikter kring fiskar i en ekologisk baddam. I t.ex. USA och Australien finns det flera fina exempel som har till och med Koi karp, känd för deras stora mängder avföring (kolla bl. a. Aquascape recreation ponds). Fisk tar hand om eventuella myggproblem, och att simma med dem kan vara riktigt roligt! Våra guldid är altid nyfiken och man upplever knappast problem så länge man inte begär en steril pool upplevelse. Allt är naturligtvis beroende av dammstorlek, flöde, mekanisk och biologisk filtreringskapacitet.
Vi får ibland besök av flera gräsander, och då kan vi få problem med upplevd vattenkvalitett, se videon
"Du funderade aldrig på att med hjälp av tryckluft genom porösa stenar skapa bubblor i rör kopplade till dina dräneringsslangar, och på så vis cirkulera vattnet istället? Du kanske räknade på att pumpen du har gav en lägre driftkostnad". Visst, detta är ett bra komplement till pumpdriven vatten circulation. Vi görde inte det, tanken var att hålla driftskostnaderna så låga som möjligt och istället ha en relativt stor filteryta.
Om vi skulle bygga baddammet från grunden nu, är det några saker vi skulle göra annorlunda:
1) En separat "downflow intake-bay" för mekanisk förfiltering som fungerar samtidigt som XXL-skimmer
2) En separat "upflow wetland filter" för biologisk filtrering (nu används vår gruss & vassbädd till både)
3) En mindre djup biologisk filtreringsbädd, t.ex. 25 cm av 8-16 mm natursingel, eller flytande öar av tätt planterat vass
4) En Airlift system istället av en pump: högre flöde för mindre el
5) Säkerställa ett riktigt högt flöde i samma riktning som rådande vindar (sydväst) till intake-bay
Jag kommer inte ihåg var vi köpte vårt Firestone EPDM dammduk till baddammen, men till nya semi-naturliga Koi-dammen köpte vi en hel rulle Greenseal EPDM från Sävne Koi. Har också bra erfarenheter med Vattenliv & Dammbutiken.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 166 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 166 inlägg
Gammal tråd, men du verkar aktiv fortfarande.
Har kollat väldigt mycket på naturpooler senaste månaderna. Kul att se ditt projekt! Men några frågor på det di skrev i sista inlägget...
1. Detta är vad jag förstår för att samla smuts och förenkla rengöringen för att undvika stopp?
2. Detta skall vad jag förstår, tillsammans med ovan, minska risken att dammen sätts igen!? Men hur funkar detta i kombination med punkt 4 (att du skall ta bort pumpen)? Det krävs väl högt tryck?
3. Varför mindre grus?
Har kollat väldigt mycket på naturpooler senaste månaderna. Kul att se ditt projekt! Men några frågor på det di skrev i sista inlägget...
1. Detta är vad jag förstår för att samla smuts och förenkla rengöringen för att undvika stopp?
2. Detta skall vad jag förstår, tillsammans med ovan, minska risken att dammen sätts igen!? Men hur funkar detta i kombination med punkt 4 (att du skall ta bort pumpen)? Det krävs väl högt tryck?
3. Varför mindre grus?